خبرگزاری کار ایران

زنگنه در محل برگزاری نشست اوپک:

2 کاندیدای اصلی برای سمت دبیر کلی اوپک وجود دارد/حمایت ایران از دبیرکلی نیجریه

وزیر نفت با بیان این که ٢ کاندیدای اصلی برای احراز پست دبیرکلی وجود دارد، گفت: ظرفیت تولید نفت ایران در پنج سال آینده به ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ١٣ خرداد ماه) در محل برگزاری نشست ١٦٩ اوپک پیش از آغاز نشست افتتاحیه در جمع خبرنگاران با بیان این که ٢ کاندیدای اصلی برای دبیرکلی اوپک وجود دارد، یادآور شد: ١٠ ماه پیش به امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه قول دادم که از کاندیدای آنها برای احراز پست دبیرکلی در اوپک حمایت می کنیم.

وی در عین حال افزود: اندونزی هم از دوستان ایران است.

وزیر نفت درباره ایران برای افزایش تولید نفت نیز  اظهار کرد برنامه ما این است ظرفیت تولید نفت ایران درپنج سال آینده به ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

بررسی بازار نفت و تصمیم گیری درباره سطح تولید نفت این سازمان، انتخاب دبیرکل جدید و احتمالا تصمیم گیری درباره بازگشت کشور آفریقایی گابن به اوپک در دستور کار یکصد و شصت و نهمین نشست ١٣ عضو این سازمان قراردارد.

انتخاب دبیرکل مهمترین دستور نشست ١٦٩ اوپک است که اعضا امیدوارند در این باره به اجماع برسند، پیش از آغاز این نشست رایزنیهای گسترده ای میان کشورهای عضو به صورت دو جانبه انجام شد.

ایران، عراق و عربستان تقریبا شانسی برای انتخاب کاندیدای خود به عنوان دبیر کل ندارند، شانس نیجریه با معرفی محمد بارکیندو از دیگر کاندیداها بیشتر است، ونزوئلا، اندونزی و اکوادر نیز برای احراز این پست کاندیدای خود را معرفی کردند.

یکصد و شست و نهمین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با حضور ١٣ عضو این سازمان و هیئتهای همراه آغاز بکار کرد.

 

کد خبر : ۳۷۷۱۸۸