خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی:

برداشت گاز از فاز ١٩ به ٨٠٠ میلیون فوت مکعب در روز رسید

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی از برداشت روزانه ٨٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از این فاز خبر داد و گفت: تاکنون ٦٥٠ هزار بشکه میعانات گازی از این فاز به بازارهای هدف صادر شده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا مسعودی، دیشب (شنبه، ٢٦ تیرماه) همزمان با نصب موفق سکوی ١٩A پارس جنوبی در جمع خبرنگاران، با اشاره این خبر تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال فاز ١٩ پارس جنوبی که معادل ٢ فاز استاندارد است به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به درآمدزایی روزانه ٣,٥ تا چهار میلیارد دلاری از محل اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی، تصریح کرد: با اجرای این طرح شاهد تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٢ هزار و ٥٥٠ تن اتان به منظور تامین خوراک پتروشیمی ها، سه هزار و ٢٠٠ تن محصولات ال پی جی شامل بوتان و پروپان و همچنین ٤٠٠ تن گوگرد خواهیم بود.

مسعودی با اشاره به راه اندازی سکوی ١٩C پارس جنوبی که ١٣ تیرماه امسال انجام شد، اظهارکرد: هم اکنون روزانه ٤٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از این سکو برداشت و به پالایشگاه برای فرآورش و تزریق به شبکه سراسری منتقل می شود که تا چند روز آینده به ظرفیت تکمیلی خود یعنی برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز خواهد رسید.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به بهره برداری سکوی SPD٢ (سکوی اقماری ١٩C) در زمستان پارسال، اظهارکرد: هم اکنون از طریق سکوی ١٩C و SPD٢ و در مجموع ٨٠٠ میلیون فوت مکعب گاز معادل ١٧,٢ میلیون مترمکعب به صورت زودهنگام، به پالایشگاه منتقل و پس از شیرین سازی به شبکه سراسری تزریق می شود.

مسعودی با اشاره به تولید میعانات گازی از این فاز نیز اظهارکرد: تاکنون ٦٥٠ هزار بشکه میعانات گازی از فاز ١٩ پارس جنوبی به بازارهای هدف صادر شده است.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به عملیات نصب سکوی ١٩A، گفت: این سکو ظرفیت فرآورش یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد که با وارد مدار شدن سکوی ١٩B این میزان برداشت از آن میسر می شود، منتها هم اکنون می توان از سکوی ١٩A روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برداشت کرد.

به گفته وی، در اواخر آبانماه امسال سکوی ١٩A راه اندازی شده و زمستان امسال ١,٥ فاز استاندارد پارس جنوبی معادل تقریبی ٤٣ میلیون مترمکعب گاز از فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق می شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به انجام بارگیری و نصب سکوی ١٩B در اواخر شهریورماه امسال، یادآور شد: انتظار داریم ابتدای زمستان امسال این سکو نیز راه اندازی و امکان برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از آن میسر شود.

مسعودی با اشاره به عملیات پیچیده نصب سکوی ١٩A که با موفقیت از سوی متخصصان شرکت تاسیسات دریایی انجام شد، گفت: پس از نصب سکو، عملیات نصب پل رابط این سکو و سکوی مشعل انجام می شود. سرانجام جرثقیل از سکو جدا می شود و  بخشهایی که جوشکاری شده، رنگ آمیزی می شود. پس از این مرحله شناور اوشنیک ٥٠٠٠ موقعیت خود را ترک کرده و به محل نصب سکوی فاز ٢١ می رود.

شناور ابوذر ١١٠ به صورت همزمان ٢ سکوی ١٩A و ٢١ را از یارد خرمشهر به سمت موقعیت خود در خلیج فارس حمل کرد، که پس از نصب سکوی ١٩A این شناور به سمت موقعیت فاز ٢١ حرکت می کند تا شناور اوشنیک ٥٠٠٠ این سکو را نیز در موقعیت خود نصب کند.

به گفته مسعودی، پس از این که عملیات نصب سکوی ١٩A انجام شد، فعالیتهای مربوط به پیش راه اندازی، هوک آپ (یکپارچه سازی چاهها با سکو و برخی اتصالات) و راه اندازی انجام می شود. پس از آن بخشهای مختلف سکو مرحله به مرحله راه اندازی شده و سرانجام گاز وارد سکو خواهد شد. این فرایند تا اواخر آبانماه ادامه دارد.

وی با بیان این که سکوی ١٩A یکی از کامل ترین سکوهای پارس جنوبی بوده که برای نصب به موقعیت خود منتقل شده است، گفت: متخصصان شرکت تاسیسات دریایی به همراه شرکت نفت وگاز پارس توانستند عملیات نصب این سکو را با موفقیت انجام دهند که این موضوع حاکی از توانمندی پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه های پارس جنوبی است.

امسال ٥ فاز پارس جنوبی شامل فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد)، ٢٠ و ٢١ و بخش باقی مانده فازهای ١٧ و ١٨ به بهره برداری می رسد. در تیرماه امسال ٢ سکوی ١٩A و ٢١ به صورت همزمان از یاردخرمشهر شرکت تاسیسات دریایی به سمت موقعیت خود حمل شدند که دیشب سکوی ١٩A با موفقیت در موقعیت خود نصب شد، همچین سکوی ١٨B نیز از یارد ایزایکو در بندرعباس نیز بارگیری شده و بزودی حمل این سکو نیز انجام می شود.

میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

 

کد خبر : ۳۹۱۱۴۳