خبرگزاری کار ایران

طی هفته گذشته محقق شد؛

شاخص کل بورس 0.4 درصد کاسته شد

در هفته ای که گذشت شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.4درصد، شاخص کل (هم وزن) 0.7 درصد و شاخص های قیمت (ارزش وزنی و هم وزن) 0.9 درصد کاهش داشتند و این در حالیست که از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل (ارزش وزنی) افت 8 درصدی را تجربه و شاخص کل هم وزن نیز رشد 2.1 درصدی را از آن خود کرده است.

به گزارش ایلنا، در هفته ای که گذشت شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.4درصد، شاخص کل (هم وزن) 0.7 درصد و شاخص های قیمت (ارزش وزنی و هم وزن) 0.9 درصد کاهش داشتند و این در حالیست که از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل (ارزش وزنی) افت 8 درصدی را تجربه و شاخص کل هم وزن نیز رشد 2.1 درصدی را از آن خود کرده است.

اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن هم در این مدت حاکی از عملکرد بهتر شرکت های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.

همچنین بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 شاخص معتبر بورس های خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت نشان می‌دهد در در هفته گذشته حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل تر با رشد چشمگیر مواجه بوده و به ترتیب 24 و 48 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس صنعت "خودرو و ساخت قطعات" نیز به تنهایی بیش از 41 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است و پس از این صنعت، "بانک ها و موسسات اعتباری" و "فلزات اساسی" به ترتیب با 12.4 و 6.2 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

افزون بر این؛ صنعت "دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش" با بازدهی مثبت 5.5 درصد در این مدت در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت "ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری" هم با افت 10.5 درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد. در میان شرکت ها نیز در هفته گذشته، "چینی ایران" با مثبت 20.5 درصد و "نیرو محرکه" با منفی 13.1درصد به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران نیز قیمت صندوق تجارت شاخص کاردان با رشد 2.8 درصدی بیشترین افزایش قیمت را در این مدت به خود اختصاص داد و در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی(NAV)، صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.2 درصد افزایش بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی های را از آن خود کرده است.

همچنین در هفته ای که گذشت شاخص فرابورس ایران 2.1 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 0.4 درصد و قیمت یورو مبادله ای 0.3 درصد افت و قیمت دلار مبادله ای 0.2 درصد رشد داشته است.

این گزارش می افزاید: در میان شاخص بورس های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته شاخص بورس اسپانیا(IBEX35) با رشد 6.9 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس تهران (TEDPIX) با افت 0.4درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.

افزون بر این؛ در 30 روز منتهی به بیست و سوم تیرماه امسال در بازارهای جهانی، قیمت تمامی فلزات اساسی با افزایش همراه بود و در این میان قیمت نقره با 16.8 درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت و آلومینیوم با 4.4 درصد افزایش، کمترین افزایش قیمت را داشتند.

قیمت انواع نفت نیز از ابتدای امسال تاکنون با افزایش همراه بوده و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 16، 15 و 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

کد خبر : ۳۹۱۱۴۸