خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ گزارش داد:

پیش‌بینی مودیز از رشد 5 درصدی اقتصادی ایران

موسسه مودیز (Moody's) پیش بینی کرد ایران در سال جاری میلادی با ثبت رشد اقتصادی 5 درصدی، وضعیت بهتری به نسبت سایر کشورهای صادر کننده نفت داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، موسسه مودیز (Moody's) پیش بینی کرد ایران در سال جاری میلادی با ثبت رشد اقتصادی 5 درصدی، وضعیت بهتری به نسبت سایر کشورهای صادر کننده نفت داشته باشد.

کارشناسان این موسسه دلیل اصلی این امر را هماهنگ شدن ساختار اقتصاد ایران با درآمدهای پایین نفتی در طی دوره تحریم ها دانسته اند.

یکی از مدیران این شرکت در همین رابطه می گوید: "تحریم های اقتصادی موجب شده اند که ایران ناچار باشد پیش از سایر صادرکنندگان عمده نفت، اصلاحات ساختاری مورد نیاز را در جهت هماهنگی با درآمدهای پایین نفتی به انجام برساند، در حالی که آنان به تازگی به این برنامه ها روی آورده اند."

در گزارش مودیز آمده است : "ترکیبی از سیاست های محتاطانه اقتصادی نظیر تأمین هزینه های دولت از محل درآمدهای غیرنفتی به اضافه توقف و رفع جزئی تحریم ها موجب گردیده اند که ایران از سال 2013 بهبود اقتصادی را با به ثبت رساندن رشد اقتصادی 3 درصدی تجربه نماید."

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است که اقتصاد ایران از بی ثباتی جریان سرمایه ناشی از افزایش نرخ بهره در آمریکا آسیبی نخواهد دید، چرا که حساسیت پایینی نسبت به بدهی‌های خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد.

بر طبق برآورد مودیز رفع تحریم ها موجب آزادسازی 150 میلیون دلار از دارایی های ایران خواهد شد که پیش بینی می شود بخش عمده آن صرف بازسازی زیرساخت های فرسوده گردد و از سوی دیگر پیوستن ایران به سیستم مبادلات جهانی هزینه های مبادلاتی این کشور را کاهش خواهد داد.

کد خبر : ۳۴۳۷۵۶