خبرگزاری کار ایران

تأثیر توافق دوحه اندک خواهد بود

آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی کرد که توافق تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر، تاثیری چشمگیر بر بازار نفت نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای محدود کردن عرضه، تاثیری اندک بر بازارهای جهانی خواهد داشت و تعادل بازارهای جهانی نفت پیش از سال ٢٠١٧ میلادی محقق نمی شود.

این آژانس اعلام کرد که با وجود شتاب یافتن افت تولید نفت آمریکا و همچنین با توجه به کمتر بودن رشد صادرات نفت ایران نسبت به برآوردهای اولیه، در سال جاری میلادی نیز شاهد پیشی گرفتن رشد تولید از رشد تقاضا خواهیم بود.

آژانس یادشده در گزارش ماهانه خود، درباره نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر اعلام کرد: اگر بجای کاهش تولید شاهد تثبیت سطح کنونی تولید باشیم، تاثیر آن بر عرضه فیزیکی نفت محدود خواهد بود.

در این گزارش همچنین اعلام شد که با توجه به باقی ماندن تولید نفت عربستان و روسیه در بالاترین سطح سالهای اخیر از یک سو و محدود بودن ظرفیت رشد تولید از سوی کشورهای دیگر به جز ایران از سوی دیگر، بعید است که هر توافق احتمالی بتواند تاثیری چشمگیر بر توازن عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی در نیمه نخست سال ٢٠١٦ میلادی داشته باشد.

ذخیره سازی نفت جهان در سال گذشته میلادی از مرز سه میلیارد بشکه فراتر رفت و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز روزانه شاهد افزایش یک و نیم میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت جهان باشیم.

این آژانس همچنین برآورد خود را از رشد تقاضای نفت خام جهان در سال جاری میلادی اندکی کاهش داد و به یک میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در روز رساند.

نهاد یادشده با اشاره به کند شدن رشد تقاضای نفت در آمریکا، اروپا و چین، اعلام کرد: ممکن است هند در زمینه برخورداری از بیشترین رشد تقاضای نفت جهان، جایگاه چین را تصاحب کند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی کرد که عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک، در سال جاری میلادی ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

این نهاد همچنین اعلام کرد که رشد تولید نفت ایران نسبت به برآوردهای اولیه آهسته تر بوده، اما به هر حال در ماه مارس سال جاری میلادی ٤٠٠ هزار بشکه در روز نسبت به آغاز سال جاری میلادی بیشتر بوده است.

کد خبر : ۳۶۱۷۲۵