خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو:

اعتبار ۷۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت آب و برق در لایحه بودجه ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۷۹۱

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از پیشنهاد ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صنعت آب و برق در لایحه بودجه سال ۹۴ خبر داد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از پیشنهاد ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صنعت آب و برق در لایحه بودجه سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، علیرضا دائمی با بیان آنکه این میزان درمجموع ۳۰ درصد درمقایسه با بودجه سال ۹۳ افزایش داشته است، افزود: جهت گیری عمده بودجه سال ۹۴ صنعت آب و برق توجه به بهره وری، حفاظت و نگهداری از منابع آب کشور است و در بودجه پیشنهادی نگاه خاص و ویژه ای به آب های زیرزمینی شده است.

وی این نگاه را یک تحول اساسی در بودجه ریزی دولت ذکر کرد و افزود: شاید در تاریخ تدوین بودجه سالانه دولت، امکان پذیر نبود که ارقام و اعتبارهای مربوط به حفاظت و نگهداری و بهره وری را تا این سطح بالا ببریم.

دائمی ادامه داد: به طور معمول منابع بودجه در سال های گذشته برای طرح های سازه ای اختصاص می یافت اما امسال به غیر از افزایش در طرح های سازه ای، در طرح های علاج بخشی، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هم افزایش قابل توجهی داشته ایم.

وی اولویت بودجه را اتمام طرح های نیمه تمام عنوان کرد و افزود: در لایحه بودجه ۹۴ اولویت با طرح هایی است که در این سال اجرای آنها پایان خواهد یافت و به تنهایی ۴۰ طرح در صنعت آب در این برنامه قرار می گیرد ضمن آنکه ۳۴ طرح نیز به دلیل پایان یافتن ردیف های بودجه ای، از ردیف بودجه سال ۹۴ حذف شده است؛ با این حساب در دو سال ۹۳ و ۹۴ بیش از ۷۰ طرح بزرگ از محل ردیف های عمرانی کشور اجرا شده و پایان می یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اولویت دیگر بودجه را تخصیص اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح های مصوب سفر رهبری و هیات دولت عنوان کرد.

دائمی درباره جزییات بودجه بخش های مختلف صنعت آب و برق، گفت: در فصل انرژی که مربوط به اعتبارهای بخش برق است، میزان افزایش حدود ۱۹ درصد بوده و مبلغ کل لایحه ۹۴ حدود یکهزار و ۱۸۷ میلیارد تومان است.

وی افزود: در فصل منابع آب که شامل سدها، شبکه های آبرسانی و مدیریت آب است، افزایش بودجه ۳۳درصد بوده و این رقم به ۴۲۳۳ میلیارد تومان رسیده است؛ در این فصل طرح های آبرسانی هم که اهمیت خاصی دارد و بهبود و حفاظت از منابع آب که یک اقدام غیرسازه ای است، میزان افزایش در این قسمت اتفاق افتاده و حدود سه برابر افزایش یافته است.

دائمی درباره بودجه عمرانی گفت: این فصل که شامل طرح های فاضلاب و طرح های دیگر شهری و روستایی است، حدود ۱۶۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است؛ این مجموعه افزایش ها هر چند شرایط بهتری درمقایسه با گذشته دارد، اما فاصله زیادی با نیازهای واقعی صنعت برای اتمام طرح های نیمه تمام دارد.

وی تلاش دولت را تکمیل طرح های نیمه تمام دانست و افزود: برهمین اساس دربودجه سال ۹۴ طرح جدیدی را آغاز نخواهیم کرد اما اجرای ۴۰ طرح بزرگ در بخش سد، آبرسانی و شبکه های آبیاری و زهکشی پایان پیدا خواهد کرد.

دائمی بودجه بخش برق را دارای کمترین رشد عنوان کرد و افزود: در بخش برق باوجود بدهی بسیار زیادی که در بخش برق وجود دارد، رشد اعتبار بدون احتساب بخش برق آبی حدود ۱۵ درصد است که این رقم کمک زیادی به ما نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: صنعت برق سالانه به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما آنچه که از اعتبار دولتی پرداخت می شود، حدود ۵۳۰ میلیارد تومان است و اگر مقایسه ای انجام شود، رقم بسیار کمی یعنی حدود یک شصتم نیازها از اعتبارهای عمرانی کشور تامین می شود.

دائمی یادآور شد: در قسمت تبصره ها به جز مواردی که جنبه دایمی داشته، از بودجه سال ۹۴ خارج شده است و مواردی که موجب کاهش مصارف سوخت فسیلی در نیروگاه ها می شود، تامین اعتبار خواهند شد و ازجمله این طرح ها، تبدیل نیروگاه ها به سیکل ترکیبی است که بهره وری و بازده نیروگاه ها را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر لزوم توجه جدی بودجه به خرید تضمینی آب و پساب، گفت: با اجرای این سیاست در بخش آب و آبفا، به جای اینکه دولت سازنده تاسیسات مختلف باشد، از سرمایه بخش خصوصی استفاده می کند و دولت تضمین می دهد که محصول نهایی را از سرمایه گذار خریداری کند.

دائمی افزود: در بودجه ۹۴ توجه خاصی به استفاده از ظرفیت های تهاتر و گواهی اعتباری به ویژه در صنعت برق شده است، به گونه ای که اختلاف قیمت تمام شده و تعرفه های تکلیفی را به صورت گواهی اعتباری پرداخت کند تا روابط بین بخش خصوصی، وزارت نیرو و دولت شفاف باشد و این از ظرفیت های بسیار خوب بودجه سال ۹۴ خواهد بود.

وی درباره بودجه بخش آبرسانی روستایی، گفت: باوجود ۹۰۰ مجتمع نیمه کاره آبرسانی روستایی و کمبود آب در بسیاری از روستاهای کشور، میزان اعتبار ایجاد این مجتمع ها با ۱۰۰ درصد افزایش به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده اما نیاز واقعی در این بخش حدود چهارهزار میلیارد تومان است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه به دلیل وجود اختلاف رقم بودجه با نیازهای واقعی آبرسانی به روستاها، باید بتوانیم از اعتبارهای دولتی به صورت اهرمی استفاده کنیم، گفت: باید با سرمایه گذاری بخش های دولتی بویژه تعاونی های روستایی و تلفیق منابع، مجتمع های آبرسانی را تکمیل کنیم.

دایمی افزود: این امر به شدت مورد تاکید وزیر نیرو است چرا که هم اشتغالزایی به همراه دارد، هم سرمایه های کوچک جمع آوری شده و هم طرح ها زودتر به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه های وزارت نیرو برای پرداخت بدهی های بخش برق، گفت: تهاتر بدهی های وزارت نیرو با اقساطی که از فروش نیروگاه ها به مالکان جدید برجای مانده، از ظرفیت های دیگری است که در بودجه دیده شده و کسانی که نیروگاه ها را از دولت خریداری کرده اند، می توانند به ازای مبالغی که برای فروش برق تولیدی نیروگاه از وزارت نیرو طلب دارند، طلب ها و بدهی های خود را با این وزارت خانه تهاتر کنند.

اقتصام(۲) ۱۰۵۳**۱۵۵۸

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز