خبرگزاری کار ایران

رییس‌کل بانک مرکزی:

دست‌های پنهان مانع بروز عینی دستاوردهای برجام می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی در ثبات اقتصاد کلان تاکید کرد: وظیفه اصلی بانک مرکزی ثبات بخشی به اقتصاد و جلوگیری از نوسانات نابه‌جا و مخرب در بازارها است.

به گزارش ایلنا،  ولی اله سیف، که در جلسه شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با محوریت «اقتصاد مقاومتی» در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری سخن می گفت، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و خیرمقدم به ایشان گفت: اگر بانک مرکزی فضا داشته باشد که وظایف خود را به درستی انجام دهد آحاد جامعه از این موضوع منتفع خواهند شد.

سیف به کاهش تورم از بالای 40 درصد به دامنه 13 درصد و کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم در زمان استقرار، در شرایطی اقتصاد کشور را تحویل گرفت که رشد اقتصادی در هشت فصل متوالی با رکود مواجه بود و با انضباط و جهت گیری های مثبت، منطقی و درستی که صورت گرفت رشد 3 درصدی اقتصاد در سال 93 محقق شد.

وی به کاهش شدید قیمت نفت اشاره کرد و افزود: دولت در این شرایط با یک انضباط پولی توانست شوک ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را کنترل کند.

سیف درباره نرخ ارز از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تاکنون گفت: در دولت گذشته علیرغم درآمدهای زیاد ارزی و قیمت نفت بالای 100 دلار شاهد نوسانات شدید نرخ ارز به صورت روزانه بودیم و حتی قیمت دلار به 3900 تومان هم رسید، اما اکنون شاهدیم قیمت در محدوده 3600 تومان در نوسان است که البته برای بانک مرکزی این نرخ غیر قابل قبول می باشد و فکر می‌کنیم نرخ فعلی دلار مطابق منطق اقتصاد کشور نیست.

رییس کل بانک مرکزی به دست‌های پنهانی‌ اشاره کرد که مانع  بروز عینی دستاوردهای برجام در کشور می‌شود و افزود: دامنه نوسانات نرخ ارز تحت کنترل بانک ‌مرکزی است، در حالی که  هنوز کانال‌های ارتباطی بانکداری بین‌المللی به طور کامل شکل نگرفته است.

سیف با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در تحقق دستاوردهای اقتصادی همواره از حمایت دولت و رییس جمهوری برخوردار بوده، اظهارداشت: استمرار حمایت دولت می‌تواند بانک مرکزی را در فضای پساتحریم در موضعی قرار دهد که دستاوردهای اقتصادی برای جامعه قابل لمس باشد.

وی به جهت گیری درست بانک مرکزی در خصوص ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی که با مشکل سرمایه در گردش مواجه بودند اشاره و تصریح کرد:  این موضوع باعث شد چرخ‌های اقتصاد به حرکت درآید و منجر به رشد اقتصادی شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و نظام بانکی محور تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود را بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده‌اند و بانک‌ها باید در نهایت انضباط بتوانند آثار مثبت این جهت‌گیری را در اقتصاد متبلور کنند.

سیف ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به مردم را در مقیاس جهانی بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: در کشور کانادا انتقال کارت به کارت وجه وجود ندارد آن هم به این دلیل که امنیت مبادلات پولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به موازات ارائه خدمات باید نظام کنترلی و امنیت حاکم باشد تا احتمال جریانات سوء و هدررفت منابع به حداقل برسد.

وی از استاندارسازی فعالیت‌های بانکی در فضای پسابرجام خبر داد و گفت:  هم اکنون هزینه واسطه‌گری مالی بسیار بالاست به دلیل اینکه هزینه خدمات بانکداری الکترونیک به بازوی  واسطه‌گری بانکی تحمیل می‌شود که این موضوع به هیچ وجه درست نیست و در دنیا برعکس‌ عمل می‌کنند. یعنی spread مربوط به هزینه تجهیز منابع و بازدهی تسهیلات باید به حداقل برسد و بانک امور جاری و هزینه‌های تشکیلاتی و پرسنلی خود را از کارمزد خدمات بانکی تامین کند.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به عنوان یک تکلیف قانونی نسبت به نرخ تورم حساس است و جهت گیری‌ها به نحوی است که از این موضوع به هیچ‌وجه غفلت نشود هرچند در این رهگذر با سختی‌هایی مواجه است. البته با حفظ دستاورد تورمی بحث رکود و ضرورت توجه بانک مرکزی به آن بسیار جدی است.

سیف به اقدامات بانک مرکزی در خصوص تحریک تقاضا و گشایش مالی اشاره کرد و آن را در راستای خروج از رکود دانست و افزود: نرخ فعلی سود بانکی مورد تایید نیست و باید به دامنه قابل قبول آن یعنی نرخ تورم به اضافه یکی دو درصد برسد.

وی دلیل کاهش نیافتن نرخ سود بانکی را تنگنای مالی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: هم اکنون حدود 50 درصد دارایی بانک‌ها منجمد شده و نمی‌توانند وظیفه تسهیلاتی خود را متناسب با نیازهای واقعی اقتصاد انجام دهند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این مطلب که نظام بانکی به لحاظ سرمایه شرایط نامطلوبی دارد اظهارداشت: اقتصاد کشور در سال های پس از انقلاب بزرگ شده است، اما نظام بانکی کشور نتوانسته خود را با این شرایط تطبیق دهد. حجم مطالبات معوق بانکی و حجم مطالبات بانک‌ها از دولت از کارایی نظام بانکی کاسته است.

سیف با تاکید بر این که جهت‌‌گیری‌های قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 وضعیت نظام بانکی را بهبود می‌بخشد تصریح کرد: با‌نک‌ها باید بدانند اگر بخواهند تکروی کنند و برخلاف ضوابط و مقررات بانکی تنها به سودآوری خود بیندیشند جهت حرکت آنها خلاف اقتصاد کشور است و در این زمینه بانک مرکزی به شدت مراقبت می‌کند.

وی ضمن تشکر از معاون نظارتی و دبیرکل بانک مرکزی در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز گفت: بانک مرکزی در شروع و پیدایش موسسات غیرمجاز هیچ نقشی نداشته است ولی برای ساماندهی آنها احساس وظیفه می‌کنند و در این زمینه از حمایت‌های مراجع قضایی، نیروی انتظامی و دولت برخوردار است.

سیف حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی را برای کاهش نرخ سود بانکی مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: نرخ سود در بازار بین بانکی هم اکنون از 29 درصد به دامنه 19 درصد رسیده که دستاورد ارزشمندی برای کل نظام بانکی محسوب می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مطالبات غیرجاری نظام بانکی نیز گفت: ارتباط با حسابرسان مستقل موجب شد که ذخیره لازم برای برخی اقلام لاوصول در صورت های مالی لحاظ نشود و از این بابت 2800 میلیارد تومان سود موهومی که ممکن بود در صورت‌های مالی منعکس شود به عنوان ذخایر مطالبات مشکوک الوصول به منظور ثبات بخشی و مستحکم کردن ساختار مالی بانک‌ها لحاظ شد.

سیف به بسته سیاستی تحریک تقاضا نیز اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی در این خصوص اقدامات مثبتی انجام داده و به وظایف محول شده به صورت کامل عمل کرده است.

کد خبر : ۳۴۳۷۳۴