خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد بازار انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مردم به افرادی رای بدهند که مانع بهره‌گیری صنعت نفت از فرصت برجام نشوند

یونس آرا گفت: افرادی در مجلس حضور داشته باشند که خواهان برخورداری اقتصاد ملی از پکیج برجام بوده، فرصت‌ها ومعادلات منطقه‌ای را شناسایی کرده و مانع حرکت دستگاه‌های دولتی نشوند.

عبدالله یونس آرا تحلیلگر ارشد بازار انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا بر لزوم تداوم حضور تفکر حامی برجام در مجلس دهم تاکید کرد و گفت: ابعاد موضوع برجام برای اقتصاد ایران خیلی کلان است و محدود به دولت یا مجلس نمی‌شود و مجلس نیز بعنوان یکی از ارکانی که در این موضوع ذیربط است جایگاه خودش را دارد.

وی افزود: موضوع برجام تصمیمی است که در سطح کلان اقتصادی و سیاسی ایران گرفته شده و پکیجی است که ما آن را خریده‌ایم و اکنون زمان برخورداری از تبعات آن است.

یونس آرا تصریح کرد: ما هزینه‌های برجام را پرداخت کردیم و یک پکیج در مقابل پکیجی که به غرب فروختیم، دریافت کردیم لذا آنچه الان نیاز داریم این است که افرادی در مجلس حضور داشته باشند که خواهان برخورداری اقتصاد ملی از پکیج برجام باشند.

وی ادامه داد: زمانی با کسانی در مجلس سروکار داشتیم که دائم می‌خواستند ایراداتی بر برجام مترتب بدانند و خواهان توقف آن بودند که در صورت تداوم این رویه ، امکان بهره برداری از آن را نداریم.

این کار‌شناس مسائل انرژی خاطرنشان کرد: آنچه در شرایط فعلی اقتصاد کشور و ژئوپلیتیک منطقه برای ما الزام است اینکه با توجه به تنوع و افزایش تهدیدات برای اقتصاد ایران باید بتوانیم از برجام بعنوان فرصت خوب استفاده کرده و مزیت‌های آنرا احصاء کنیم.

وی با بیان اینکه مسیرهای انتقال انرژی به اروپا از خاورمیانه و آسیای میانه فرصت طلایی برای ایران بوجود آورده است، ادامه داد: در شرایطی که کشوری مثل ترکمنستان همه تلاشش را بکار می‌گیرد تا خط لوله ترانس کاسپین را از زیر دریای خزر اجرایی کند و بخشی از گاز تولیدی خودش را در سالهای آینده به اروپا انتقال دهد ایران که از مسیرهای متعدد امکان دسترسی به بازار اروپا را دارد که باید بتواند از مزایای برجام استفاده کرده و این موقعیت را از آن خود کند.

یونس آرا تاکید کرد: ما باید ریل گذاری و سیاست گذاری کنیم تا بتوانیم به عنوان یکی از اصلیترین مسیرهای انتقال گاز و تامین نیاز اروپا فعالیت کنیم و اجازه ندهیم این بازار بزرگ و مهم در حوزه اقتصادی و انرژی که راهبردی و استراتژیک است و به لحاظ سیاسی نیز تبعات مثبتی دارد از دست برود چرا که وابستگی کشور‌ها به انرژی بلندمدت است که نمی‌توان به راحتی آن را قطع کرد لذا باید از این فرصت استفاده کرده و کسانی را روانه مجلس آتی کنیم که فرصت‌ها ومعادلات منطقه‌ای را شناسایی کرده و در اجرایی شدن اهداف اقتصادی کشور فعالیت کنند.

وی یادآور شد: آنچه اکنون اقتصاد ایران بدست آورده براحتی حاصل نشده لذا باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

این کار‌شناس گفت: اگر کلنگ یکی از این خطوط انتقال گاز به اروپا اجرایی زده شود عملا فرصت ما برای داشتن تعامل خوب در بخش انرژی با اروپا از بین رفته است و این‌ها در بازه زمانی مشخص یعنی همین الان و حداکثر تا چند ماه و یک سال آینده برقرار می‌شود بنابراین باید کسانی را در مجلس داشته باشیم که ریل گذاری کرده و مانع حرکت دستگاه‌های دولتی و استفاده از فرصت‌های برجام نشوند و به تسریع بهره برداری از این فرصت‌ها کمک کنند.

وی اظهار داشت: ایران باید بتواند جایگاه قوی خود را در تعاملات منطقه‌ای که طی چند سال گذشته ضعیف شده بازیابی کند.

یونس آرا تاکید کرد: کاندیداهایی باید وارد مجلس شوند که مفهوم وذات اعتدال و تدبیر را متوجه شوند و کافی است بدانند که صنعت نفت لوکوموتیو اقتصاد ایران است و هیچ طرح توسعه‌ای و حتی برنامه کوتاه مدت را بدون اینکه در نظر گرفتن سهم صنعت نفت در تحقق آن، نمی‌توان تعریف کرد.

وی یادآور شد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم همه چیز اقتصاد ایران به نفت وابستگی دارد و قطعا هر کسی بخواهد آینده توسعه محوری را برای اقتصاد و یا حوزه سیاست ایران ببیند باید به توسعه صنعت نفت کمک کند چون مهم‌ترین مجرای ارتباطی ما با جهان خارج چه در حوزه سیاست و یا اقتصاد صنعت نفت است.

این کار‌شناس خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته گروه‌های سیاسی تلاش کردند که از کانال نفت با دولت تسویه حساب کنند که این کار به منزله خدشه وارد کردن به کشتی‌ای هست که همه در آن نشستیم چرا که با آسیب رساندن به صنعت نفت نه تنها هیچ گروه سیاسی و حزبی منتفع نمی‌شود بلکه تک تک مردم ایران نیز متضرر می‌شوند.

 

کد خبر : ۳۴۸۸۵۱