خبرگزاری کار ایران

با بهره برداری از واحدهای جدید پتروشیمی شیراز

ظرفیت تولید اوره ایران به سالانه ٥,٥ میلیون تن رسید

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با راه اندازی واحد سوم آمونیاک و اوره شهدای مرودشت با ظرفیت ٦٨٠ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ٧٥ هزار تن اوره گرانول، ظرفیت تولید آمونیاک ایران به ٤,٥ میلیون تن و ظرفیت تولید اوره به ٥.٥ میلیون تن در سال رسیده است.

به گزارش ایلنا، مرضیه شاهدایی امروز (سه شنبه، ٢٩ تیر ماه) در آیین بهره برداری رسمی از واحد آمونیاک و اوره شهدای مرودشت در مجتمع پتروشیمی شیراز گفت: صنعت پتروشیمی در کشوری که حدود ٩,٥ درصد ذخایر نفت و ١٧.١ ذخایر گاز جهان را دارد، از صنایعی است که به دلایل استفاده از مزیتهای نسبی کشور و ایجاد ارزش افزوده از آغاز تاکنون مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که فکر ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران، قدمتی بیش از ٥٠ سال دارد، افزود: کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس (پتروشیمی شیراز) با ظرفیت تولید سالانه ١٠٠ هزار تن در مهرماه سال ١٣٤٢ شمسی به عنوان نخستین کارخانه تولید کودهای شیمیایی در ایران راه اندازی شد.

شاهدایی افزود: این به آن معناست که مجتمع پتروشیمی شیراز، پرچمدار صنعت پتروشیمی کشور است و در طول بیش از ٥٠ سال طلایه دار تولید و زمینه ساز توسعه صنعت پتروشیمی در سراسر کشور بوده است.

وی یادآور شد: اکنون که پس از نیم قرن فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور، ظرفیت نصب شده تولید محصولات به حدود ٦١ میلیون تن رسیده است، بدون شک پتروشیمی شیراز هنوز جایگاه ویژه ای دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: با در نظر گرفتن عمر مفید واحدهای موجود و پارامترهای ایمنی و اقتصادی در تولید و با توجه به مزیتهای جدید بالقوه در مجتمع پتروشیمی شیراز و همچنین با هدف تداوم تولید و ادامه حیات این شرکت، طرح احداث واحدهای جدید آمونیاک و اوره در سال ٨٥ در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز با مدیریت بخش خصوصی با راه اندازی واحد سوم آمونیاک و اوره شهدای مرودشت با ظرفیت ٦٨٠ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ٧٥ هزار تن اوره گرانول، ظرفیت تولید آمونیاک در کشور به ٤,٥ میلیون تن و ظرفیت تولید اوره به ٥.٥ میلیون تن در سال رسیده است.

شاهدایی، مجتمع پتروشیمی شیراز را از جمله تاسیساتی خواند که در طول سالهای جنگ بارها هدف حمله های هوایی از سوی رژیم بعثی عراق قرار گرفت و کارکنان متخصص آن در کنترل حوادث ایجاد شده بسیار موفق عمل کردند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: این کارکنان می توانند با انتقال و نشر تجربه های خود به دیگر شرکتهای فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در پیشگیری و کنترل حوادث در این صنعت، نقش کلیدی و مؤثری ایفا کنند.

شاهدایی افزود: از سویی با توجه به قدمت مجتمع پتروشیمی شیراز و در نظر گرفتن این موضوع که این مجتمع دارای واحدهایی است که سالیان طولانی در مدار تولید هستند، لزوم توجه و دقت بیشتر در مراقبت از تجهیزات و در صورت لزوم، سرمایه گذاری برای به روز آوری آنها به منظور پیشگیری از حوادث احساس می شد.

وی گفت: از این رو اقدامهای این شرکت در جایگزین کردن واحدهای فرسوده و غیراقتصادی با واحدهای روزآمد برای بهبود اقتصاد بنگاه در بلندمدت و نیز پیشگیری از بروز حوادث صنعتی را می توان به فال نیک گرفت و آن را به عنوان یک رویکرد در صنعت پتروشیمی کشور تسلی داد.

به گفته شاهدایی، مجتمع های پتروشیمی که از فرآیندهای پیچیده شیمیایی استفاده می کنند، بستری بالقوه برای رخداد حوادث بزرگ صنعتی به شمار می روند که در صورت بی توجهی به الزام های اچ اس یی می توانند سبب خسارت به محیط زیست، سلامت کارکنان و جوامع اطراف خود شوند.

شاهدایی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان سازمان توسعه ای و دوستدار و حامی محیط زیست یاد کرد که همواره با تدوین و ابلاغ دستورعملها و استانداردهای لازم الاجرا و نظارت و پایش فعالان صنعت نفت در توسعه پایدار این صنعت گام برداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با سرمشق قرار دادن حاصل از حادثه پرخسارت و ناگوار پتروشیمی بوعلی سینا همه شرکتهای پتروشیمی با بازنگری اقدام ها و رعایت الزام های اچ اس یی در همه زمینه های مدیریت مجتمع و با اولویت قرار دادن سرمایه گذاری در این زمینه از بروز چنین حوادث تلخ و تاسف بار در صنعت پیشگیری کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پایان از نقش آفرینان در تکمیل و راه اندازی طرح ملی آمونیاک و اوره شهدای مرودشت قدردانی کرد.

 

کد خبر : ۳۹۲۱۸۹