خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

زمینه سازی برای صادرات برق به اروپا/ آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شود

وزیر نیرو گفت: متعهد هستیم تا تولید گازهای گلخانه‌ای کشور را تا 4 درصد به‌صورت داوطلبانه و 8 درصد نیز با همکاری‌های بین‌المللی و در مجموع تا 12 درصد کاهش دهیم.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه سفر امروز خود به همراه رئیس جمهور و هیات دولت به استان آذربایجان غربی گفت: این استان به‌عنوان یکی از استان‌های دارای آب فراوان که طرح‌های آبی زیادی برای اجرا به خود اختصاص داده و امروز در منطقه پلدشت، در مجاورت رودخانه ارس، پروژه طرح تامین آب و شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت بیش از 19 هزار هکتار آغاز خواهد شد که قسمت قابل توجهی از این طرح در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: به برکت بارش‌های خوب این حوضه و اقدامات وسیع وزارت نیرو در این خصوص، دریاچه ارومیه هم اکنون از وضعیت مطلوبی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است و این امید را در باور ما جدی کرده تا در سال‌های آینده شاهد احیای کامل این دریاچه باشیم البته باید گفت که برای این مساله 26 طرح در ستاد احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

وزیر نیرو با بیان این‌که بخشی از این طرح‌ها به عهده وزارت نیرو، بخشی به عهده وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به عهده سازمان محیط زیست است، ادامه داد: در حال حاضر تمام این سازمان‌ها با جدیت کار خود را انجام می‌دهند و وزارت نیرو نیز که بار سنگینی را بر دوش دارد رسالت اصلی خود را اتمام پروژه احیای دریاچه ارومیه می‌داند.

وی در خصوص وضعیت تعادل‌بخشی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: در این راستا قرار است قسمت قابل توجهی از تولید برق را به انرژی‌های تجدید‌پذیر منتقل کنیم که این مساله بیانگر عدم نیاز به آب است.

چیت‌چیان دومین راهکار برای این مساله را تغییر برج خنک‌کن نیروگاه‌ها از تر به خشک عنوان و اظهار کرد: این مساله میزان نیاز به آب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نیز در نیروگاه‌هایی که آب مصرف می‌شود پساب حاصل از فاضلاب را جایگزین استفاده از چاه یا آب‌های سطحی می‌کنیم و بدین ترتیب به تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: با راهکارهای در نظر گرفته شده می‌توان میزان مصرف آب را کاهش داد و به جای آب خام از پساب فاضلاب استفاده کرد که این موضوع تاثیرات بسیار خوبی را برجای می‌گذارد.

وی در خصوص وضعیت صادرات برق نیز گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است که صادرات برق به کشورهای همسایه افزایش یابد همچنین با بخش دیگری از کشورها که قبلا با آنها صادرات نداشته‌ایم مذاکراتی برای ایجاد خطوط برق صورت گرفته است.

چیت‌چیان با بیان این که در مورد صادرات برق به اروپا هنوز به طرح مشخصی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته با مدیر عامل منشور انرژی قرار شد که زمینه‌ی صادرات به کشورهای اروپایی ایجاد شود و بتوان از این طریق میزان قابل توجهی برق و گاز به کشورهای اروپایی صادر کرد.

وی درباره قطع آب مشترکین پرمصرف نیز اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس امسال آب مشترکان پرمصرف در کل کشور بر اساس ضوابط قانونی قطع خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۷۶۰۸۳