خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم مطرح کرد:

تامین 9هزار مترمکعب آب مورد نیاز روستاهای قشم از آب شیرین کن/بلاتکلیفی 50 درصد ظرفیت

بهادری قیمت فروش آب تولیدی از آب شیرین کن قشم به شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان را نیز بین ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان اعلام کرد که شرکت آب و فاضلاب روستایی هر متر مکعب از آب را با نرخ ۱۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید حسین بهاری مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم در جریان بازدید از آب شیرین کن قشم در جمع خبرنگاران گفت: در این پروژه تولید آب به روش استفاده از انرژی بازیافتی از نیروگاه‌های گازی صورت می‌گیرد که اکنون ۲ نیروگاه ۲۵ مگاواتی گازی داریم که راندمانشان در بهترین حالت ۳۴ درصد است لذا مپنا در نظر گرفت که از انرژی بازیافتی استفاده کرده و تولید آب داشته باشد و طی پروسه‌ای راندمان نیروگاه نیز ۸۰ درصد بالا می‌رود.

وی اظهار داشت: آب شیرین کن قشم اولین پروژه‌ای است که در سطح کشور به این شکل کار شده و اگر مشکلات قانونی رفع و مجوزهای مورد نیاز اخذ شود می‌توانیم کار را در سطح حاشیه خلیج فارس توسعه دهیم.

بهادری با بیان اینکه در این پروژه ما ظرفیت تولید ۱۸هزار متر مکعب در روز (دو واحد ۹ هزار متر مکعی) تصریح کرد: طبق برآورد‌ها در جزیره قشم ۱۲۰ هزار نفر سکونت دارند و کل قشم نزدیک ۵۰ هزار متر مکعب در روز آب نیاز دارد که ما می‌توانیم تمامی بخش روستایی جزیره را تغذیه کنیم اما فعلا آب وفاضلاب بیشتر از ۹ هزار متر مکعب از ما آب نخواسته و قرارداد نداریم و مابقی از جاهاهی دیگر تهیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما در این مجموعه این است که ظرفیت ایجاد شده اما بر اساس الزام مهندسی از آن استفاده نمی‌شود.

مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم اظهار داشت: ما برق ۲ واحد ۲۵ مگاواتی برق داریم اما میزان مورد نیاز برق در پیک مصرف ۲۵۰ مگاوات است که ما ۵۰ مگاوات برق را پوشش می‌دهیم.

وی قیمت فروش آب تولیدی از آب شیرین کن قشم به شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان را نیز بین ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان اعلام کرد که شرکت آب و فاضلاب روستایی هر متر مکعب از آب را با نرخ ۱۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

بهادری گفت: شرکت مپنا مطالعات لازم جهت تحت پوشش قرار دادن ۴۰۰ کیلومتر از سواحل خلیج فارس برای تولید آب شیرین از دریا را انجام داده و ظرفیت مستعد کشف شده چقدر می‌تواند از این نیروگاه‌ها برای تولید آب استفاده شود.

وی با بیان اینکه در دولت قبل نقدینگی مورد نیاز برای استفاده از ظرفیت تولید در شرکت مپنا تامین نشد، اظهار داشت: هر سرمایه گذاری روی مشوق‌ها کار می‌کند چون ما قرار نیست خودمان به تنهایی سرمایه گذاری کنیم، باید بتوانیم از فاینانس استفاده کنیم.

وی با اشاره یبه اینکه شرکت مپنا ۱۰۰ درصد هزینه‌های پروژه را خودش تامین کرده، گفت: سرمایه گذار در پروژه‌های مالی فقط ۳۰ درصد باید آورده داشته باشد اما در این پروژه ما ۱۰۰ درصد تامین مالی را خودمان داشته‌ایم.

بهادری در ادامه با انتقاد از میزان مطالبات شرکت پرداخت نشده، اظهار داشت: ما تاکنون روزانه از ابتدای آبان ماه ۹هزار متر مکعب آب را بدون توقف تولید و تحویل داده‌ایم اما پولمان را دریافت نرکرده‌ایم.

وی همچنین گفت: قبل از تولید ما، محدوده روستایی این منطقه بصورت تانکر آبرسانی می‌شد اما اکنون الان از طریق خطوط لوله به مصرف کننده می‌رسد.

مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم درباره صادرات آب نیز گفت: در حال مطالعه و خرید تجهیزات برای ورود به بحث صادرات آب نیز هستیم که بازاریابی آن انجام شده تا بتوانیم با دیگر تولیدکنندگان رقابت کنیم و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داشته باشیم.

وی درباره کیفیت آب تولیدی نیز گفت: آبی که از طریق این آب شیرین کن تولید می‌شود با کیفیت بالا‌تر از آبهای معدنی است چون تمام املاح به صفر می‌رسد و استاندرد است.

 

کد خبر : ۳۵۲۹۰۲