خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا:

ادغام بانک‌ها برای رشد تعاملات بین‌المللی ضروری است

حیدر مستخدمین حسینی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی این ضرورت وجود دارد تا بانکهای خصوصی به اصلاح سرمایه خود بپردازند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو باخبرنگار ایلنا در خصوص ادغام بانک‌ها گفت: در حال حاضر بانک‌های دولتی بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تعیین تکلیف شده‌اند و موضوع ادغام بانک‌ها تنها برای تامین سرمایه بانک‌های خصوصی مطرح است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، این ضرورت وجود دارد تا بانک‌های خصوصی به اصلاح سرمایه خود بپردازند.

این اقتصاددان ادامه داد: این اقدام در حوزه داخلی و تعامل بانکداری بین‌المللی الزامی است زیرا برخی از بانک‌های خصوصی دارای سرمایه پایینی هستند و این موضوع به نفع اقتصاد است تا برای کارآمدتر شدن بانک‌ها با هم ادغام شوند.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: صدور ضمانت‌نامه‌ها و تضمین‌های مختلف با توجه به منابع تسهیلات گیرنده در برخی از بانک‌ها در حد و اندازه و قواره مناسبی نیستند تا بتوانند خدماتی را ارائه دهند.

وی گفت: اقتصاد کشورمان بانک محور است و بانک‌ها نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند و تا زمانی که بانک‌های کشورمان کارآمد نشوند، نمی‌توانند از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حمایت کنند.

به گزارش ایلنا؛ طی سالهای گذشته روند افزایش تعداد بانک‌ها در کشور افزایش یافته است و بانکهای امروز تنها محدود به بانکهای دولتی نمی‌شوند و خصوصی ها نیز به عرصه بانکداری کشورمان افزوده شده اند و هم اکنون بانک مرکزی در حال مطالعه طرحی برای ادغام، انحلال و اصلاح ساختار بانک‌ها در راستای کاهش تعداد آنها است، تا مشخص شود کدام مؤسسات و بانک‌ها باید در یکدیگر ادغام شوند.

هدف بانک مرکزی از اجرای این طرح کم کردن تعداد بانکهای فعال در کشور است. در این باره اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی گفته: ادغام و انحلال بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

«اکبر کمیجانی» در حاشیه بیست‌وششمین همایش سالیانه سیاست‌های پولی و ارزی گفته است: باید با جدیت بیشتری به برنامه ادغام بانک‌ها فکر کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز برنامه خاصی برای ادغام بانک‌ها وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: هنوز برنامه ای درباره اینکه کدام یک از بانک‌ها با یکدیگر ادغام شوند ،وجود ندارد؛ به ویژه مؤسسه های اعتباری غیردولتی، اما برای برنامه ریزی در این زمینه باید در مجامع و سهامدارانشان تصمیم گیری های لازم انجام شود.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: به هر حال بانک مرکزی مطالعات کارشناسی خود را برای چگونگی ادغام و اصلاح ساختار بانک ها در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است؛ ادغام بانک‌ها می‌تواند ساختار مالی نامناسب آنها را اصلاح کرده و بسیاری از دارایی‌ها را به سرمایه تبدیل کند که نتیجه این اقدامات، افزایش کارایی است.

کد خبر : ۳۸۱۵۴۲