خبرگزاری کار ایران

خزاعی خبر داد:

افزایش موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با کشورهای جدید طی 10 ماه گذشته

محمد خزاعی گفت: برای حضور ایران در WTO با همکاری‌های بانکی آقای ماخ نیک حمایت‌های خوبی از ایران داشتند و به زودی همکاری‌های کمیسیون مشترک ایران و آلمان مجددا آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: روابط بانکی بستری مهم برای کنش‌ها و واکنش های اقتصادی اعم از تجاری و سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم‌ها و نبود همکاری‌های بانکی میان ایران و سیستم بانکی در اروپا تغییرات بسیاری در کدهای بانکی و دیالوگ‌ها صورت گرفت که ضرورت دارد این دو سیستم با نزدیک شدن به هم زبان یکدیگر را بهتر بفهمند.

وی افزود: بر اساس پلتفروم‌های نوین بانکی هر نوع محافظه‌کاری از سوی بانک های اروپایی و ایرانی به معنی از دست دادن فرصت‌های ارزشمند همکاری فی‌مابین خواهد بود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه محافظه‌کاری دشمن بزرگ فرصت‌هاست تصریح کرد: برای حضور ایران در WTO با همکاری‌های بانکی آقای ماخ نیک حمایت‌های خوبی از ایران داشتند و به زودی همکاری‌های کمیسیون مشترک ایران و آلمان مجددا آغاز می‌شود و در اردیبهشت‌ماه 95 پنجمین کمیسیون مشترک ایران و آلمان در تهران پس از سال‌ها تعطیلی برگزار خواهد شد و فرصت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی گفت: همکاری با ایران برای کشورهای اروپایی از جهت رشد اقتصادی امتیاز خوبی باتوجه به اینکه در منطقه وجود فقر و کاهش رشد اقتصادی و عدم ثبات وجود دارد اما ایران به عنوان یک لنگر و سکوی قدرتمند در اقتصاد منطقه و جمعیت بیش از 80 میلیون نفر و روابط خوب با بازار 400 میلیونی تاثیر خوبی دارد.

خزاعی تصریح کرد: همکاری با ایران یک بازی برد – برد است هرچند کاهش قیمت نفت باعث شد رشد اقتصادی در ایران کند شود اما اقتصاد ایران به سمت مقاوم سازی و اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و در شرایط تحریم ثبات اقتصادی به کشور بازگردانده شد.

وی ضمن تشکر از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گفت: در این مدت نرخ تورم از 40 درصد به زیر 15 درصد کاهش یافت و در مدیریت بازار موفقیت‌های خوبی بدست آمد که شبیه به یک معجزه بود.

خزاعی با بیان اینکه یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی حمایت و توجه از سرمایه‌گذاران خارجی است تصریح کرد:‌ اقتصاد مقاومتی به معنی بستن درهای کشور نیست و باید از سرمایه‌گذاری‌های خارجی حمایت شود و سیاست‌هایی اتخاذ کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ارزش افزوده بشود همچنین انتقال تکنولوژی و حمایت از صادرات ازجمله اهداف مهمی است که باید پیگیری کرد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری کل کشور با اشاره به اینکه قواعد زائد باید حذف شود و اصلاح آیین‌نامه ها و مقررات جدید در دستور کار قرار گیرد گفت: تعداد زیادی از پروژه‌ها در حال حاضر پالایش شده و در سایت سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد. همچنین مقررات جدیدی نیز در دستور کار است که از آن جمله می‌توان به تضمین سرمایه‌گذاری خارجی در صورت توقف سرمایه‌گذاری و جبران زیان در ایران اشاره کرد همچنین تضمین کالا و خدمات در پروژه‌ های BOT و برخورد یکسان غذایی با سرمایه‌گذاران داخلی و  خارجی از جمله آنهاست.

وی با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: معافیت های مالیاتی از 20 درصد تا 100 درصد در مناطق آزاد و انتقال آزاد اصل و سود سرمایه‌ و به صورت قانونی ازجمله مشوق‌های سرمایه گذاری در ایران است

وی در خاتمه گفت: در گذشته با 60 کشور موافقت‌نامه حمایت از سرمایه‌ گذاری خارجی به امضا رسید و طی 10 ماه اخیر 17  کشور دیگر موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری امضا کرده و مذاکرات آن نهایی شده است.

کد خبر : ۳۵۲۸۰۷