خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

منتقدین قراردادهای جدید نفتی، متن آن را نخوانده‌اند/ می‌خواهند دست و پای نفت را ببندند

بهروزی فر گفت: عمده مسائل و انتقاداتی که نسبت به قراردادهای جدید مطرح می‌شود؛ سیاسی است و می‌خواهند دست و پای صنعت نفت را ببندند.

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره لزوم اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی به دلیل آنچه از این مسیر عاید اقتصاد و کشور می‌شود، گفت: تکنولوژی، سرمایه و مدیریت سه نیاز اساسی صنعت نفت هستند که ما را به اهداف مربوط به صنعت نفت می‌رساند.

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی نفتی دراختیار شرکت‌های بزرگ نفتی و majorهاست که اینها هم اکثر آمریکایی هستند و ما نیاز داریم که اینها را جذب کنیم.

 بهروزی فر تصریح کرد: اکنون عراق و عربستان درها را باز کردند و با سرعت صنعت نفت‌شان را توسعه می‌دهند ما نیز باید برای این شرکت‌های بزرگ البته در چارچوب قانون اساسی جذابیت ایجاد کنیم که این مهم در آی.پی.سی دیده شده است.

وی اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد اینکه انتقال مالکیت نداشته باشیم و این امر در نسل جدید قراردادهای نفتی ما دیده شده و انتقال مالکیت صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس نفتی گفت: این مسئله قابل قبول است که هر چه که انسان تهیه می‌کند خالی از اشکال نیست و ممکن است نیاز به اصلاحاتی داشته باشد و هیچ کس هم نمی‌تواند ادعا کند که چارچوب تهیه شده بدون عیب و نقص است. لذا ممکن است دیروز قراردادی مدون شده باشد که برای شرایط امروز کارایی نداشته باشد و مشکلاتی را حادث کند کما اینکه وقتی کشورها حتی قانون اساسی را نیز تدوین می‌کنند ممکن است نیاز داشته باشند 40 یا 50 سال بعد آن را اصلاح کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر خیلی از کسانی که از قراردادها ایراد می‌گیرند و آن را رد می‌کنند؛ حتی متن را ندیده‌اند و یا نمی‌توانند آن را بخوانند، چون کسی که فقط انگلیسی بلد باشد؛ نمی‌تواند مدعی شود که ترم‌های حقوقی نفتی را متوجه می‌شود حتی اگر متن را در اختیار حقوقدان هم قرار دهیم ممکن است درکی از آن نداشته باشد چون ترم‌های حقوقی صنعت نفت بسیار متفاوت است.

بهروزی فر تاکید کرد: قطعا قراردادی که در صنعت نفت و غرب کارون بسته می شود با آنچه در صنعت فولاد و یا ذوب آهن منعقد می‌شود؛ متفاوت است، لذا بسیاری از کسانی که حرف می‌زنند و انتقاد می‌کنند اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

وی گفت: عمده مسائل و انتقاداتی که نسبت به قراردادهای جدید مطرح می‌شود؛ سیاسی است و می‌خواهند دست و پای صنعت نفت را ببندند.

تحلیلگر بازار انرژی ادامه داد: ما به عنوان ایرانی که می‌خواهیم صنعت نفت مان را توسعه دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه، تکنولوژی و مدیریت شرکت‌های بزرگ بین المللی را جذب کنیم و در این راستا اگر به همصدایی نرسیم و صدای واحدی از کشور به گوش نرسد عملا هیچ شرکتی حاضر به سرمایه گذاری در کشور نمی‌شود، مگر اینکه طوری شرایط را بندد که بخواهد سود بالایی ببرد تا در شرایط نابسامان داخلی برایش مقرون به صرفه باشد.

وی یادآور شد: یعنی ما باید با خودمان به جمع بندی برسیم و شرایطی ایجاد کنیم که با لحاظ کردن منافع ملی و حفظ قانون اساسی کشور برای شرکت‌های خارجی هم جذاب باشد.

کد خبر : ۳۹۷۱۲۵