خبرگزاری کار ایران

آیا بنگاه‌های بزرگ همچنان باید از پرداخت مالیات معاف باشند؟

آستان قدس رضوی در چالش با مالیات

شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ‌های گوناگون فعالیت می‌کنند. این هلدینگ‌ها عبارتند از: هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها.

ایلنا، مهدی الیاسی، محمد نوحی: در آذر ماه سال 1393 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی علنی و در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،با الحاق پیشنهادی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند که در آن آمده بود «به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستا‌ها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده شوند»

در این طرح قید شده بود منابع حاصله صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا بنا بر آیین‌نامه‌ای که به این منظور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه شود.

در همان روزهای بررسی این طرح محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مجلس مصوب کرده که باید تمام نها‌دها مالیات پرداخت کنند. این در حالی است که تا کنون از آستان قدس رضوی به دلیل شرایط خاصی که داشت و تاکتیکی که از ابتدای انقلاب انجام شده و امام حکم داده بودند از آستان مالیات گرفته نشود، مالیاتی از آنجا دریافت نشده است؛ بنابراین، چون این حکم تا کنون لغو نشده، پس آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف است. از این جهت این احتمال وجود دارد که این بحث با ایراد شورای نگهبان مواجه شود و این موضوع برای آستان اجرایی نشود، ولی برای موارد دیگر اجرا خواهد شد و باید دیگر جا‌ها مالیات بپردازند.

وی در خصوص لغو این حکم گفت: برای لغو این حکم، نیاز به حکم رهبری است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد و منابعی که قرار بودجهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، قرار نگرفت.

 

تاریخچه معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی

ریشه معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی به دهه شصت خورشیدی و تصمیم دولت وقت برای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه این آستان باز می‌گردد که در ابتدا با مخالفت شفاهی امام خمینی مواجه شد. اما از آنجا که مخالفت امام (ره) به صورت شفاهی بیان شده  بود در قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب سال 1366 مجلس شورای اسلامی موضوع عدم پرداخت مالیات آستان قدس رضوی قید نگردید. از این رو آیت‌الله واعظ طبسی از نامه‌ای به امام خمینی بیان نظر ایشان به صورت مکتوب را خواستار شد. متن نامه واعظ طبسی و پاسخ امام خمینی به ایشان به شرح زیر است:

بسمه تعالی. محضر مبارک مرجع عالیقدر و رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‏اللّه‏ العظمی امام خمینی ـ مدظله العالی

با اهدای بهترین تحیات محترماً معروض می‏دارد، منابع مالی آستان قدس رضوی مجموعۀ ترکیبی از موقوفات و نذورات بوده که در جهت کمک به محرومان، گسترش و نشر فرهنگ اسلامی و ترویج اسلام ناب محمدی، تعمیر و نگهداری اماکن متبرکه و روضۀ منوّرۀ رضویه و احداث و گسترش ابنیه و بالاخره در راه مصالح جامعۀ اسلامی طبق نظر و نیّات واقفین حسب موارد مقرره به مصرف می‏رسد.

قابل ذکر است که به خاطر قید غیر انتفاعی بودن، این تشکیلات مقدس از آغاز حیات خود در هیچ دوره و مقطع تاریخی مشمول پرداخت مالیات نبوده است.

در سال 1365 که لایحۀ مالیاتی در کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس مطرح و در لایحۀ مذکور نام آستان قدس از ردیف سازمانهایی که مشمول معافیت مالیاتی بودند حذف گردیده بود. مراتب به وسیلۀ برادر بزرگوارمان جناب مستطاب حجت ‏الاسلام و المسلمین حاج احمد آقا به استحضار حضرت مستطاب عالی رسید که مقرر فرمودید: (آستان قدس رضوی مالیات ندهد و به جناب آقای نخست وزیر هم گفته شود از آستان قدس نباید مالیات بگیرند) اما از آنجا که اوامر حضرتعالی کتباً به مسئولین امر ابلاغ نگردیده در قانون مالیاتی مصوب سال 1366 مجلس شورای اسلامی موضوع عدم پرداخت مالیات آستان قدس رضوی و شرکتهای وابسته مسکوت ماند.

با توجه به اجرای قانون مذکور از ابتدای سال جاری مشکلات و مسائلی در این رابطه برای آستان قدس رضوی به وجود آمده است، استدعا دارد اوامر حضرتعالی را در خصوص عدم پرداخت مالیات به وسیلۀ آستان قدس و شرکتها و مؤسسات وابسته به مسئولین ذی‏ربط امر به ابلاغ فرمایند.

در جوار مضجع منور حضرت ثامن ‏الائمه (ع) سلامتی و طول عمر آن حضرت و دوام و بقای نظام جمهوری اسلامی را از خداوند سبحان مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

1368/1/10 ـ ارادتمند: عباس واعظ طبسی

 

امام خمینی در تاریخ 1368/1/20 به  نامه آیت‌الله واعظ طبسی این گونه پاسخ دادند:

بسمه تعالی

جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم

همان طور که قبلاً گفته‏‌ام آستان قدس رضوی و شرکتها و مؤسسات وابسته از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف می‏‌باشند. نظر اینجانب را به مقامات ذی‏ربط ابلاغ نمایید.

20 / 1 / 68

روح ‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

بی‌تردید در بررسی دلایل دستور امام خمینی مبنی بر عدم پرداخت مالیات از سوی آستان قدس رضوی باید به شرایط خاص آن دوران، همچنین محدود بودن فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی و کوچک بودن حجم این فعالیت‌ها نسبت به تولید ناخالص داخلی، توجه داشت.

در حال حاضر حجم و گستره فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی ابعادی گسترده یافته است و سهم قابل توجهی را در تولید ناخاص داخلی به خود اختصاص می‌دهد. حجم کنونی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی هرگز با دهه شصت قابل قیاس نیست.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت آموزش و پرورش در کشورمان که هر چند وقت یکبار اخباری درباره حوادث دانش آموزی به دلیل فرسودگی مدارس یا نبود امکانات می‌شنویم به نظر می‌رسد بار دیگر ضروری‌است الزام برخی نهادها به پرداخت مالیات در راستای حل مشکلات آیندگان این سرزمین در دستور کار بزرگان نظام قرار گیرد.

این مساله که در طول 17 سال گذشته 6 مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شدند و در این آتش سوزی ها 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و 4 دانش آموز هم جان خود را از دست دادند یا ذکر این عنوان که برخی از مدارس ما هنوز دسترسی به آب آشامیدنی ندارند ،۳۰ مدرسه کپرنشین همچنان در جنوب کرمان فعالیت می‌کنند، در ۱۱ استان از چادر به عنوان کلاس‌های درس استفاده می‌شود، زیرآوار ماندن معلم زیر دیوار مدرسه و....ضرورت پرداختن به این مساله را بیش از پیش آشکار می سازد.

 

از سوی دیگر فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی به قدری گسترده شده که بی شک پرداخت مالیات از سوی این شرکت‌ها نه تنها مشکلی برای آنها درست نمی‌کند بلکه به کاستن از تنگناهای مالی دولت بالاخص آموزش و پرورش یاری می‌رساند.

از این رو نگاه به فهرست شرکت‌ها و موسسات تابعه آستان قدس رضوی و موضوع فعالیت این شرکت‌ها شاید بتواند به اتخاذ تصمیم مناسب در این خصوص یاری رساند:

سازمان اقتصادی رضوی

کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب سازمان اقتصادی رضوی متمرکز شده است. سازمان اقتصادی رضوی در پورتال این سازمان، خود را این گونه تعریف کرده است:

تحولات سریع اقتصاد جهانی، شرایط منطقه ای و ملی و به ویژه برنامه ها و خط مشی کوتاه مدت و بلند مدت آستان قدس رضوی در راستای دستیابی به اهداف فرهنگی ایجاب می نماید، فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی در قالب راهبردهای توسعه ای و برنامه های منطقی و عملی طراحی در راستای افزایش ثروت سهامداران به مرحله اجرا درآیند. «مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی» که از سال 1377 شمسی به منظور تفکیک فعالیت‌های اقتصادی از فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی تاسیس یافته، بعنوان پشتوانه مطمئن اقتصادی رسالت تامین مالی فعالیت‌های فرهنگی این نهاد معنوی را بر عهده دارد و در راستای اصلاح ساختار اقتصادی واحدهای تابعه، در دستیابی به استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و ورود به بازارهای جهانی جهت فروش محصولات تولیدی تلاش می‌نماید.

رئیس هیئت مدیره و مجمع سازمان اقتصادی رضوی

مشخصات فردی

 

 مهدی عزیزیان

 

مدرک تحصیلی : لیسانس عمران

 

 

هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی

مهدی عرفانیان عزیزیان

رئیس هیات مدیره و مجمع

فرهاد قبادی

 

مدیر عامل و عضوهیات مدیره

ناصر واعظ طبسی

عضوهیات مدیره

مصطفی واعظ طبسی

عضوهیات مدیره

سید کاظم جعفرزاده

عضوهیات مدیره

علی کریمی قدوسی

عضوهیات مدیره

محمدحسین فروزان مهر

عضوهیات مدیره

 

ماموریت سازمان اقتصادی رضوی

در پورتال سازمان اقتصادی رضوی ماموریت این سازمان این گونه تشریح شده است:

مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی با هدف ایجاد ارزش افزوده و حداکثر نمودن سود شرکت ها و مؤسسات مجموعه واحد با استفاده از فن آوریهای نوین مدیریتی و از طریق ارتقاء سطح علمی کارکنان ، بعنوان منشاء هر گونه تحول و نوآوری در سازمان ، به هدایت و حمایت فعالیت های اقتصادی شرکت های مجموعه واحد خواهد پرداخت .

مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی به منظور رشد ، توسعه و افزایش سهم بازار خویش به استقرار مدل اقتصادی مناسب و سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی سودآور و نیز سرمایه گذاری های پربازده مبتنی بر تکنولوژیهای نو ، اعتبار نام رضوی و مزیت های رقابتی اهتمام خواهد داشت و تولیدات و خدمات خویش را با مطلوب ترین کیفیت در اختیار ذینفعان قرار خواهد بود .

توسعه ارتباطات و تعامل با بنگاه های اقتصادی و مالی در سطح بین المللی از طریق بازاریابی فعال، تولید صادرات گرا و سرمایه گذاری های مشترک بویژه در کشورهای مسلمان و منطقه.

ساختار سازمانی سازمان اقتصادی رضوی:

Untitled

 

شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان اقتصادی رضوی

شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ‌های گوناگون فعالیت می‌کنند. این هلدینگ‌ها عبارتند از: هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها.

در ادامه به بررسی اجمالی شرکت‌ها و موسساتی که هر کدام ذیل یکی از هلدینگ‌های سازمان اقتصادی رضوی فعال هستند، می‌پردازیم:

شرکت داروسازی ثامن

در معرفی این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه آمده است:

شرکت داروسازی ثامن باهدف تأمین نیازهای دارویی کشور و صدور آن به بازارهای هدف با تولید انواع محلول های تزریقی و شستشو در اشکال داروئی ویال، بطری و کیسه های چند لایه پلی الفین در حجم های 5 الی 5000 میلی لیتر در سال 1363 تأسیس و درسال 1371 در مشهد به بهره برداری رسید. شرکت داروسازی ثامن در زمینی به مساحت 10 هکتار و با زیربنایی بیش از 38000 مترمربع بنا شده است که در حال حاضر آستان قدس رضوی یکی از سهامداران عمده شرکت میباشد . شرکت داروسازی ثامن با پیاده سازی اصولGMP ، کنترل کیفیت (QC ) و تضمین کیفیت (QA) نهادینه شده و این درجهت استقرار آخرین استاندارد های جهانی داروسازی گام برداشته و تکنولوژی برتر دنیا را در زمینه ساخت فراورده های تزریقی بکار گرفته است . مجموعه شرکت حرکت پرشتابی را بسوی فرهنگ سازی اصول مدیریت کیفیت ( QM ) آغازو در سال 1389 اقدام به اخذ مجوز تاسیس لابراتوار اکردیته کرده است . همچنین این شرکت به منظور ورود به بازارهای بین المللی دارو و ارتقاء نظام مدیریت کیفیت ، استانداردهای جهانیPharma GMP , IQ.net و ISO 9001:2008 را از شرکت های DQS آلمان و لویدز ریجستر انگلستان دریافت نموده است.داروسازی ثامن اولین تولیدکننده داروهای بیولوژیک نوترکیب و تنها تولیدکننده انحصاری محلول های دیالیز صفاقی و ارائه دهنده خدمات مراقبت های ویژه این فراورده به بیماران کلیوی ( ESRD ) در ایران می‌باشد.

موسسه اعتباری رضوی

موسسه اعتباری رضوی ابتدا با نام صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های وابسته به آستان قدس ر ضوی در تاریخ 14/12/1374 به تایید مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی رسید و فعالیت رسمی خود را از آغاز سال 1375 شروع نمود. در سال 1376 با تصویب اسانامه جدید ، حوزه عملیات خود را افزایش داد و به استناد اساسنامه مصوب در تاریخ 17/7/1385 فعالیت های گسترده تری را برا کلیه شرکت ها ، سازمانها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی در سطح کشور و با تاکید بر این اصل که کلیه فعالیتها و خدمات ارائه شده موسسه ویژه تشکیلات آستان قدس رضوی می باشد ، ادامه یافته است .

هدف از فعالیتهای موسسه بر اساس ماده دو اساسنامه و تبصره ذیل آن جذب و تجهیز منابع و وجوه متعلق به تشکیلات آستان قدس رضوی و متعاقباً رفع مضایق پولی – مالی شرکتها و سازمانهای تابعه از طریق اعطای تسهیلات و وام در قالب عقود اسلامی می باشد .

وظیفه ذاتی موسسه ، واسطه وجوه بودن و تامین سرمایه در گردش و پشتیبانی مالی جهت توسعه واحد‌های تولیدی در بخشهای مختلف اقتصادی است و بعضاً به اقتضای موقعیت های خاص راساً در امر سرمایه گذاری ها و مشارکتها ورود پیدا می کند که میتوان مشارکت در پروژه سجاد و پروژه میدان جانباز را نام برد .

شرکت کارگزاری رضوی

در معرفی این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه آمده است:

شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی در تاریخ بیست و پنج اسفندماه هزا رو سیصدو هشتاد و سه تحت شماره23150اداره ثبت شرکت ها و بر اساس مجوز صادره از سوی بورس اوراق بهادار تهران به شماره110/51621 مورخ11/15/1383به ثبت رسید.

شرکت کشاورزی رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

این شرکت براساس مصوبه درمورخ1381/04/09تغییر ماهیت مکانی داده ومحل فعالیت آن ازسرخس به محمدآبادتربت حیدریه انتقال داده شده است.درتاریخ1381/06/01مزرعه محمدآبادتربت حیدریه ازسازمان موقوفات وکشاورزی جنوب خراسان جدا و به عنوان یک واحدمستقل فعالیت خود را آغاز نمود.

موسسه کشاورزی و موقوفات چناران

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

واحد املاک درزآب و چناران درسال 1363 از واحد املاک و حومه سازمان محترم مرکزی آستان قدس رضوی منتزع و با استقرار در شهرستان چناران فعالیت خودرا آغاز نمود . در ادامه به منظور فراهم آوردن شرائط مناسب برای اداره امور موقوفات آستان قدس رضوی درمنطقه چناران و تأمین زمینه مؤثر جهت بهره برداری بهینه از امکانات موجود و انجام فعالیتهای اقتصادی لازم درمنطقه حسب مصوبه مورخ 1375/6/3هیات محترم امناء و تأیید مقام منیع تویت عظمای آستان قدس رضوی به مؤسسه کشاورزی و موقوفات چناران تغییر و مؤسسه درمورخ 1375/12/5 با شماره یک در اداره ثبت مؤسسات چناران ثبت و پس از تشکیل مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی جزء مؤسسات زیر مجموعه گروه کشاورزی آن سازمان قرار گرفت.

شرکت کشت و صنعت اسفراین

در معرفی این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه آمده است:

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ، مزرعه اسماعیل آباد از مرحوم مهدی خان حاتمی مصادره و در اختیار ارگان جهاد سازندگی قرار گرفت . در جریان دفاع مقدس و نقش حیاتی جهاد سازندگی این سنگر سازان بی سنگر ، مجال رسیدگی تخصصی به مزرعه نبود. در سال 1360 بنیاد مصتضعفان عهده دار مزرعه بود و از سال 1364 تا سال 1370 دادسرای انقلاب مدیریت مزرعه را برعهده داشت . به دلیل تخصص نداشتن ارگانهای فوق در امر کشاورزی و دامپروری ، مزرعه با رکود مالی شدید مواجه و به ویرانه این بدل گردیده بود که در مورخ بیست و چهارم مهر ماه 1370 طی حکم شماره 7091 مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای مذ ظله العالی در قبال یک کیلو نمک به آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا المرتضی (ع) هبه گردید.

شرکت کشت و صنعت انابد

در معرفی این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه آمده است:

شرکت کشت و صنعت انابد موسوم به موقوفه سوم شعبان در استان خراسان رضوی و در 13 کیلومتری غرب شهرستان بردسکن قرار دارد. این شرکت از تاریخ 1371/09/16 شروع به کار کرد و تنها کشت و صنعت منطقه می باشد . این شرکت با وسعت حدود 4 هزار هکتاری دارای 28 حلقه چاه عمیق بوده و سطح زیر کاشت آن به 2000 هکتار درسال می رسد .

شرکت کشت و صنعت سرخس

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت کشت و صنعت سرخس در سال 1356/03/04 تأسیس و طی شماره 1302 به ثبت رسیده است هدف از ایجاد شرکت کشت و صنعت آستان قدس سرخس انجام فعالیت های کشاورزی،باغداری دامداری و دامپروری و طرح‌ های توسعه است که مطابق اصول علمی می باشد.

فعالیت اصلی شرکت کشاورزی بوده و در حال حاضر با حدود 1360 هکتار زمین و تعداد 29 حلقه چاه کشاورزی در حال انجام فعالیت می باشد که از تعداد چاههای ذکر شده تعداد 9 حلقه آن به همراه حدود 470 هکتار زمین در دست مستأجرین شرکت و سه حلقه غیرفعال و مابقی به صورت امانی کشت می گردد .

شرکت کشت و صنعت سرخس دارای دو واحد زراعت و باغات به شرح ذیل می باشد :

1. واحد زراعت :

واحد زراعت شرکت با تعداد 9 حلقه چاه و با زیر کشت بردن حدود 600 هکتار زمین در حال فعالیت می باشد که عمده محصولات کشت شده گندم ، یونجه ، ذرت ، کلزا و تریتیکاله می باشد .

2. واحد باغات پسته :

واحد باغات پسته شرکت به مساحت حدود 200 هکتار و با چهار حلقه چاه کشاورزی در حال فعالیت می باشد و محصول تولیدی این واحد فقط پسته از نوع کله قوچی ، بادامی و فندقی می باشد .

موسسه باغات آستان قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

مؤسسه باغات یکی از شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی است که با هدف نوسازی باغات تحت پوشش (مساحت حدود 860 هکتار و 29 حلقه چاه) مشغول به فعالیت می باشد. این سازمان افتخار دارد ضمن تولید انواع محصولات باغی دانه دار و هسته دار با استفاده از ارقام بومی و غیر بومی با بهره مندی از اجرای طرحهای نوین باغداری ضمن تولید جدیدترین ارقام میوه، نهال، گل و گیاه همواره با استفاده از روشهای علمی کاربردی از پیشگامان باغداری مدرن است.

سازمان باغات آستان قدس رضوی در حال حاضر با بکارگیری 195 نفر پرسنل فنی و نظارت تیم کارشناسی متشکل از 8 نفر در انجام رسالت خود کوشا می باشد. شایان توجه است این مؤسسه در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده و در راستای سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی همواره در تلاش است تا با همفکری و بهره مندی از نظرات کارشناسان خبره بتواند از جدیدترین یافته های علمی و فنی در زمینه باغداری و کشاورزی بهره مند گردد.

موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی درسال 1344هجری شمسی تأسیس و در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت خود را آغاز نمود. این مؤسسه در تاریخ 1349/07/18به بهره برداری رسید و بر اساس موضوعات مندرج در اساسنامه فعالیت های خود را در زمینه های کشاورزی ، دامپروری و مرغداری آغاز نموده است در بدو تأسیس حدود 5000 هکتار اراضی بهمراه 45 حلقه چاه بعنوان سرمایه اولیه توسط آستان قدس در اختیار مؤسسّه قرار گرفته و عمدتاً به کشت گندم، چغندر قند و جالیز اختصاص یافت . مزرعه نمونه در طول دوران بیش از 40 ساله فعالیت خود فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذارده و توانسته با همت و تلاش مدیران ، کارشناسان و پرسنل کوشا و دلسوز به رتبه های برتر در زمینه های مختلف دست یابد.

موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

حسب تائید وتصویب مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی طی نامه شماره 8915/100 مورخ 20/7/1373 واحد مستقلی به نام « موسسه موقوفات وکشاورزی جنوب خراسان » واحد فوق ایجاد و فعالیت خود را تحت اداره هیئت عامل منتخب قائم مقام محترم تولیت عظمای آستان قدس رضوی  از تاریخ 28/8/1373 آغاز کرده است .

در تاریخ 10/10/1375 موسسه تحت شماره 515 در اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی مشهد بنام موسسه موقوفات وکشاورزی جنوب خراسان به ثبت رسیده است 0

فعالیت اصلی موسسه :

فعالیت موسسه طبق اساسنامه عبارت از اداره ، حفاظت وصیانت از اراضی و رقبات موقوفه واجرای نیات واقفین وانجام عملیات کشاورزی و دامپروری و ایجاد صنایع وکارخانجات تبدیل فرآورده های کشاورزی و دامی است که در جهت تأمین اهداف فوق می تواند به انجام امور زیر بپردازد.

1.       کاشت محصولات زراعی ( صنعتی ، علوفه ای ، غلات و ... )  و فعالیتهای دامداری و دامپروری مرتع داری - کاشت و اصلاح مراتع آبخیز داری ) ، جنگل کاری و بهره برداری از جنگلها ، تهیه و تولید بذر اصلاح شده .

2.       پرورش و نگهداری طیور ، آبزیان ، فعالیتهای زنبور داری و پروروش کرم ابریشم .

3.       ایجاد باغات پرورش گل ، درختکاری اعم از مثمر یا غیر مثمر .

4.       ایجاد صنایع غذایی و صنایع دستی روستایی وابسته به امور کشاورزی و دامی و تبدیل فراورده های خام تولیدی و کشاورزی و دامی به مواد قابل مصرف .

5.       ایجاد سردخانه کشتارگاه ، سیلو ،کارخانجات تهیه خوراک دام و طیور و صنایع بسته بندی و هرگونه فعالیت دیگری که به منظور کسب درآمد بیشتر موسسه توجیه داشته باشد .

6.       خرید و فروش ، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی و کلیه کالاها و ماشین آلات و ادوات کشاورزی و سیستم آبیاری مرتبط با قعالیت موسسه از طریق انجام معاملات داخلی و خارجی .

7.       استفاده از تکنولوژی پیشرفته جهانی به منظور تحقق اهداف موسسه .

8.       خرید و اجاره اراضی کشاوزی و مرتعی و تاسیسات مربوطه ، حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق و احیای قنوات ، احداث کانال های آبیاری و ایجاد بندهای خاکی و امکان واگذاری آب و ارضی و املاک موقوفه به صورت استیجاری

9.       انجام کلیه امور بانکی مرتبط با فعالیتهای سازمان و استفاده از تسهیدلات مالی سایر موسسات

10.   خرید و اجاره اراضی کشاورزی و مرتعی و تأسیسات مربوطه . حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق و احیاء قنوات ، احداث کانال های آبیاری و ایجاد بندهای خاکی و امکان واگذاری آب و اراضی و املاک موقوفه به صورت استیجاری .

11.   انجام کلیه امور بانکی مرتبط با فعالیتهای سازمان و استفاده از تسهیلات مالی سایر موسسات .

موسسه کشاورزی و موقوفات سمنان

این موسسه در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

موسسه کشاورزی  و موقوفات استان سمنان مرکز دامغان در تاریخ 1374/1/26 در جلسه هیأت امنای محترم آستان قدس رضوی مورد تایید و تصویب مقام تولیت عظمی قرار گرفت و در تاریخ 1375/8/26 در اداره ثبت اسناد و املاک دامغان و تحت شماره 17 به ثبت رسیده است. 

شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی

شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی  به منظور تأمین بتن و قطعات بتنی جهت ساخت و سازهای سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) با هدف مشارکت در طرح توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) و تولید بتن، مصالح بتنی و قطعات پیش ساخته و همچنین تجمیع ماشین آلات ترابری و راهسازی و فعالیت های عمرانی تشکیل شد. این شرکت پس از تفکیک از سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) با هدف اجرای پروژه هایی در داخل و خارج از کشور در تاریخ 14 تیرماه 1376 در اداره ثبت شرکت ها در مشهد مقدس به ثبت رسید.

طبق اساسنامه اهداف و موضوع فعالیت این شرکت عبارتست از :

مقاطعه کاری و اجرای عملیات ابنیه راه ، راه آهن ، باند فرودگاه ، بندر ( اسکله ) آماده سازی شهر و شهرکها در داخل و خارج از کشور برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران ، تاسیس و تجهیز تعمیرگاههاه مرکزی ماشین آلات سنگین و تجهیزات بتن سازی وشن شویی و کارخانجات تولید قطعات بتنی .

تهیه و تولید،خرید ، فروش و مبادله قطعات پیش ساخته بتنی

تهیه و تولید ، خرید و فروش و مبادله تراورسهای بتنی راه آهن

تهیه و تولید ، مبادله و فروش خرید انواع مصالح ساختمانی، راه سازی و راه آهن

خرید ، واگذاری ، معاوضه ، اجاره ،استجاره و فروش ماشین آلات ساختمانی و ترابری و تجهیز پایگاه ماشین آلات ساختمانی

مطالعه ، طراحی، ‌برنامه ریزی برای تجهیز و بهره‌برداری از معادن مصالح ساختمانی

مشارکت با اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از ایرانی یا غیر ایرانی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران

شرکت مسکن و عمران قدس رضوی

شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در سال 22/3/1362 تأسیس و تحت شماره 2873 ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسیده است.

فعالیت اصلی این شرکت طبق اساسنامه عبارت است از:

ساخت واحدهای مسکونی و غیرمسکونی ( صنعتی ) ، شهرک‌سازی و شهرسازی .

ایجاد و ساخت بزرگراه ها ، پل و ... .

تهیه و تولید انواع مواد اولیه مصالح ساختمانی.

انجام پروژه های عمرانی زیربنایی راه ،‌راه آهن ، آزاد راه ، سد ،‌خطوط انتقال نفت و گاز و آب ، کانالهای انتقال آب ، ساختمانهای بیمارستانی و آموزشی صنعتی .

شرکت در مناقصه پروژه های مختلف بین المللی در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی .

سرمایه گذاری و مشارکت در هر نوع شرکت و موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی جهت تحقق اهداف فوق

شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی

این شرکت پروژه‌های معماری و شهرسازی به خصوص در شهر مشهد به فعالیت مشغول است.

شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی

شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی در 23/11/1370 با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی ،شرکت مهندسی آب و خاک کشور به میزان 49% سهام و آستان قدس رضوی به میزان 51% سهام تشکیل و فعالیت خود را آغاز نموده است که در مورخ 31/5/1371 به ثبت اداره کل ثبت شرکت های خراسان رسید .

هدف اصلی این شرکت توسعه منابع و بهره برداری از آب و خاک به شرح فعالیت های ذیل می باشد :

طرحهای توسعه و تأمین آب شامل :

سد سازی .

طرح های راهسازی ، زیرسازی راه آهن و احداث باند فرودگاه و .... .

انتقال آب ، احداث شبکه های آبیاری مزارع ، آبیاری تحت فشار .

یکپارچه سازی در اراضی .

اجرای طرح های حفاظتی اراضی ( آبخیزداری ) ، ایجاد سیل بند ، بندهای خاکی و بتنی و سیل برگردان .

حفر و تجهیز چاههای عمیق و نیمه عمیق و ایجاد دستگاههای پمپاژ .

شرکت بنای سبک قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی به عنوان نخستین تولید کننده بلوکهای هوادار اتوکلاو شده درکشور فعالیت خود را در سال 1353 با نام تجاری هبلکس آغاز و در سال 1367 با هدف صرف در آمدهای آن در امور خیریه توسط مرحوم بجستانی مقدم وقف آستان قدس رضوی گردید. بنای سبک تا سال 1389 با یک خط تولید و از آن سال به بعد در دو خط تولید مجزا با ظرفیت اسمی تولید روزانه هزار متر مکعب محصولات خود را به منظور عرضه مصالح ساختمانی نوین و کارا منطبق با مبحث 18 و 19 مقررات ملی ساختمان در سایزها و اندازه های مختلف به مهندسان و انبوه سازان سراسر کشور ارائه می دهد.

تمایز هبلکس نسبت به دیگر محصولات مشابه از جمله سبکی، عایق صوت و دما، مقاومت در برابر آتش و ... عواملی به حساب آمدند که به سبب آن هبلکس به عنوان محصولی سبز در جهان شناخته شده و به تبع آن بازار هدف بنای سبک نیز بزرگتر و صادرات آن به کشورهای همسایه خصوصاً انبوه سازان شهرهای بزرگ کشور عراق افزایش داده شود.

مقایسه قیمت های تمام شده بنایی با بلوک هبلکس و آجر نشان می دهد که هر متر مربع از دیوار هبلکس به ضخامت 1 سانتی متر 25 درصد و دیوار هبلکس به ضخامت 20 سانتی متر 30 درصد از دیوار مشابه آجری ارزان تر است.

تنها ماده وارداتی ساخت بلوک های گازی که سبب وابستگی این صنعت به کشور های غربی شده بود، عامل حباب زای آن (خمیر آلومینیوم) بوده که در سال گذشته دانش تولید این ماده مهم در شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی بدست آمده و ثبت ملی شده است.

تهیه lay out تولید، نصب نوار نقاله های مربوطه و آؤایش متناسب تولید، نصب دستگاه بسته بندی خمیر آلومینیوم، خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز جهت خردکردن شمش و ... از جمله اقداماتی است که تکمیل خط تولید خمیر از مرحله آزمایشی به مرحله صنعتی انجام شده است.

شرکت قند آبکوه

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت سهامی خاص قند آبکوه در سال 1313 با ظرفیت مصرف روزانه 350 تن چقندر تاسیس و در سالهای 1317 و 1344 طی دو مرحله افزایش ، ظرفیت آن به 1600 تن رسیده است در سال 1349 میزان 99.06 درصد سهام آن به آستان قدس رضوی واگذار گردیده و در سال 1350 توسط آستان قدس رضوی بخش خام کارخانه به 2500 تن و بخش کریستالیزاسیون به 1800تن افزایش ظرفیت یافته و مازاد ظرفیت قسمت خام از 1800 تن ظرفیت کریستالیزاسیون شربت غلیظ تولیدی در تانکهای شربت ذخیره تا پس از اتمام چغندر مصرف و به قند و شکر تبدیل گردد. شرکت در تاریخ 22/4/1345 تحت شماره 628 در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

شرکت قند تربت حیدریه

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

کارخانه قند تربت حیدریه در سال 1329 توسط دولت تاسیس و در سال 1351 طبق تصمیمات متخذه از طرف دولت در اجرای قانون فروش کارخانه های دولتی از شرکت کارخانه های دولتی جدا و بر اساس اساسنامه جدیدی به شرکت سهامی قند تربت حیدریه تبدیل گردید و همچنین به استناد تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 2/10/82 شرکت از سهامی خاص به سهامی  عام تبدیل شد . مرکز اصلی شرکت واقع در تربت حیدریه خیابان خرمشهر است.

کارخانه قند تربت حیدریه در سال 1329 با ظرفیت اسمی مصرف 750 تن چغندر در شبانه روز از طرف شرکت کارخانه های ایران و از محل اعتبارات سازمان برنامه تاسیس و ماشین آلات آن از شرکت اشکودای چک خریداری گردیده است و موقیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناسب باعث رشد روز افزون تولید چغندر در منطقه شده که با توجه به ظرفیت ثابت کارخانه در این زمینه مشکلاتی برای چغندر کاران منطقه و همچنین شرکت ایجاده گردیده و به همین دلیل در سال 1348 مقرر گردید که با استفاده از اعتبار طرح های عمرانی کشور ظرفیت تولیدی کارخانه از 750 تن به 1200 تن چغندر در شبانه روز توسعه یابد.

شرکت قند چناران

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت سهامی خاص قند چناران در سال 1334 با ظرفیت مصرف روزانه 350 تن چغندر تاسیس و در سال 1345 با نصب یک کارخانه 650 تنی ظرفیت آن به 1000 تن رسیده است . میزان 99.76 درصد سهام آن متعلق به آستان قدس رضوی میباشد . شرکت در تاریخ 24/5/1345 تحت شماره 627 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسیده است که با انتقال پرونده ثبتی در تاریخ 21/06/86 به چناران شماره ثبت در دفتر اداره ثبت به 271 تغییر یافته است . فعالیت اصلی شرکت طبق اساس نامه هرگونه عملیات صنعتی و کشاورزی و بازرگانی که برای اداره و بهره برداری کارخانه قند لازم و مفید باشد و سایر فعالیتهای مجاز که فعالیت شرکت در سال مورد گزارش منطبق بر مفاد اساسنامه شرکت بوده است.

شرکت شهاب خودرو

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

این شرکت در سال 1334 با نام گاراژ لیلاند در خیابان قزوین شروع به کار نمود. کار گاراژ لیلاند ، کرایه کامیونهای اینترناش ، فروش لوازم یدکی کامیونهای لیلاند وتغییر شاسیهای آنها ، و نصب اتاق بار و اتاق کمپرسی روی آنها بود. نام شرکت بعد به ترانسپورت بانک و بعدها به شرکت حمل و نقل داخلی تغییر یافت که کارش فروش و مونتاژ کامیونهای لیلاند از جمله MC و 900 FG بود. این شرکت بعدها با نام شهاب یدک ، لوازم یدکی کامیونهای انترناش و لیلاند را وارد و پخش می نمود.        

شرکت شهاب یار

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت شهاب یار (سهامی خاص) در تاریخ 24/12/82 توسط آستان قدس رضوی و با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال تـأسیس و تحت شمــاره 218749 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

 فعــالیت شـرکت شـهاب یار با توجه به ارائه محصولات متنوع شرکت شهاب خودرو به بازار و نیاز به مدیریت و پشتیبانی خــودروهای مـزبـور مورد نظر بوده است.

سازمان خدمات پس از فروش شـرکت شـهاب خـودرو پس از تعطیلـی شرکت شهاب یدک که تأمین کننده اصلی قطعات و خــدمـات پس از فروش محصولات شرکت شهاب خودرو بوده و در پی خدمات ضعیف شرکت گستـرش خدمات فنی ایجــاد گـردیـد که با تـوجه به ورود محصولات جدید شرکت شهاب خودرو به بازار (با لوگوی رنو فرانسه) و همچنین رقـابت ســایر خودرو سازان در بخش خدمات پس از فروش و الزامات وزارت صنایع در خصوص گسترش مجموعــه های خـدمات پس از فـروش ســازنــدگــان خودرو, موجب گردید تا جهت حضور در بازار و رقابت با سایر تولیدکننــدگان خودرو، شـرکت منــاسبی با مـوضوع فعالیت ارائه خدمات پس از فروش تولیدات شرکت شهاب خودرو تأسیس گـــردد.  

شرکت کمباین سازی ایران

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت کمباین سازی ایران در 15 آذرماه 1348 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران تحت شماره 13569 به نام شرکت جانساز) سهامی خاص( به ثبت رسیده و طی سال‌های 1349و 1361 به ترتیب به شرکت ایران جاندیر (سهامی خاص( و سپس به شرکت کمباین سازی ایران )سهامی خاص( تغییر نام یافت و نهایتا به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 25 اسفندماه 1370 نوع شرکت ازسهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.   

شرکت آرد قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت آرد قدس رضوی در تاریخ 27/12/1376 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و طی شماره 12825 مورخ 27/12/1376 در اداره ثبت شرکتهای مشهد به ثبت رسیده است . کارخانه شرکت بدواً براساس موافقت اصولی 3240 مورخ 6/9/1369 اداره کل صنایع استان خراسان برای تولید آرد والسی در قالب یکی از واحدهای تابعه شرکت نان قدس رضوی احداث و از تاریخ ثبت ، از  شرکت سهامی خاص نان قدس رضوی منفک گردید .

ابتدا ظرفیت اسمی کارخانه 36 هزار تن در سال بوده است و از سال 1381 بعد از اجرای طرح توسعه به ظرفیت اسمی 66 هزار تن ارتقاء یافت . همچنین در سال 1381 شرکت موفق به اخذ پروانه بهره برداری و ساخت آرد بسته بندی کوچک با ظرفیت 1400 تن در سال و در سال 84 موفق به اخذ پروانه بهره برداری و ساخت انواع پودر کیک نیمه آماده با ظرفیت 300 تن در سال گردیده است .

در جهت ارتقای کیفیت تولید انواع آرد ، شرکت در سال 86 اقدام به تعویض دستگاه های بوجاری و نصب سیستم های جدید نمود . احداث سیلوی ذخیره گندم به ظرفیت سی هزار تن از طرح های توسعه اخیر شرکت است که آماده بهره برداری شده است . همچنین در راستای طرح های توسعه در سال 87 یک دستگاه باسکول دیجیتالی تریلی کش و یک دستگاه جک تخلیه تریلی نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

شرکت خمیر مایه رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت خمیر مایه رضوی (‌سهامی خاص ) در تاریخ 1376/07/27 تحت شماره 12447 در اداره ثبت شرکتها در مشهد به ثبت رسیده است و مرکز اصلی شرکت محل کارخانه واقع در کیلومتر 67 جاده مشهد– قوچان میباشد. پروانه بهره برداری شرکت به شماره 36955 مورخ 1379/11/17 از وزارت صنایع و پروانه ساخت خمیر مایه تازه به شماره 10969 مورخ 1380/01/20 و پروانه ساخت خمیر مایه خشک به شماره 21012 مورخ 1383/06/26 از وزارت پبهداشت و درمان اخذ گردیده است. بهره برداری ازکارخانه خمیر مایه رضوی درتیرماه 1380 رسماً توسط مقام محترم تولیت عظمای آستان قدس رضوی با تولید خمیر مایه تازه آغاز گردیده است .

شرکت فرآورده های غذایی رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت فرآورده های غذایی رضوی ( کنسرو و سردخانه رضوی سابق ) یکی از با سابقه ترین و پیشرفته ترین مجموعه های تولیدی صنایع غذایی در کشور می باشد که در سال 1351 در زمینی بالغ به مساحتی حدود 13 هکتار احداث و در زمینه تولید انواع کنسرو های غیرگوشتی شروع به فعالیت نمود. در سال 1374 با تمهیدات انجام گرفته خطوط پیشرفته کنسانتره و آبمیوه با ظرفیت تولید 5 تن در ساعت تحت عنوان واحد عصاره راه اندازی گردید تا این شرکت از جمله شرکت های مطرح در تولید انواع آبمیوه طبیعی در کشور باشد. شرکت فرآورده های غذایی رضوی با در اختیار داشتن دانش فنی بروز در کنار مدیران با تجربه این صنعت همواره سعی در بهبود کیفیت و تنوع محصولات داشته، و در این حوزه موفق به اخذ استانداردها و گواهینامه های ملی و بین المللی (HACCP , ISO9001:2008 , HALAL ) گردیده است . این رویکرد موجب گردید تا در سال های مختلف، موفق به کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور گردد. ما مفتخر هستیم که محصولات خود را چه در عرصه ملی و چه در سطح بین الملل ، به کشورهای همچون سوئد ، هلند ، کویت ، امارات متحده ، عراق ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، پاکستان و کشورهای آفریقایی ... صادرات نماییم تا نماینده ای قابل اعتماد برای ایران عزیزمان باشیم. همچنین کارخانه کمپوت ممتاز خراسان (موقوفه مرحوم حاج کاظم غراب ) به عنوان یکی ازواحدهای اقماری زیر نظر این مجموعه فعالیت مینماید. محصولات شرکت با نام های تجاری تقدیس رضوی ، ممتاز رضوی و تکدیس بابرخورداری از استانداردهای فوق الذکر  بالغ بر 45 نوع فرآورده به بازارهای داخلی واقصی نقاط جهان عرضه می گردد. هدف مدیریت و کارکنان دراین شرکت ارائه الگوی برجسته کیفیت ، مشتری مداری و خدمت صادقانه بوده و باورمان آن است که مشتری با قـدرت تمایز و انتخـاب سرانجام کیفیـت بـرتر را انتخاب می کند.

شرکت فرآورده های لبنی رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت فرآورده های لبنی رضوی در خردادماه 1375 توسط تولیت عظمای آستان قدس رضوی با ظرفیت روزانه 100 تن شیر دریافتی و با هدف تکمیل زنجیره تولید شیر استحصالی از دامداریهای مزرعه نمونه و شرکتهای کشت و صنعت آستان قدس رضوی تاًسیس و ماشین آلات مورد نیاز را از شرکتهای صاحب نام اروپائی؛ APV و PRIMODAN خریداری ، نصب و راه اندازی نمود . این شرکت انواع محصولات پاستوریزه ، استریلیزه و هموژنیزه تولید میکند که عبارتند از : پنیر صبحانه ، پنیر خامه ای ، انواع ماست تازه کم چرب ، پرچرب و خامه ای ، ماست پروبیوتیک پروایت ، ماست سبزی ، ماست چکیده ساده و موسیردار ، انواع دوغ نعناء و نعناء- پونه پاکتی و بطری ، کشک ، شیرپاستوریزه پاکتی و بطری ، شیر کاکائو پاستوریزه بطری ، شیراستریل ، شیرکاکائو استریل ، شیرعسل استریل ، شیرموز استریل ، شیرمالت استریل ،خامه استریل و روغن حیوانی شیر.

فرآورده های شیری پیشینه ای به بلندای تاریخ اهلی کردن حیوانات شیرده و استفاده از شیر آنها برای تغذیه انسان دارند. در طول سالیان گذشته، لبنی رضوی تعهد خود را به تولید محصولات لبنی با بالاترین کیفیت حفظ نموده و بر اصول کیفی خدشه ناپدیر خود در پاسخگوئی به نیازهای کیفی و تغذیه ای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آنان وفادار مانده است مهمترین اصل در تولید محصولات لبنی با کیفیت، استفاده از شیر خام تازه تر و بهتر می باشد.

ما عمیقاً بر این باوریم که ایمنی و کیفیت محصولات لبنی می بایست از مزرعه آغاز گردد و تعهدمان به این باور همه مراحل تولید از مزرعه تا یخچال را در بر می گیرد. شیر و همه مواد اولیه دیگری که ما در تولید محصولات خود به کار می گیریم صد در صد طبیعی بوده و از خوشنام ترین و بهداشتی ترین دامداریها و کمپانیهای تولید کننده مواد اولیه تهیه می شود.

تغدیه، سلامت، تندرستی، صداقت و انصاف اصولی است که در تولید محصولات طبیعی و خوش طعم لبنی رضوی بکار گرفته میشود. استفاده از مواد اولیه و لوازم بسته بندی مناسب، ماشین آلات خودکار پیشرفته، دانش فنی و نیروهای متخصص باعث گردیده تا محصولات تولیدی این شرکت در بازار رقابت از امتیازات ویژه برخوردار گشته و در سطح کشور سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد .

شرکت نان قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت نان قدس رضوی متعلق به آستان ملکوتی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا )ع(از سال1346فعالیت خود را آغاز نمود و در سال1351با توجه به استقبال بی نظیر زائرین و مجاورین حضرت رضا)ع( از محصولات متبرک شرکت،اندیشه ایجاد یک مجتمع بزرگ تولید انواع نان،کیک و شیرینی در ذهن مدیران تصمیم گیرنده شکل گرفت و با عنایت به اعتقاد مدیران و کارکنان مجموعه به اهداف سازمانی این مهم محقق گردید.امروز شرکت نان قدس رضوی توانسته است پس از4دهه تلاش و فعالیت مستمر با بهره‌مندی از نیروی جوان،متعهد،متخصص و مجرب،همراه بادستیابی به فناوری اطلاعات و همگام با تکنولوژی روز دنیا و همچنین استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و ایمنی مواد غذایی بزرگتر ین تولیدکننده انواع کیک،کلوچه،بیسکویت و نان های حجیم درایران باشد.

شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی در تاریخ بیست و سوم اسفند ماه 1360 تاسیس گردیده است و تحت شماره 2502 به تاریخ سی و یکم فروردین 1361 در اداره ثبت اسناد و املاک ناحیه دو مشهد به ثبت رسیده است و از تاریخ یکم مرداد 1362 مورد بهره برداری قرار گرفته است .

فعالیت اصلی این شرکت تهیه و تولید فرش مورد نیاز بیوتات متبرکه حرم مطهر رضوی بوده و طبق ماده 2 اساسنامه فعالیت اصلی شرکت عبارتند از :

تهیه مواد خام یا ساخته شده که بنحوی در امر تهیه مواد اولیه و بافت فرش مورد نیاز باشد اعم از اینکه از منابع داخلی یا خارجی باشد . شرکت مجاز است قسمتی از مواد تهیه شده خام و یا فرش‌های موجود خود را که مصلحت بداند برای فروش یا صادرات عرضه نماید.

شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت در تاریخ چهارم اسفند ماه 1313 تشکیل و طی شماره 38 در اداره ثبت شرکت ها مشهد به ثبت رسیده است و بر اساس آگهی تغییرات مورخ بیست و ششم اسفند 85 مرکز شرکت به بخش زبرخان روستای برج انتقال و به شماره 206 در بخش مذکور به ثبت رسیده است ضمناً پروانه تاسیس مربوط به توسعه کارخانه بر اساس شماره 65766 مورخ مورخ بیستم بهمن ماه 48 توسط اداره کل صنایع صادر شده است .

شروع بهره برداری اولیه کارخانه مشهد حدوداً در سال 1316 بوده و تاریخ شروع بهره برداری فاز یک کارخانه نیشابور نیمه دوم سال 1383 با ظرفیت 4200 تن انواع نخ و شروع فاز دوم کارخانه نیشابور در نیمه اول سال 1390 با ظرفیت 8 میلیون متر مربع انواع پارچه می باشد.

موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به موجب بند یک جلسه شماره 15 مورخ بیست و هشتم مهر ماه 1388 هیات مدیره محترم سازمان اقتصادی رضوی در تاریخ هجدهم اسفند 1388 با انتقال واحد گاوداری مزرعه نمونه و با نام هلدینگ دامپروری تاسیس گردیده و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده مورخ نوزدهم تیرماه 1391 با تغییر نام موسسه کنه بیست در اداره ثبت شرکتها بنام موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به شماره 148 به ثبت رسید . خالص دارائیها و بدهیهای انتقالی از واحد های گاوداری و مرغداری کنه بیست ، مزرعه نمونه ، کشاورزی رضوی ، کشت و صنعت سرخس ، به عنوان منابع سرمایه ای در حقوق صاحبان سهام که تماماً متعلق به آستان قدس رضوی می باشد ثبت شده است . مرکزی اصلی خیابان دانشگاه دانشگاه 31 پلاک 4 می باشد و حوزه فعالیت واحد های آن شامل پرورش گاو شیری و گوشتی و مرغ گوشتی در منطقه مزرعه نمونه ، تربت حیدریه، کنه بیست ، و سرخس می باشد.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

با توجه به رشد شتابان صنعت IT در کشور و نیز گسترش نیازهای آستان قدس رضوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت مشاوره وخدمات رایانه قدس رضوی در سال 1377 توسط آستان قدس رضوی و بمنظور ارائه انواع خدمات مبتنی بر ICT به خانواده آستان قدس رضوی و دیگر بخشهای جامعه تأسیس گردید و با وجود نوپایی، در زمانی کوتاه توانست به جایگاهی شایسته در سطح کشور دست یابد.

خط مشی کلی شرکت ارائه محصولات و خدمات کیفی با قیمت مناسب می باشد. ورود به بازار پروژه های بزرگ IT و تقویت مشارکت با بخش خصوصی به جهت ارتقای توان فنی و اجرایی شرکت و اصلاح ساختار سازمانی شرکت به منظور حرکت به سمت ساختار پروژه محوری و توسعه بازار از اهداف مهم شرکت می باشد.

 شرکت در حال حاضر با دراختیار داشتن نیروهای متخصص و مجـرب در حوزه های مختلف این صنعت فعالیت می نماید. ترکیب نیروی انسانی متخصص در کنار بهره مندی از پشتوانه اعتباری مطمئن امکان حضور شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی در پروژه های ملی را فراهم ساخته است.

 در سال 1387 ضمن تغییر نام شرکت به فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی حضور در پروژه های بزرگ IT کشور و سرمایه گذاری در این حوزه ، در سر فصل فعالیتهای کاری و برنامه های میان مدت و بلند مدت شرکت قرار گرفت.

دراین راستا ضمن ارائه محصولات ارزشمند نرم افزاری که مبتنی بر استانداردهای روز دنیا و مناسب برای کاربردهای وسیع سازمانی پایه گذاری شده است اقدامات اساسی برای سرمایه گذاری و مشارکت با شرکتهای تخصصی صنعت فناوری اطلاعات کشور فراهم شده است.

درکنار فعالیتهای جاری شرکت پروژه های تحقیق و توسعه در زمینه های مختلف تخصصی در دستورکار شرکت قراردارد.

شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت  صنایع چوب آستان قدس رضوی در تاریخ یکم مرداد ماه 75 تحت شماره 10965 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسیده و شروع به بهره برداری نموده است .

فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه ، عبارتند از تهیه مواد اولیه و ساخت وساز و قبول سفارشات کالاهای چوبی ، احداث و تولید واحد های صنعتی چوب و فرآورده های سلولزی و هرگونه عملیات نجاری که مربوط به فعالیت شرکت باشد .

شرکت معادن قدس رضوی

این شرکت در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

شرکت معادن قدس رضوی سهامی خاص در تاریخ بیست و هشتم مرداد 76 به منظور اکتشاف ، تجهیز و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع وابسته در داخل و خارج از کشور تاسیس و به ثبت رسیده است . البته قبل از تاسیس شرکت معادن قدس رضوی شرکت تعاونی مدنی گرانیت قدس رضوی با دو معدن گچ کلاته سازنده و نمک سلطان آباد در بحث معدن فعالیت داشت که بعد از تاسیس این شرکت شرکت مذکور نحل و تمام دارائیهای و فعالیت شرکت مذکور به شرکت معادن قدس رضوی واگذار گردید.

شرکت گرانیت قدس رضوی نیز یکی دیگر از شرکتهای زیر مجموعه آستان قدس رضوی بوده که در تاریخ بیست و یکم فروردین 1369 به هدفت اکتشاف ، استخراج و بطور کلی تولید فرآوری انواع سنگهای گرانیت و دیگر سنگهای تزئینی تاسیس گردیده است بموجب صورت مجمع عمومی عادی مورخ بیست و پنجم اسفند 1381 شرکت گرانیت قدس رضوی و گزارش بازرس قانونی شرکت مذکور کلیه دارائیها اعم از منقول و غیر منقول و کلیه حقوق قانونی آن شرکت بر اساس قیمت دفتری منتهی به پایان سال مالی بیست و نهم اسفند 1381 به شرکت معادن قدس رضوی منتقل ، فعالیتهای شرکت گرانیت قدس رضوی متوقف و عملاً در شرکت معادن قدس رضوی ادغام گردد که از سال 1381 تا کنون شرکت معادن قدس رضوی فعال شده است .

موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس

این موسسه در پورتال سازمان اقتصادی رضوی این گونه معرفی شده است:

منطقه ویژه اقتصادی سرخس بدلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته است و همچنین به دلایل متعددی از جمله بخاطر موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه و سرزمین پهناور چین و روسیه و پل ارتباطی بازار های مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران ، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران  است .

در راستای اهداف برنامه توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز بسط و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه ؛ کشورهای اسلامی و سازمانهای منطقه ای نظیر سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد – سرخس تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از یکصد کشور جهان در سال 1375 هجری شمسی آغاز به کار کرد.

شرکت توسعه نفت و گاز رضوی

شرکت نفت و گاز رضوی در راستای مشارکت در تحقق اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بخش های نفت ، گاز و پتروشیمی در تاریخ 04/05/1386 و با شماره ثبت 30264 در دفتر ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسیده است .

اهداف این شرکت عبارتند از:

- سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای پروژه های نفت ، گاز ، و پتروشیمی

- اجرای کلیه عملیات حفاری ، استخراج ، ذخیره سازی ، حمل ، انتقال و فرآوری محصولات نفتی

- ایجاد پالایشگاه نفت / گاز و پتروشیمی و انجام سایر عملیات مرتبط بالادستی و پایین دستی نفت ، گاز و پتروشیمی

- اجرای کلیه عملیات تأسیساتی ، ساختمانی ، مهندسی ، پشتیبانی ، نصب ، راه اندازی ، بهره برداری ، نگهداری و اداره پروژه های نفت وگاز و پتروشیمی در داخل و خارج از کشور

- خرید وفروش انواع دارائیها ، دانش فنی ، تکنولوژی ، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی

- استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانکها و مؤسسات اعتباری داخلی و خارجی

- تولید ، ذخیره سازی ، بسته بندی ، توزیع ، حمل و فروش فرآورده های نفتی ، گازی و پتروشیمی

- واردات ، صادرات ، ترانزیت ، سوآپ مواد اولیه و سایر فرآورده های نفتی و گازی و پتروشیمی

- خرید وفروش سهام ، مشارکت و سرمایه گذاری در بانکهای توسعه انرژی ، پژوهشگاههای نفتی ، گازی و پتروشیمی و انرژی بورس نفت خام و فرآورده های نفتی ، گازی و پتروشیمی و شرکتهای مرتبط

- اخذ نمایندگی در داخــل و خارج از کشور

همچنین مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرای این شرکت در حال حاضر شامل موارد زیر است:

- پروژه تبدیل گاز طبیعی به بنزین سوپر و LPG با ظرفیت 3000 بشکه در روز در منطقه ویژه اقتصادی سرخس(GTL )

- پروژه مرکاپتان زدائی از نفت خام سنگین وارداتی از آسیای میانه (DMC ) در نکا با ظرفیت 180.000 بشکه در روز

- پروژه تولیدگوگرد بنتونیتی و گوگرد گرانول شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

- سوآپ نفت خام و سایر فر آورده های نفتی و گازی

 

گزارش: مهدی الیاسی

کد خبر : ۳۶۹۱۹۳