خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

نپیوستن به FATF نوعی خود تحریمی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: اظهارات غیرکارشناسانه‌ای که این روزها درخصوص FATF مطرح می‌شود در نهایت به ضرر کشور و اقتصاد ایران است و افرادی که مخالف پیوستن به آن هستند باید در آینده پاسخگو باشند.

 علی دیلمقانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پیوستن ایران به FATF  اظهار داشت: در جهان امروز باید قواعد بازی را در تمامی زمینه‌ها رعایت کنیم. FATF یک سیستم تعریف شده در قاعده جهانی است و برای آینده نظام بانکی کشور و پیوستن به WTO باید این ملزومات را رعایت کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: امروزه بیشترین تاکید سیستم‌های مالی بین‌المللی بر روی سلامت نظام بانکی است که بر دو اصل جلوگیری از حمایت از گروه‌های تروریستی و دیگر مبارزه با پولشویی استوار است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: اینکه برخی افراد اعلام می‌کنند که پیوستن به این سیستم جزو توافق هسته‌ای است صحت ندارد و این امر هیچ ارتباطی به توافقات وین ندارد.  مدیران ارشد بانکی کشور بر این موضوع اشراف کامل دارند و بارها بر ضرورت پیوستن به FATF تاکید کرد‌ه‌اند زیرا می‌دانند که اگر ما جزو نظام بانکی بین‌المللی نشویم نمی‌توانیم حتی با بانک‌های آسیایی مراوده داشته باشیم. همین عدم شفافیت است که امروز باعث شده به اندازه بانک‌ها و موسسات مجاز مالی، موسسات غیر مجاز نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما اگر به این سیستم متصل نشویم دچار یک خودتحریمی خواهیم شد و دیگر نیازی به صدور قطعنامه نداریم. اظهارات غیرکارشناسانه‌ای که این روزها درخصوص FATF مطرح می‌شود در نهایت به ضرر کشور و اقتصاد ایران است و افرادی که مخالف پیوستن به آن هستند در باید آینده پاسخگو باشند.

کد خبر : ۴۰۸۶۱۱