کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با ایلنا:
یارانه بنزین سوپر حذف شود

استاد دانشگاه صنعتیشریف گفت: دلیلی برای اینکه دولت به بنزین سوپر یارانه بدهد، وجود ندارد، بنزین سوپر یک کالای لاکچری است و کسانی که خودروی گران دارند باید بنزین را بدون یارانه خریداری کنند.
سیدهاشم اورعی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم توزیع بنزین سوپر به نرخ واقعی اظهار داشت: روزی که درخواست شد بنزین سوپر از زیر چتر حمایتی دولت خارج شود مسئله این بود که دولت یارانهای به بنزین سوپر ندهد و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما هنوز این اقدام صورت نگرفته و اکنون بنزین سوپر در هیچ جایگاهی ارائه نمیشود.
وی افزود: اصلا دلیلی برای اینکه دولت به بنزین سوپر یارانه بدهد وجود ندارد، بنزین سوپر یک کالای لاکچری است و کسانی که خودروی گران دارند باید بنزین را بدون یارانه خریداری کنند، اما مشکل این است که دولت اقدامات لازم را انجام نداده و خیلی تعلل کرده است.
استاد دانشگاه صنعتیشریف تصریح کرد: هیات دولت بخشنامهای در رابطه با بنزین سوپر ارائه داد و بنا بود به عدهای برای واردات و توزیع مجوز داده شود اما نکته عجیب اینکه باید جایگاهداران برای ارائه بنزین سوپر جایگاه اختصاصی تاسیس کنند یعنی پمپبنزینهایی که اکنون وجود دارند نمیتوانند بنزین سوپر بفروشند حال آنکه هزینه احداث و سرمایهگذاری برای جایگاه چند صد میلیارد تومان است و مشخص شد این کار ناشیانه و غیرعملی است و هنوز نیز تعیین تکلیف نشده است و مشخص نشده است چه کسانی این بنزین را وارد کنند حال آنکه ظرف یک ماه میتوانستیم بنزین غیردولتی ارائه کنیم.
وی تاکید کرد: فلسفه حذف یارانه بنزین سوپر و واگذاری واردات و توزیع آن به بخش خصوصی کار صحیحی است اما آنگونه که تصویب شده قابلیت اجرا ندارد.
اورعی خاطرنشان کرد: قرار است بنزین سوپر با کیفیت بالا توزیع شده و دولت هبچ دخل و تصرفی در آن نداشته باشد و انحصار ایجاد نشود اما موضوع این است که یکی از دلایل طولانی شدن فرایند توزیع بنزین سوپر این است که گروههای فشار و انحصارطلبان دنبال این هستند که بنزین کالای عمومی نباشد و تنها گروههای خاصی بتوانند انحصار واردات آن را داشته باشند.
وی بیان داشت: بنزین سوپر به لحاظ کیفیت باید با استاندرد بینالمللی وارد شود و در خصوص قیمت، دولت میتواند در یک گام یارانه بنزین سوپر را حذف کند که کار درستی است و اینکه قیمت این بنزین سوپر چه نرخی باشد نیز ربطی به دولت ندارد و درواقع توافق تولیدکننده و مصرفکننده است و دولت نقشی در آن نداشته باشد، اگر دولت در یک گام پای خود را از دادن یارانه به بنزین سوپر بردارد قیمت بینالمللی و عرضه و تقاضا تعیینکننده است و مسلما مانند تمام کالاهای دیگر کسی که گران بفروشد مشتری کمتر و نرخ ارزانتر منجبر به فروش بیشتر میشود، البته دولت میتوانست این پروژه را در چند مرحله هم اجرا کند در مرحله اول یارانه بنزین سوپر نصف شود و پروسه را طولانی کند.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: اگر آنگونه که دولت اعلام کرده پای خود را از ماجرای بنزین سوپر و یارانه به این سوخت کنار بکشد قیمت بر پایه عرضه و تقاضا است مثلا اگر ۶۰ سنت باشد به نظر میرسد لیتری ۵۰ هزار تومان خواهد بود و یک حسن دارد و آن اینکه اگر در یک گام یارانه بنزین سوپر حذف شود خودروهایی که برای دریافت بنزین لیتری ۳ هزار تومان و ۱۵۰۰ تومان هم به جایگاه مراجعه میکنند؛ ارزش آن را بیشتر درک خواهند کرد.
وی در ادامه با اشاره به تداوم افزایش بیرویه و لجامگسیخته تقاضا برای بنزین گفت: ما در کیفیت خودروها اقدام موثری نکردیم، حمل و نقل عمومی را توسعه ندادیم، از سیاست قیمتگذاری صحیح استفاده نکردیم، در نتیجه اگر نرخ افزایش تقاضای بنزین شیب کم داشته باشد باید تعجب کنیم، ما کاری کردیم که تقاضا را افزایش دادیم برای حل معضل کمبود آب و برق به تعطیلی روی آوردیم و وقتی تعطیل میکنیم به مردم این پیام را میدهیم که بنزین بیشتر مصرف کنید، مثلا روز چهارشنبهای که تهران تعطیل شد ۱۷ میلیون لیتر مصرف بنزین افزایش یافت، یعنی نه تنها به لحاظ کمی و کیفی کاری برای اصلاح بنزین نکردیم، بلکه برای رفع مشکل دیگر مشکل بنزین را حادتر میکنیم و برای پاسخ به تقاضا؛ کیفیت فدای کمیت میشود برای اینکه حداکثر تولید را داشته باشیم نتیجه اینکه یکی از دلایل تاسفبار آلودگی هوا کیفیت پایین بنزین است.