خبرگزاری کار ایران

با هدف کاهش مشعل سوزی در صنعت نفت

قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه نفت امضا شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از واگذاری ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز از چهار میدان در مرحله نخست مزایده فروش گازهای همراه نفت به بخش خصوصی خبرداد.

به گزارش ایلنا، بیژن عالیپور در مراسم امضای قرارداد فروش گازهای همراه نفت به بخش خصوصی با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، گفت: واگذاری روزانه ٤٢ میلیون فوت‌مکعب گاز از چهار میدان در مرحله نخست مزایده مربوط به واحدهای بهره‌برداری مارون ٦ (حدود ١٤ میلیون فوت‌مکعب در روز) مارون ٣ (حدود ١٥ میلیون فوت‌مکعب در روز) منصوری (١٠ میلیون فوت‌‌مکعب در روز) و کرنج پارسی ( حدود سه میلیون فوت‌مکعب در روز) به بخش خصوصی نهایی شده است که قراردادهای آن امضا شد.

وی مروز با امضای این قراردادها گامی دیگر به سوی جمع‌آوری گازهای مشعل برداشته می‌شود، اظهار کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری درباره پیشگیری از سوزندان گازهای همراه نفت و طبق اعلام وزارت نفت، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای جلوگیری از ارسال گازهای همراه به مشعل تدوین و اولویت مزایده فروش این گازها به بخش خصوصی در آبانماه ٩٣ برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: مقدار گازهای عرضه شده در این مزایده از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ٣٤ واحد بهره‌برداری با حجم حدود ٢٢٧ میلیون فوت‌مکعب در روز و طی دوره زمانی پنجساله مشخص و اعلام شده است.

عالیپور با بیان این‌که در سه ماه گذشته این دومین و سومین قراردادی است که به‌منظور فروش گازهای مشعل امضا می‌شود، یادآور شد: امضای قرارداد پیشین درباره جمع‌آوری و فروش گازهای مشعل میدان فروزان در بخش دریا بود و امروز این قرارداد مراحل عملیاتی شدن را طی می‌کند، با این روش افزون بر کمک به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، کشور از ارزش افزوده اقتصادی نیز منتفع می‌شود.

وی با بیان این‌که بهره‌گیری از توان مالی و ظرفیت بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری های کلان، افزون بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و شتاب در جمع‌آوری گازهای همراه نفت، سبب کاهش و جلوگیری از خسارت زیست‌محیطی و همچنین اشتغالزایی و کسب درآمد می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرد: در متن قراردادهای فروش گازهای مشعل مسائل زیست‌محیطی جایگاه ویژه‌ای دارد و تغییر رویکرد و توجه به مسائل زیست‌محیطی و حذف یا کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت بیانگر اهتمام ویژه وزارت نفت به منویات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای انجام تعهد و مسئولیت اجتماعی است.

وی با تاکید بر این‌که می‌توان با تغییر نگرش و حمایت و پشتیبانی از بخش غیردولتی ساز و کارهای مناسب را برای حضور پررنگ و موثر این بخش فراهم کرد، افزود: برای اجرایی شدن این مهم و ایجاد اشتیاق سرمایه‌گذاران در بخشهای پایین‌دستی نفت و گاز به منظور صرفه‌جویی و استفاده بهینه از سوختهای فسیلی نیاز به بازنگری در قوانین تنفیذ اختیارات و ایجاد شرایط و بستر حقوقی مناسب است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزحنوب یادآور شد: در این باره اگر برق تولیدی از طرحهای فروش گازهای مشعل به قیمت مناسب از سوی وزارت نیرو از سرمایه گذاران خریداری شود امکان توقف مشعل سوزی به طور کامل در بسیاری از واحدهای بهره برداری وجود خواهد داشت.

عالیپور گفت: در استفاده از ظرفیت های بالقوه بخش غیردولتی برای خرید گازهای مشعل و نحوه تجاری سازی و سرمایه گذاری از سوی این بخش پس از پیگیری و تلاش فراوان همه دست اندرکاران بویژه وزیر نفت، امروز شاهد امضای فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی هستیم.

وی اعلام کرد: مجری طرح فروش گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مدیریت تولید معاونت بهینه سازی مصرف انرژی است که افزون بر مجری طرح فروش گازهای مشعل، طرحهای مختلفی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن تعریف و اجرا کرده است.

عالیپور از جمله این طرحها به بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای نوین، ممیزی جامع انرژی، استقرار نظام مدیریت انرژی و اجرای مدیریت سبز اشاره کرد.

وی افزود: برای شتاب در امر اجرای مراحل مزایده جدید، پیشنهاد شده است همه مراحل و تشریفات مزایده مربوط به میدانهای این شرکت در محل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب انجام شود و معاون تولید شرکت ملی نفت ایران و معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی، نظارت و هماهنگی های راهبردی را در این زمینه اعمال کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب در سخنان در مراسم امضای فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی، با بیان این که مصرف انرژی شاخص اساسی و راهبردی در اقتصاد کشورها بوده و رشد اقتصادی هر کشور را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: محدود بودن سوختهای فسیلی و افزایش تقاضای آن، بروز مشکلات و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از استفاده بی رویه از این نوع انرژیها سبب شده است مدیریت انرژی و اصلاح الگوی مصرف به اولویت مهمی در تبیین برنامه ریزیهای کشور قرار گیرد و به صیانت و حفاظت از این منابع تجدیدپذیر توجه ویژه شود.

عالیپور گفت: حدود دوسوم ذخایر کشف شده نفت و یک سوم ذخایر گاز جهان در کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است که در این میان ایران با داشتن بیش از ٣٠ تریلیون مترمکعب گاز، حدود ١٨ درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و به عنوان نخستین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی شناخته می شود.

این مدیر نفتی با بیان این که گازهای مشعل یکی از محصولات جانبی تولید نفت به شمار می رود که به همراه نفت خام از میدانهای تولید نفت برداشت می شود، گفت: با توجه به عمر و فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات، بازده پایین ظرفیت محصول کارخانجات موجود و محدودیتهای بین المللی در اجرای کامل طرحهای بهسازی و نوسازی تاسیسات، تاکنون امکان جلوگیری کامل از سوزاندن گازهای همراه نفت میسر نبوده است.

وی یادآور شد: با رفع تحریمهای ظالمانه و موانع موجود طرحهای متنوعی در ارتباط با نوسازی و بهسازی تجهیزات، افزایش ظرفیت واحدها و احداث تاسیسات جدید با استفاده حداکثری از توان شرکتهای داخلی تعریف و فعال و در نتیجه امکان جمع آوری و فرآورش این گازها در برنامه ریزی بلندمدت فراهم شده است.

به گفته عالیپور، در طرحهای در دست پیگیری در شرکت ملی نفت ایران افزون بر تاسیسات جمع آوری و انتقال گازهای همراه احداث حداقل هشت کارخانه گاز و گازمایع نیز با هدف استحصال حداکثری مایعات گازی سنگین تر از اتان پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این طرحها را شامل احداث ٢ کارخانه گاز و گاز مایع (در حوزه عملیاتی فعلات قاره ( سیری و خارک)، ٢ کارخانه گاز و گاز مایع در حوزه عملیاتی شرکتهای نفت مرکزی و اروندان و چهارکارخانه گاز و گازمایع در شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب است.

 

کد خبر : ۳۹۴۶۵۳