خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

قرارگاه خاتم سه ماه فرصت دارد شریک درجه یک خارجی انتخاب کند

زنگنه گفت: به قرارگاه و ستاد اجرایی فرمان امام سه ماه فرصت دادیم که بتوانند شریک خارجی درجه یک جهت توسعه میدان آزادگان جنوبی برای خود انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره موضوع مذاکرات با مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اظهار داشت: با توجه به اینکه اوپک به تصمیم و چارچوب توافقی رسیده باید تلاش کنیم که غیراوپک نیز به ما بپیوندند.

وی درباره انتظار از جلسه مذاکرات روسیه و عربستان نیز گفت: در مجموع امیدواریم که این کشورها به تفاهم برسند و روسیه و غیر اوپک هم برای کاهش تولید با ما همراهی کنند.

زنگنه درباره اینکه آیا از روسیه نیز برای نشست نوامبر دعوت شده است ، پاسخ داد: هیچ دعوتی از روسیه به عمل نیامده است.

وزیر نفت در ادامه از انتشار اخبار مربوط به دکل جدید گمشده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که اگر قراردادهای جدید نفتی فعال شوند حجم عظیمی از کار برای ظرفیت نفت در رده‌های مختلف ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: این قراردادها باید به گونه‌ای باشد که اگر شرکت‌های ایرانی اصل باشند لزومی نداشته باشد که شریک خارجی داشته باشند اما اگر شرکت خارجی به عنوان لیدر تعیین می‌شوند حتما باید پارتنر ایرانی داشته باشند. 

وی ادامه داد: این قراردادها فرصت‌های زیادی برای ظرفیت‌هیا ایرانی ایجاد خواهد کرد و حداقل 70 درصد ارزش سرمایه‌گذاری هر قرارداد را ایرانی‌ها می‌توانند داشته باشند و به این ترتیب برای خود سابقه ، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده داشته باشند و به این ترتیب درونزایی کاملی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

زنگنه درباره فرصت به قرارگاه خاتم نیز اظهار داشت: به قرارگاه فرصت سه ماهه داده می‌شود بتوانند مطالعه کرده و برای خود شریک خارجی انتخاب کنند همچنین این فرصت مطالعه برای میدان آزادگان جنوبی به ستاد اجرای فرمان امام نیز داده شده است.

وی همچنین درباره ضریب بازیافت میدان آزادگان تصریح کرد: هدف اصلی ما در این میدان افزایش ضریب بازیافت است و گرنه با چاه زدن که می‌توانیم تولید داشته باشیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه قراردادها شفاف نیست اظهار داشت: متن ما هنوز نهایی نشده و در مرحله‌ای هستیم که تعیین صلاحیت شرکت‌ها انجام می‌شود در این بین برخی نیز شیطنت‌هایی کردند و گفتند که فقط از خارجی‌ها تایید صلاحیت دعوت به عمل آمده اما واقعیت این است که شرکت‌های داخلی قبلا تعیین صلاحیت شده و 11 شرکت نیز اعلام شده‌اند.

زنگنه درباره پیشنهاد هندی‌ها نیز اظهار داشت: شرکت‌های هندی پیشنهاد مالی‌شان برای ما قابل قبول نبود و این احتمال وجود دارد که با آنها به تفاهم نرسیم.

وی درباره مشکل نقل و انتقالات مالی نیز اظهار داشت: ما برای قراردادها به لحاظ نقل و انتقالات مالی مشکلی نداریم.

این مقام عالی وزارت نفت درباره برخی انتقادات مبنی بر گران بودن خوراک اتان نیز تصریح کرد: اگر گران است چرا برای یک تن اتان چهار تن تقاضا وجود دارد به طوری که سال گذشته یک شرکت 48 درصد و دیگری 51 درصد سود خالص داشتند.

کد خبر : ۴۲۱۶۸۸