خبرگزاری کار ایران

پیوندی در نمایشگاه بیستم نفت:

تشریح نقشه راه پتروشیمی بر ای10 سال آینده/ تولید متانول تحت فشار ایران و شیل گس امریکا

بانکهای داخلی بدون قید و شرط پروژه های پتروشیمی را تامین اعتبار می کنند؛ علت آن هم این است که پتروشیمی در سالهای اخیر هیچگاه بدقولی نکرده و یک روز عقب افتادگی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست جانبی بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش گفت: کشور در حوزه دفاعی، هسته ای، سلولهای بنیادی و بسیاری از حوزه های دانش محور پیشرفت داشته است و بسیار بد خواهد بود که در بخش صنایع تکمیلی پتروشیمی که در دنیا رشدی قابل توجه داشته است پیشزفتی نداشته باشیم. 

وی افزود: موضوع آسیب شناسی توسعه در صنایع پایین دستی در دستور کار ما قرار گرفته است و زمینه های برطرف کردن بسیاری از موانع این بخش از صنعت پتروشیمی را پیگیری می کنیم از جمله تامین زمین و سایت برای اجرای پروژه ها که در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که ظرف یک ماه آینده تولید پروپیلن از متانول به ٩٥ درصد رسیده است و به مرحله پلیمر گرید منتهی شود و ما به این ترتیب توانسته ایم تبدیل این ماده را با دانش بومی اجرایی کنیم.

پیوندی در ادامه با اشاره به طرح پژوهشی ازدیاد برداشت در محصولات پتروشیمی با همکاری دانشگاهها گفت: همانند طرحی که شرکت ملی نفت برای ازدیاد برداشت در میدانهای نفتی آغاز کرد در باره محصولات پتروشیمی نیز اجرا می شود و نمونه آن تبدیل پروپیلن به مواد حد وسط خواهد بود.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تبدیل و دستیابی به بسیاری از این محصولات نیاز به دانش و فناوری روز دنیا دارد که با استفاده از دانشگاهها می توانیم بخش زیادی از این خلاء را جبران کنیم؛ این پروژه با همکاری دانشگاهها و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اجرایی می شود.

وی با اشاره به نقشه راه پتروشیمی گفت: طبق برنامه باید در ١٠ سال آینده ٦٠ میلیون تن ظرفیت فعلی را عملیاتی و ٦٠ میلیون تن در حال اجرای بخش خصوصی را نیز به نتیجه برسانیم و در این مورد بیان این مسئله که دولت تعهدی ندارد بی معنی خواهد بود زیرا بخش خصوصی تعهدی به زمانبندی و پاسخگویی در باره عملکرد ندارد و باید با ساز و کاری مشخص در باره آنها مدیریت صورت گیرد.

پیوندی اضافه کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالهای گذشته اعتبار قابل توجهی را برای تامین مالی به دست آورده است و حتی اگر تحریمها هم برداشته نشود باز هم منابع فاینانس با استفاده از اعتبار پتروشیمی کارشان پیش می رود و بانکهای داخلی نیز بدون قید و شرط این پروژه های پتروشیمی را تامین اعتبار می کنند؛ علت آن هم این است که پتروشیمی در سالهای اخیر هیچگاه بدقولی نکرده و یک روز عقب افتادگی نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که در سه تا چهار سال آینده برنامه ظرفیت تولید ١٢٠ میلیون تن محصولات پتروشیمی محقق شود و افزود: برنامه تولید پروپیلن یکی از مهمترین موارد در دستور کار ماست و در صورت قطعی شدن فاینانس چین تا چند سال آینده ظرفیت تولید متانول به ٢٤ میلیون تن می رسد؛ این ظرفیت هم اکنون ٥ میلیون تن است که با ١٩ میلیون تن متانول کاوه این رقم تکمیل می شود.

وی افزود: با افزایش میزان متانول نه تنها نیاز داخلی تامین می شود بلکه بازارهای خارجی تحت تاثیر این عرضه قرار می گیرد و قیمتها افت خواهد کرد. به عبارتی باید گفت بازار متانول هم اکنون تحت فشار تولیدات متانول ایران و شیل گس آمریکاست؛ در عین حال حرکت ال ان جی به سمت بازارهای آسیایی زیاد شده و هزینه های حمل در این مسیر قابل توجه است. نمونه چنین تلاشهایی برای متانول و بازارهای آن را می توان در کانال پاناما دید که برای تردد کشتیهای ال ان جی و متانول به سمت آسیا تلاش زیادی کردند.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که باید از حالا به فکر تبدیل متانول به پروپیلن و ارزیابی بازارهای آن باشیم و بخش خصوصی را برای حضور در این بازار ترغیب کنیم.

کد خبر : ۲۷۵۹۸۷