خبرگزاری کار ایران

کارگزار پتروشیمی بورس کالا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

پتروشمی‌ها روی بازار داخل متمرکز شده‌اند / لزوم راه اندازی بورس بین‌المللی پتروشیمی

میری گفت: با توجه به کاهش تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی و شرایط نامساعد بازار عرضه کنندگان روی بازار داخلی متمرکز شده‌اند.

محمد میری کارگزار پتروشیمی بورس کالا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس بین المللی گفت: بورس بازاری است که توسط فعالین بازار رصد می‌شود و می‌تواند به فروش و عرضه محصولات و معرفی و جا انداختن برند خاصی در بازار هدف در خارج کشور، کمک کند.

وی در خصوص تاثیر تعیین نرخ 8.5 سنتی خوراک گاز پتروشیمی‌ها بر عرضه محصولات در بورس اظهار داشت: خوراک گاز طبیعی بیشتر برای تولید اوره و متانول استفاده می‌شود اما در بورس بیشتر پلی اتیلن و پلی پروپیلن است عرضه می‌شود که که خوراکشان اتان، سوخت مایع و نفتا است.

میری همچنین در خصوص تاثیر نرخ جدید خوراک بر قیمت محصولات پتروشیمی نیز تصریح کرد: محصولات متانول و اوره در یک تا دوسال گذشته معمولا به قیمت پایه معامله شده و رقابت خاصی در این زمینه نشده است ضمن اینکه قیمت محصولات پتروشیمی با قیمت جهانی محاسبه می‌شود که با دلار آزاد حساب می‌شود و ۹۵ درصد آن مبنای پایه قیمت محصولات پتروشیمی در ایران تعیین می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: پتروشیمی‌ها طی چند سال اخیر همانند قبل بازار صادراتی مناسبی ندارند و دلیل آن این است که رشد اقتصادی چین کاهش پیدا کرده و در نتیجه مصرف نیز کاهش یافته است و همچنین میزان تولید اتیلن در این کشور بالا رفته لذا واردات نیز کاهش یافته است و همه اینها باعث شده پتروشیمی‌ها بازار داخلی را جدی‌تر بگیرند.

کارگزار پتروشیمی بورس کالا توضیح داد: قبلا اولویت پتروشیمی‌ها صادرات بوده اما اکنون تحت فشار دولت و نهادهای مرتبط و همچنین وضعیت نامساعد بازار جهانی، بازار داخلی برایشان پررنگ شده به طوری که مجتمع‌های بزرگ مثل شازند، امیر کبیر و جم روی بازار داخلی حساب می‌کنند و همین امر باعث شده شرایط بورس کالا با توجه به تخفیفهای مالیاتی و با توجه به اینکه عرضه کننده نقدا پول را دریافت می‌کند، جذاب باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الان اقتصاد چین به جایی رسیده که مثل قبل مصرف ندارد و کند شدن رشد اقتصادی به خاطر تغییر الگوی اقتصادی این کشور را از صادرات محوری به سمت اقتصادی که مبنایش مصرف داخلی خودش است، سوق داده است بنابراین همه مسائل باعث می‌شود که افزایش قیمت‌ها نه فقط برای پتروشیمی بلکه برای سایر فلزات هم اتفاق نیفتد و قیمت‌ها به قبل برنگردند.

میری با اشاره به اینکه مقصد محصولات پتروشیمی ایران عمدتا چین و هند است، افزود: قبل از تحریم به اروپا نیز صادرات داشته‌ایم اما در کل میزان تقاضا کاهش پیدا کرده است.

کد خبر : ۳۴۵۳۷۷