خبرگزاری کار ایران

پرهیزکار:

متخصصان ایرانی رادارهای هواشناسی تولید کردند

asdasd
کد خبر : ۴۱۸۹۳۴

رییس سازمان هواشناسی کل کشور گفت: برای نخستین بار متخصصان ایرانی رادارهای هواشناسی تولید کردند.

به گزارش ایلنا، داود پرهیزکار گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته میان سازمان هوا‌شناسی و پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران، نسخه آزمایشی این رادار‌ها تابستان سال ۹۶ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

او درباره ورود فناوری ساخت رادار برای پایش شرایط جوی در کشور گفت: رادارهای هوا‌شناسی یکی از وسایل دیدبانی و پایش جوی است که در مراکزهوا‌شناسی پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول، این نوع رادار‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و از فناوری روز استفاده می‌کنند، به‌طوری که توانایی شناسایی قطره باران از فاصله ۲۰۰ کیلومتری را دارند.

او گفت: ویژگی این رادار‌ها نسبت به سایر ادوات دیدبانی و پایش جوی آن است که از پوشش آن‌ها در مکان‌های دور از دسترس که امکان نصب سایر تجهیزات وجود ندارد، استفاده می‌شود.

پرهیزکار ادامه داد: علاوه بر این، در علم هوا‌شناسی از داده‌های راداری می‌توان برای پایش و پیش بینی پدیده‌های خردمقیاس که دارای گستره و طول عمر کوتاه هستند نیز استفاده کرد.

رییس سازمان هوا‌شناسی کل‌کشور اضافه کرد: هم اینک ۹ رادار در کشور وجود دارد که باید تا ۲۴ رادار افزایش یابد، در این صورت است که شبکه اصلی شکل گرفته و پس از آن برای نقاط فرعی که فاقد پوشش هستند، شبکه تکمیلی با عنوان شبکه فرعی راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از انجام اقدامات اولیه برای امضای تفاهم نامه با پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان هوا‌شناسی برای ساخت رادارهای جدید در داخل کشور خبر داد.

او گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده، قرار است نسخه آزمایشی این رادار‌ها تا تابستان سال ۹۶ آماده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، این مقام مسئول همچنین کمبود اعتبار و نبود نقدینگی یکی از مشکلات موجود در اجرای طرح توسعه هوا‌شناسی در کشور ذکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز