خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد:

طرح توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیبدار اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۳۵۷

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، بهره وری از اراضی شیبدار را یکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه برشمرد و گفت: به همین منظور طرح توسعه باغ های دیم در اراضی شیبدار مستعد در 2 بخش اراضی مستثنیات و اراضی ملی در کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش ایلنا، خداکرم جلالی در نشست شورای اداری شهرستان سپیدان در استان فارس، افزود: کشت و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار که منشاء فرسایش است می تواند به عنوان راهبردی کارآمد در اینگونه اراضی عمل کند و اقدامی مهم برای حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه های آسیب دیده باشد.

وی، ایجاد باغ در اراضی شیبدار را خدمت بزرگی به حفظ منابع پایدار کشور دانست و گفت: تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ های میوه دیم ضمن اشتغالزایی، احیای پوشش گیاهی و حفظ منابع ارزشمند خاک از بروز سیلابهای فصلی مخرب نیز جلوگیری می کند و نقش بسزایی در تقویت سفره های آب زیرزمینی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اراضی مورد اختلاف و مشکلاتی که در این زمینه در بین کشاورزان و مالکان این اراضی به وجود آمده، اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده واگذاری اراضی شیبداری که در اراضی ملی واقع شده از طریق ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری در قالب کشت گیاهان دارویی و توسعه باغ های دیم انجام خواهد یافت.

جلالی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اراضی شیبدار به صورت مستثنیات در اختیار مردم قرار دارد که در صورت مطرح شدن مشکلات اراضی اختلافی در کارگروه توسعه باغ ها در اراضی شیبدار، تعیین تکلیف این نوع اراضی در اولویت نخست قرار دارد.

وی گفت: استان فارس در زمره استان هایی است که ساماندهی اراضی شیبدار آن در اولویت قرار دارد و امیدواریم با

با مشارکت خود مردم بتوانیم این ساماندهی را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در بخش دیگری از مطالب خود، ایجاد طرح های آبخیزداری را اولویت مهم کنونی کشور دانست و بیان داشت: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری موجب تعادل بخشی سفره های زیز زمینی خواهد شد.

وی افزود: هم اینک 80 درصد منابع آبی کشور آب های زیرزمینی است و این وابستگی در استان فارس با توجه به افت شدید منابع آبی بیش از پیش آشکار است به همین سبب اجرای طرح های آبخیزداری در این استان یک اولویت است.

معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست گفت: حمایت از طرح های کشاورزی و تولیدات داخلی رمز موفقیت توسعه بخش کشاورزی است.

خلیل آقایی، با اشاره به قابلیت های بسیار خوب کشور در بخش کشاورزی، اظهار داشت: مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد اما بر این باوریم که با همکاری و هم افزایی تمام مجموعه های بخش کشاورزی کمک قابل توجهی به این بخش خواهد شد.

وی، همچنین سپردن امور مراتع به مرتعداران را گام بلندی در ساماندهی مراتع و ارتقا معیشت مرتعداران دانست.

در ادامه این نشست، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون پارلمانی این وزارتخانه از اراضی شیبدار و طرح های آبخیزداری شهرستان سپیدان، منطقه چشمه غوره دان بخش بیضا این شهرستان، چگونگی اجرای پروژه های آبخیزداری و ذخیره آب در فصول سرد سال و نحوه ساماندهی اراضی شیبدار منطقه سُرناباد بخش بیضا بازدید کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز