خبرگزاری کار ایران

ذخیره سدهای خراسان شمالی 24 درصد کاهش یافت

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام کرد: بارش‌های فصل گذشته تاکنون موجب افزایش ذخایر سدهای این استان نشده و این حجم کاهش یافته است.

به‌گزارش ایلنا، "فیروز شکیبا" تصریح کرد: حجم ذخایر آب سدهای خراسان شمالی نسبت به دوره درازمدت 10 ساله، حدود 24 درصد کاهش یافته و 60 درصد مخازن سدهای استان خالی است.

او با اعلام تداوم روند شرایط خشکسالی در سال جاری از کشاورزان و بهره‌برداران پایین دست سدهای استان خواست تا کشت بهاره و تابستانه امسال را با توجه به تداوم کمبود منابع آب، برای کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، برنامه ریزی کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی گفت: در شرایط کنونی، سدهای خراسان شمالی در مجموع 79 میلیون و 570 هزار متر مکعب آب قابل استفاده دارند که این رقم در دوره درازمدت 104 میلیون 330 هزار متر مکعب بوده است.

او حجم موجود آب قابل استفاده در سد شیرین دره را در شرایط کنونی 51 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: این حجم ذخیره در مقایسه با دوره دراز مدت 28 درصد کاهش نشان می دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بیان کرد: سد اسفراین نیز با کاهش 36 درصدی حجم آب ذخیره شده نسبت به دوره دراز مدت، اکنون 10 میلیون و 550 هزار متر مکعب آب دارد.

مهندس شکیبا، حجم آب قابل بهره برداری موجود در مخازن سد شیروان را 17 میلیون متر مکعب و سد چری در فاروج را 850 هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: ذخایر این دو سد به ترتیب 11 و 38 درصد در مقایسه با دوره دراز مدت کاهش یافت است.

در استان خراسان شمالی 6 سد با توان ذخیره حدود 250 میلیون مترمکعب آب ساخته شده و پنج سد دیگر نیز در دست ساخت است.

 

کد خبر : ۳۵۸۳۲۶