خبرگزاری کار ایران

چرا نفت باید توسعه پیدا کند؟/۱

چگینی: نفت منطقه باید در ایران فرآوری شود/ نقشه دیگران را بر هم بزنیم

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برگ برنده ما زمانی است که برداشت نفت بیشتر به تولید بیشتر فرآورده و صادرات آن منتهی شود.

محمد چگینی رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر لزوم توسعه نفت به منظور تکمیل زنجیره ارزش در صنایع نفت و گاز گفت: اگر بتوانیم زنجیره ارزش را در صنعت نفت و گاز تکمیل کنیم و بهروه وری را در چرخه نفت و  گاز بالا ببریم توانسته‌ایم توسعه مطلوبی در بخش نفت و گاز به منصه ظهور برسانیم که شعار اصلی آن نیز عدم خام فروشی است.

وی افزود: در مورد نفت خام اولین زنجیره برای تکمیل حلقه این است که اکتشاف، تولید، توسعه بهره ور و صیانتی از مخازن داشته بشیم و بر اساس سیاست‌های کلان نظام که اکنون تقریبا 15 سال از آن می‌گذرد حرکت کنیم و  صدور فراورده نفتی را جایگزین صدور نفت خام کنیم.

چگینی تصریح کرد: اکنون که در شرف برنامه ششم هستیم این سوال مطرح می‌شود که تا پایان برنامه ششم از منظر سیاست‌ها چه میزان از فروش نفت خام باید تبدیل به فرآورده و صادر شود؟

وی اظهار داشت: ما بررسی کردیم که 80 درصد نفت خام تولیدی باید در داخل کشور با قدرت بازدهی بالا فرآوری و پالایش شود یعنی درصد فیول و مازوت به حداقل برسد.

فقط 20 درصد نفت خام فروشی شود

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما باید پالایش بهینه داشته باشیم یعنی میزان تولید نفت کوره در پالایشگاه را به زیر 5 درصد در هر بشکه  برسانیم و 20 درصد نفت را بصورت خام بفروشیم و این میزان برای حضوردر بازار عرضه نفت خام کافی است.

وی تاکید کرد: حتی نفت خام ما در برنامه هفتم قابلیت این را دارد که تبدیل به فرآورده شده و سپس صادرات صورت گیرد زیرا مشتری فرآورده صدها برابر است در حالی که مشتری فروش نفت خام منحصر به پالایشگاه‌هایی می‌شود که واردات نفت خام دارند و تعدادشان محدود و کنترل شده هستند.

چگینی یادآور شد: نقطه تعادل و هدف ما از اکتشاف و تولید جایی است که بتوانیم این هدف را محقق کنیم و 80 درصد نفت و گاز را داخل فرآوری و استفاده کنیم و 20 درصد را مستقیم و بصورت خام تا پایان برنامه ششم صادر کنیم.

عربستان ثروت مسلمانان را حراج می‌کند؛ ما قبول نداریم

وی با انتقاد از سیاست کنونی عربستان در زمینه عرضه و فروش نفت گفت:  عربستان در حال حاضر ثروت مسلمانان را حراج می‌کند و نظام ارزشی که بر این کشور حاکم است منطقی نیست که جمهوری اسلامی قبول داشته باشد اما همین کشور که تاکنون به شکلی غیرمنطقی نفت فروخته سند چشم اندازی برای سال2030 تدوین کرده که عدم اتکا به نفت را هدف گذاری کرده است.

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با توجه به وابستگی بودجه عربستان به نفت ، با کاهش قیمت‌ها اقتصاد این کشور دچار آسیب شده لذا برنامه ریزی کرده که مسیر خود را تغییر دهد.

با خام فروشی نمی‌توانیم جهان را به خود وابسته کنیم/ نقشه دیگران را بر هم بزنیم

 وی با اشاره به اینکه دنیای کنونی را نمی‌توانیم با خام فروشی نفت به خود وابسته کنیم، بیان داشت: امروز باید این هدف را در فروش فرآورده با درجه بالاتر و قدرت مانور بیشتری دنبال کنیم و بتوانیم بنزین و همچنین گازوئیل منطقه، آسیا، هند وشرق آسیا را تامین کنیم لذا ما باید نقشه‌ای را که دیگران کشیده‌اند تا واحدهای پالایشی به جای کشور تولیدکننده مواد اولیه و خاورمیانه در کشورهای خودشان مستقر باشد بر هم بزنیم.

چرا نباید نفت منطقه در ایران فرآوری نشود؟

چگینی با تاکید بر اینکه ما باید غیر از نفت خودمان، نفت منطقه را هم فرآوری کنیم، اظهار داشت: چرا نفت کردستان عراق باید به ترکیه برود و در آن مسیر هم پالایش شود و هم پالایشگاه‌های ترکیه را تغذیه کرده و صادر شود چرا این نفت از مسیر ایران عبور نکند و حداقل ترانزیت نشود، ضمن اینکه پالایشگاه تبریز هم آمادگی دریافت نفت خام کردستان عراق را دارد.

پالایش نفت همسایگان قدرت نفوذ منطقه‌ای ایران را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه پالایش نفت خام کشورهای همسایه منجر به بالا رفتن قدرت نفوذ منطقه‌ای ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: باید روی این موارد کار کنیم تا بتوانیم روی بازار جهانی  تاثیرگذار باشیم چرا که با صادرات محصولات با ارزشی مثل فرآورده نفتی وپتروشیمی با توجه به گستردگی و تنوع آنها امنیت تقاضا خواهیم داشت.

رئیس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی به سوخت فسیلی در دهه‌های آینده همچنان ادامه دارد بنابراین نباید نگران باشیم که از عدم تولید نفت ضرر می‌کنیم اما باید بتوانیم صنایع تبدیلی و پالایشی را در کشور بومی کرده و رونق دهیم.

 وی اضافه کرد: تقاضای نفت خام برای پالایش آنقدر بالاست که خود به خود تولید نفت را با خود همراه می‌کند آن زمان است که ما برگ برنده را رو می‌کنیم و تولید اضافه متناسب با افزایش تقاضا برای پالایش نفت خام در کشور خواهیم داشت.

چگینی تاکید کرد: در حال حاضر که محدودیت منابع مالی داریم باید اولویت را روی صنایع پالایشی بگذاریم و وقتی تقاضای نفت خام بالا رفت خود پالایشگاه ها در صنایع بالا دستی سرمایه گذاری می کنند.

 وی اظهار داشت: اگر موانع کسب و کار را در حوزه پالایش نفت خام برداریم کسب و کار به گونه‌ای رونق می‌گیرد که نه تنها ما مجبوریم تولید نفت خام را برای رفع نیاز پالایشگاه‌های داخل افزایش دهیم بلکه از کشورهای همسایه هم نفت خام وارد می‌کنیم برای اینکه فرآورش کرده و به آسیای شرقی و چین و جنوب شرق آسیا صادر کنیم.

کد خبر : ۳۹۳۴۳۲