خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

جهان به نقش استراتژیک ایران پی برده است

وزیر راه و شهرسازی، ایران را مرکز تعادل در حوزه های مختلف خاورمیانه دانست و گفت: دنیا نقش طبیعی و استراتژیک کشورمان را در حوزه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باور کرده است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ عباس آخوندی در گفت و گو با نشریه فرانسوی لوموند، با ابراز خوشبینی از برقراری همکاری های اقتصادی بین تهران - پاریس گفت: برخی قدرت ها سعی داشتند به صورت تصنعی این مرکز ثقل تعادل را از ایران به سایر کشورها انتقال دهند که این نبود تعادل، زحمت هایی برای مردم ما و کشورهای دیگر فراهم کرد.

وی ادامه داد: وقتی یک مرکز تعادل طبیعی به صورت مصنوعی جابه جا شود، به ناامنی های گسترده در منطقه دامن زده می شود و من تصور می کنم که در حال حاضر دنیا این مسئله را پذیرفته است که دوباره ایران را به عنوان همان مرکز تعادل در حوزه امنیتی و اقتصادی منطقه بپذیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اینکه ایران از حدود دو هزار و 500 سال پیش از دوره جاده ابریشم، مرکز تعادل منطقه بوده موضوع تصادفی نیست بلکه موقعیت ژئوپولیتیک ایران است که این موقعیت را برای ایران فراهم کرده و ما هم اکنون به دنبال بازگرداندن کشور به همان مرکز تعادل هستیم تا نقش سابق را ایفا کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: اگر بخواهیم جاده ابریشم را به طور مدرن در سیستم هوایی تعریف کنیم، باید گفت فرودگاه امام خمینی (ره) به هاب هوایی منطقه و ایران ایر به بزرگترین ایرلاین منطقه تبدیل شده است و در حوزه جاده ای و ریلی به کریدورهای ترانزیت امن از شمال به جنوب و شرق به غرب برمی گردیم در نتیجه ایران در حال بازگشت به همان مرکز ثقل طبیعی است که امیدواریم این مسئله پایدار باشد.

آخوندی، با تاکید بر اینکه این موضوع در توسعه و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه تاثیرگذار خواهد بود، افزود: برخی کشورهای همسایه ایران برای دسترسی به آب های خلیج فارس و دریای عمان باید از ایران عبور کنند و این موضوع بیانگر موقعیت ممتاز ایران در منطقه است که در نهایت مسئولیت ما را بیشتر می کند، مسئولیتی که علاوه بر ایجاد رفاه برای مردم خود، رفاه ملت های منطقه را نیز گوشزد می کند.

وی در ادامه، قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس را یکی از بزرگترین قراردادهای این شرکت و ایران در حوزه هواپیمایی عنوان کرد و افزود: قرار است در مدت هشت سال آینده تمامی آنها به کشور ما تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه طبق تفاهم انجام شده، هشت فروند از این تعداد تا پایان سال 2016 به ایران تحویل داده می شود، گفت: مدل تامین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش اول آن از سوی ایرباس تامین خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اینکه مدت کمی از زمان لغو تحریم ها سپری شده گفت: با توجه به این امر همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و ایران در حال انجام است که قرار است تا 20 روز کاری آینده پاسخ نهایی آن اعلام شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از امضای قرارداد دیگری با شرکت فرانسوی ادپ برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: هدف ما از امضای این قرارداد افزایش شمار مسافرین این فرودگاه به 45 میلیون نفر در سال است.

وی افزود: در کنار این فرودگاه، یک منطقه آزاد با مساحت یکهزار و 500 هکتاری واقع شده است که آن را برای اهداف بازار بین المللی مالی ایران و منطقه ویژه اقتصادی دیگری با مساحت دو هزار و 500 هکتاری طراحی کردیم که بدون شک نقش بسیار مهمی را به عنوان هاب هوایی در ایران ایفا خواهد کرد و می تواند نقطه اقتصادی مهمی در آینده برای کشور باشد.

وی افزود: این قرارداد به صورتBOT بوده و از طرف ادپ به عنوان تامین کننده مالی انجام خواهد شد.

آخوندی، اعتبار قراردادهای امضا شده بین ایران و فرانسه نظیر ایرباس، وینسی و ادپ را حدود 12 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: قرارداد وینسی به صورت BOT و با هدف توسعه فرودگاه های مشهد و اصفهان تنظیم و به امضا رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استقبال گرم دولت های فرانسه و ایتالیا اعلام کرد: با وجود این استقبال و ابراز علاقمندی از سوی این کشورها برای همکاری های اقتصادی امیدواریم اتفاقات خوبی را در آینده شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دیگر ایران و کشورهای اروپایی به درک درستی از آینده رسیده اند گفت: ما برای تامین امینت منطقه خاورمیانه به باور کردن و پذیرفتن نقش طبیعی و استراتژیک در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی نیاز داریم.

کد خبر : ۳۴۲۳۱۲