خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سانا خبر داد:

بهره‌برداری از 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان امسال/ ثبت 900 مگاوات قرارداد تضمینی خرید برق تجدیدپذیر

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) گفت: تا پایان امسال 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور به بهره‌‌برداری می رسد.

به گزارش ایلنا، "سیدمحمد صادق‌زاده" در چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران با تاکید بر اینکه از سال گذشته همزمان با برپایی دوره پیشین این کنگره در تلاش برای کاهش موانع حضور بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بوده‌ایم، عنوان کرد:‌ یکی از دغدغه‌های فکری مستمر بخش خصوصی ثبات قوانین و تضمین پرداخت بهای برق تولیدی بوده است؛ بخش خصوصی اعم از فعالان داخلی و نیز طرف‌های خارجی نسبت به تأمین تکنولوژی و بهره‌برداری از پروژه‌ها مشکلی ندارند و دغدغه اصلی آن‌ها در قبال چگونگی اعتماد کردن به خرید تضمینی برق توسعه وزارت نیرو و دولت بوده است.

وی یادآور شد: بر این اساس برای الزام خرید برق تضمینی توسط وزارت نیرو آیین نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به تصویب رسید که براساس آن این وزراتخانه موظف است برق تولیدی توسط سیستم‌های تجدیدپذیر را به صورت تضمینی بلندمدت خریداری کند؛ امروزه در هر یک از کشورهای دنیا که سهم تجدیدپذیرها در تولید انرژی افزایش پیدا کرده است به لطف خرید تضمینی بوده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با تاکید بر اینکه خرید تضمینی بلندمدت انرژی‌های تجدیدپذیر قانونی دائمی و مصوب مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: ابلاغ این قانون از طرفی و نیز اختصاص منابع مالی برای پرداخت پول برق تولیدی از سوی دیگر باعث شده که امروزه بخش خصوصی با شدت گسترده تری برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ورود پیدا کند.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه هم اکنون 900 مگاوات قرارداد تضمینی خرید برق فعال در کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از ابتدای مهرماه نخستین واحدهای این پروژه وارد مدار خواهد شد و تا پایان سال نیز 100 مگاوات از این رقم منعقد شده به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در یک سال اخیر تغییر ضوابط و تعرفه‌های برقی مورد انتقاد قرار گرفته است، ادامه داد:‌ قانون‌گذار قیمت تضمینی خرید برق را براساس فرمولی به وزارت نیرو تکلیف کرده که اگر چه قیمت خرید باید متناسب با هزینه تمام شده باشد، اما فرمول موجود برای ایجاد یک وحدت رویه به درستی از سوی قانون‌گذار طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با تاکید بر اینکه با تغییر قیمت نفت در جهان این فرمول مورد تغییر قرار می‌گیرد، تصریح کرد:‌ سال گذشته با نزول قیمت نفت، تجدیدپذیرها نیز با کاهش قیمت مواجه شده بودند، ولی این تغییر قیمت‌ها به میزانی نبود که مجموعه را با مشکل جدی مواجه کند، چرا که به موازات کاهش قیمت نفت هزینه توسعه تجدیدپذیرها نیز اتفاق می‌افتد و چندان این حوزه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه به منافع حاصل از تجدیدپذیرها در حوزه‌های مختلف اجتماعی همچون پدافند غیرعامل باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد، عنوان کرد: امروزه هر حادثه ای از قبیل زلزله می‌تواند برای تأمین برق کشور حادثه آفرین باشد و با توجه به اینکه تأمین برق در کشور ما براساس گاز طبیعی و... صورت می‌گیرد، ظرفیت هفت هزار و 500 مگابایاتی انرژی تجدیدپذیر ما می‌تواند کشور را در قبال هرگونه خطری در شرایط بحرانی و حساس به دور کند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) خاطرنشان کرد: ما باید برای ساختمان مهم کشور از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و... از انرژی‌های بدون اکتفا به نفت و گاز و بهره‌مند از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید برای تولید برق استفاده کنیم.

وی بر لزوم تولید برق از زباله‌ها تاکید کرد و افزود: این امر با پرداخت هرگونه هزینه ای باید اجرایی شود تا از تبعات زیست‌محیطی که امروزه گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته جلوگیری کنیم، بنابراین لازم است سهم تأمین منابع مالی برای بازپرداخت برق تولیدی تجدیدپذیرها از عوارض زیست محیطی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شود.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه در پیش نویس برنامه به مسائل تجدیدپذیرها پرداخته نشده است، ادامه داد:‌ با توجه به منابع موجود تمامی قرارداد‌ها هفت سال آینده حوزه تجدیدپذیرها مشکلی نخواهد داشت ولی برای بلندمدت و و پیوسته بودن این برنامه باید برای تأمین منابع مالی قراردادهای هفت سال آینده برنامه ریزی مناسبی اندیشیده شود که این منبع حتماً باید در بخش عوارض زیست محیطی پیش بینی شود.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه تجدیدپذیرها می‌توان از مزایای بومی کشور به شکل بهینه‌ای استفاده کرد، افزود:‌ با استفاده مناسب از نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، بخاری، هسته ای و... می‌توانیم برای آینده کشور یک منبع مطمئن برای تأمین رفاه مردم داشته باشیم.

 

کد خبر : ۳۹۲۴۱۱