خبرگزاری کار ایران

النعیمی:

رضایت عربستان از وضع بازار/نگران بازگشت نفت ایران نیستم

وزیر نفت عربستان در گفتگویی تاکید کرد که به طور کامل از وضع عرضه و تقاضا در بازار نفت رضایت دارد و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

به گزارش ایلناو به نقل از خبرگزاری رویترز، علی النعیمی در گفتگویی که روزنامه «الحیات» عربستان امروز جمعه (١٥ خردادماه ٩٤) آن را منتشر کرده است، گفت که صد درصد از شرایط عرضه و تقاضا در بازار نفت خشنود است و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

سخنان وزیر نفت عربستان تنها چند ساعت قبل از برگزاری نشست روز جمعه سازمان کشورهای صادرکننده نفت منتشر شد. اعضای اوپک قرار است در نشست امروز در خصوص سطح تولید خود تصمیم‌بگیرند.

عربستان نقش اصلی را در ثابت ماندن سطح تولید نفت اوپک در نشست سال گذشته این سازمان داشت. این در حالی است که قیمت نفت از سال گذشته تاکنون، همچنان سیر نزولی خود را حفظ کرده است.

النعیمی در گفتگو با الحیات افزود: شاهد افزایش تقاضا برای نفت هستم و در روند رشد اقتصاد جهانی نیز بهبودهایی مشاهده می‌شود و همزمان عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان خارج اوپک نیز کاهش یافته است. در نتیجه من صددرصد از شرایط بازار خشنودم ولی مسئله قیمتها، موضوعی متفاوت است.

وی در پاسخ به سئوالی در این خصوص که آیا قیمت نفت بار دیگر به سطح صد دلار در هر بشکه باز می‌گردد یا خیر، گفت: خدا می‌داند. هیچ کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. من به جهان می‌گویم که بیش از حد ذهن خود را مشغول قیمتها نکند. قیمتها در بازار مشخص می‌شوند و عناصر مختلفی در آن تاثیر دارند. قیمتها هر روز بالا و پایین می‌روند.

وزیر نفت عربستان همچنین با تاکید بر آن که نگرانی از بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار ندارد گفت: من بخوبی بخش مبادلات نفتی را می‌شناسم. امروزه دنیا روزانه ٩٣ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند که اگر میعانات و دیگر موارد را از آن کم کنیم، مصرف جهانی به روزانه ٧٥ میلیون بشکه می‌رسد. از سوی دیگر نرخ کاهش طبیعی تولید نیز ١٠ درصد در سال است که معادل از دست رفتن سالانه ٧,٥ میلیون بشکه در روز می‌شود که این میزان را می‌توان با حفر چاههای جدید جبران کرد.

کد خبر : ۲۸۱۶۹۵