خبرگزاری کار ایران

شرایط ایجاد بازار آتی ارز فراهم شد/ پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز

قاسم محسنی گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بر تک نرخی شدن ارز تا پایان سال مُصر است، در صورت تحقق این مهم شرایط برای راه اندازی بازار آتی ارز نیز فراهم شده و این بازار آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا؛ عضو شورای عالی بورس اظهارداشت: سازمان بورس به صورت جدی پیگیر راه اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز است، ولی از آنجایی که یکی از پیش شرط های راه اندازی این بازار، تک نرخی شدن ارز است، اقدامات بانک مرکزی باید در این زمینه نهایی شود.

محسنی تاکید کرد: دیدگاه بانک مرکزی این است که بازار مشتقه ارز بعد از تک نرخی شدن ارز و تسهیل نقل و انتقالات ارزی راه اندازی شود، در این بین بانک مرکزی از همسان سازی نرخ ارز تا پایان سال خبر می دهد و مشکلات نقل و انتقالات مالی نیز تا حدودی برطرف شده به این ترتیب راه اندازی بازار آتی ارز پس از رفع پیش نیازها تا پایان سال امکانپذیر است.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار مشتقه ارز در راستای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی داخلی و سرمایه گذاران خارجی مفید است گفت: افرادی که بدهی ارزی دارند در حالی که درآمد ریالی دارند یا مطالبات ارزی دارند اما هزینه هایشان به ریال است به کمک پوشش نرخ ارز از طریق این بازار می توانند در فعالیت اقتصادی خود بهره لازم را ببرند.

محسنی تاکید کرد: بسترهای راه اندازی بازار آتی ارز فراهم شده و با تک نرخی ارز شاهد آغاز به کار این بازار خواهیم بود.

کد خبر : ۴۲۵۲۷۶