خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی توزیع توانیر:

مدیریت مصرف 10 برابر کمتر از ساخت نیروگاه هزینه دارد

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، 10 برابر کمتر از ساخت نیروگاه هزینه برای صنعت برق دارد.

به‌گزارش ایلنا، "محمود حقی‌فام" با اشاره به هدف گذاری برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف را یکی از بهترین مصداق‌های این برنامه برشمرد و اظهار داشت: رشد مصرف انرژی در کشورهای صنعتی (OECD) طی سال‌های 2006 تا 2030 میلادی با وجود افزایش نسبی رفاه در این کشورها، تقریباً ثابت خواهد بود و بررسی‌ها از رویکرد این کشورها به سمت افزایش بهره‌وری انرژی حکایت دارد، اما در مقابل رشد مصرف در کشورهای در حال توسعه به طور فزاینده ای روبه افزایش است.

حقی‌فام شدت مصرف انرژی در ایران را نگران کننده و حتی در مقایسه با کشورهای غرب آسیا نامناسب توصیف و بر لزوم تمرکز بیشتر روی مباحث مدیریت انرژی تاکید کرد.

وی وضعیت ضریب بار شبکه را نیز نامناسب دانست و گفت: ما برای پاسخگویی به 300 ساعت نیاز زمان پیک باید حدود 7 هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم، در حالی‌که می‌توانیم با کنترل پیک و مدیریت مصرف برق، سامانه را از این سرمایه مازاد نجات بدهیم.

وی مدیریت مصرف برق را یکی از وظایف مهم شرکت‌های توزیع برق برشمرد و سرمایه گذاری برای تولید هر واحد برق مجازی از طریق برنامه‌های مدیریت مصرف را 10 برابر کمتر از هزینه مورد نیاز برای ساخت یک واحد نیروگاه ذکر کرد.

حقی فام با اشاره به اقدام معاونت هماهنگی توزیع توانیر در بخش‌های طرح تعطیلات و تعمیرات سالانه صنایع، طرح ذخیره عملیاتی صنایع، جلب مشارکت مشترکان کشاورزی، جلب مشارکت مشترکان دیماندی اداری و سایر مصارف، جلب مشارکت مولدهای خودتامین، شناورشدن ساعات اوج بار و غیره تاکید کرد: مدیریت مصرف برق به عنوان یکی از مسوولیت‌های بزرگ شرکت‌های توزیع مورد توجه قرار دارد و لازم است از توانمندترین نیروها و بهترین پشتیبانی‌ها در این بخش استفاده کنید.

 

کد خبر : ۳۸۰۸۴۵