خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

به دنبال شبکه‌ای کردن بنادر هستیم/ ایران در تمام شرایط از کشورهای سفید عضو IMO بوده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران در تمام شرایط در حوزه دریانوردی به عنوان کشور سفید شناخته شده است گفت: اقدامات قابل توجهی برای توسعه بنادر ایران انجام داده‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های خارجی، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و همچنین بهره‌برداری از فازهای توسعه بنادر جنوب و شمال از جمله این اقدامات هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم افتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به چند سیاست محوری در حوزه دریا اظهار داشت: دریا یک حوزه بین ‌المللی و جهانی است و هر آنچه در این حوزه داریم به حوزه جهانی مربوط   است.

وی با بیان اینکه بحث اصلی ما در حوزه دریایی افزایش قدرت‌پذیری در سطح جهان است گفت: باید بتوانیم توانمندی‌های داخل را در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری افزایش دهیم و اولین سیاست ما افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی در حوزه دریا است.

آخوندی ادامه داد: برای کشوری مانند ایران که 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی دارد باید سهم این کشور در بازار جهانی افزایش یابد و سهم درخوری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران به قواعد بین‌المللی آشنا است، گفت: ما قواعد بین‌المللی در حوزه دریایی را می‌شناسیم و به این قواعد متعهد هستیم.

آخوندی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای بنیان گذار IMO است ، گفت: ایران حتی در سخت‌ترین شرایط هم از نظر IMO (سازمان جهانی دریانوردی) به عنوان کشور سفید شناخته شده است بنابراین افزایش سهم ایران در بازار جهانی دریایی حق طبیعی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناامنی‌های منطقه‌ای و جهانی در حوزه دریایی گفت: خوشبختانه با آشوبی که در منطقه وجود دارد اما مرزهای دریایی ما امن است و جا دارد از نیروی دریایی ارتش و سپاه بابت ایجاد این امنیت تشکر کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در حوزه دریایی حمل و نقل ، گردشگری ، ظرفیت‌های مسافری‌، منابع دریایی و شیلات و همچنین حوزه شهرسازی و سکونت مردم دخیل هستند بنابراین وقتی از دریا صحبت می‌کنیم باید از تمام ظرفیت‌های آن حرف بزنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علاوه بر نوسازی ناوگان دریایی یکی از موضوعات مهم بازاریابی در حوزه بنادر است، اظهار داشت: یکی از سیاست‌ها و اقدامات دولت توسعه ظرفیت های بنادر است و از این رو توانسته‌ایم ظرفیت بندر چابهار را افزایش دهیم.

وی گفت: در حال افزایش ظرفیت بندر چابهار از 2 میلیون و نیم به 8 و نیم میلیون تن هستیم و این روند افزایشی ادامه خواهد داشت.

آخوندی افزود: در بنادر جاسک و شهید رجایی و سایر بنادر جنوب و شمال کشور موضوع افزایش ظرفیت بنادر را دنبال می‌کنیم و توسعه فازهای اول ، دوم و سوم بندر شهید رجایی را در دستور کار داریم.

آخوندی ادامه داد: همچنین توسعه ظرفیت بنادر امیرآباد ، انزلی و نوشهر را در سواحل شمالی کشور دنبال می‌کنیم که سال گذشته طرح توسعه بندرانزلی را به بهره‌برداری رساندیم و امسال هم چندین طرح توسعه بندر امیرآباد افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی در چابهار گفت: توانستیم از محل صندوق توسعه ملی 403 میلیون دلار منابع برای توسعه این بندر استفاده کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در این بندر هندی‌ها 85 میلیون دلار و 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را شروع کرده‌اند.

آخوندی ادامه داد: همچنین در فعال‌سازی این کریدور و این بندر از مشارکت کشورهای افغانستان و هندوستان بهره مند هستیم.

آخوندی درباره حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بندر شهید رجایی گفت: از تمام بازیگران بین‌المللی در عرصه سرمایه‌گذاری‌های دریایی برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی دعوت کردیم.

به دنبال شبکه‌ای کردن بنادر ایران هستیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در توسعه بنادر کشورمان شبکه‌ای کردن بنادر را دنبال می‌کنیم گفت: در فضای توسعه بنادر نباید از توسعه بنادر کوچک غافل شویم. از این رو به دنبال ایجاد شبکه بندری هستیم تا از تمام طول سواحل کشورمان بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مسائل اپراتوری و کارگزاری بنادر موضوع دیگر نگهداری و تعمیر و اورهال کردن کشتی‌ها است گفت: در این موضوع به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم.

آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری بنادر ایران در حوزه دریای خلیج فارس قرار دارند بنابراین می‌توانیم از این موقعیت برای ایجاد مرکز تعمیر و نگهداری و اورهال کردن کشتی‌ها استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این رو وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد که سواحل و امکانات لازم را به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه قرار دهد.

سرمایه‌گذاری‌های چندصد میلیارد تومانی در حوزه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ایران برای توسعه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها گفت: در راستای تحقق این سیاست اقداماتی را برای افزایش توان سوخت‌رسانی به ناوگان دریایی،  انجام داده‌ایم و امسال چندین پروژه در حوزه بانکرینگ افتتاح می‌شود.

آخوندی همچنین درباره افزایش توان تولید و صادرات در 5800 کیلومتر نوار ساحلی ایران گفت: سواحل ایران باید مرکز تولیدات، صادراتی باشند.

وی همچنین ادامه داد: این آمادگی را داریم که اسکله و پشتیبانی‌های خاص برای متقاضیان تولیدات صنعتی در نوار ساحلی را تامین کنیم و از این متقاضیان حمایت خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ما ایجاد فضاهای پشتیبانی حمل و نقل است گفت: در راستای این سیاست بخشی از پسکرانه‌های بندر شهید رجایی به مساحت 2هزار و 450 هکتار را واگذار کردیم که معتقدم همین مقدار باید به این فضا پسکرانه‌ای اضافه شود. در بندر امام هم 11هزار هکتار پسکرانه وجود دارد که باید فعال شود.

آخوندی تاکید کرد: در طول سه سال گذشته توانستیم 6هزار میلیارد تومان در پسکرانه‌های بنادر سرمایه‌گذاری کنیم.

ایجاد حمل و نقل چندوجهی در تمام بنادر ایران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ما ایجاد دسترسی ریلی به بنادر کشور است گفت: سیاست ما این است که تمام بنادر کشور را برای اتصال به شبکه راه‌آهن کشور و امکان حمل و نقل ریلی درون بندری به ریل تاکید کنیم گفت: سیاست ایجاد حمل و نقل چند وجهی و ترکیب حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای را دنبال می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی بنادر خشک ایران گفت: اولین سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین هفته گذشته انجام شد و بنا داریم فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم.

وضعیت سفرهای دریایی مطلوب نیست

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در بخش مسافری در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم گفت: باید با یارانه به این بخش کمک کنیم تا فعالیت‌های تجاری در بخش مسافری بنادر هم شکل بگیرد.

همچنین آخوندی به بحث مسئولیت اجتماعی در بهسازی زندگی ساکنان سواحل کشور اشاره کرد و گفت: باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم و اقداماتی را هم برای ارتقا و بهبود معیشت مردم سواحل کشورمان انجام داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در بخش دریایی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در کشورمان مساحت نوارساحلی بسیار زیاد است و ایران دروازه ورود تمام کشورهای آسیای میانه ازطریق دریا است اما فرهنگ حمل و نقل دریایی در حوزه مسافری و تجاری بسیار ضعیف است که از این رو باید به بخش آموزش توجه بسیار جدی داشته باشیم.

کد خبر : ۴۱۳۳۴۶