خبرگزاری کار ایران

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد:

تاکید وزیر اقتصاد بر لزوم متناسب بودن نرخ ارز با توان رقابتی اقتصاد ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پنجاه و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بر لزوم متناسب بودن نرخ ارز با توان رقابتی اقتصاد ملی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا با بیان این مطلب اظهار داشت: نظام تعیین نرخ ارز در کشور، نظام شناور مدیریت شده است و به طور معمول نرخ ارز را بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می کند و اگر دولت یا بانک مرکزی بخواهد جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیرد، از طریق مداخله (خرید و فروش) می باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به دو نرخی شدن نرخ ارز به دلیل تحریم ها خاطرنشان کرد: عددی که در بودجه به عنوان نرخ ارز تعیین میشود صرفا به عنوان حسابداری بودجه میباشد که براساس میزان صادرات، پیش بینی قیمت نفت وارز تعیین میشود، بنابراین اگرنرخی دربودجه اعلام شده به این معنی نیست که دولت میخواهد نرخ ارز را در بازار به آن سمت سوق دهد و بصورت دستوری دخالت کند.

طیب نیا با بیان اینکه نرخ ارز نباید به گونه ای باشد که صادرات وتولید را سرکوب کند ،تاکید کرد: مامعتقد به حفظ ارزش پول ملی هستیم و راه حل اصلی آن کنترل تورم است.

وی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر 10درصد  خاطرنشان کرد: باتوجه به کاهش نرخ تورم همه متغیرهای اسمی مانند نرخ ارز، نرخ سود سپرده وتسهیلات و نرخ رشد دستمزد  باید کاهش یابد.

کد خبر : ۳۴۷۴۷۶