خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت راه‌آهن:

حمل و نقل ریلی در برنامه ششم باید 22 درصد رشد داشته باشد

براساس آنچه در دولت تصویب شده حمل و نقل ریلی باید در برنامه ششم توسعه 22 درصد رشد داشته باشد و همچنین باید 3 تا 4 برابر نسبت به رشد ناخالص ملی رشد داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی شده که حمل و نقل ریلی از 21 میلیون به 43 میلیون در حمل و نقل شهری برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسید‌آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی ایران در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه‌های سوخت‌های جایگزین  و خودرو و CNG گفت: براساس آنچه در دولت تصویب شده حمل و نقل ریلی باید در برنامه ششم توسعه 22 درصد رشد داشته باشد و همچنین باید 3 تا 4 برابر نسبت به رشد ناخالص ملی رشد داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی شده که حمل و نقل ریلی از 21 میلیون به 43 میلیون در حمل و نقل شهری برسد.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل حومه‌ای بخش مغفول حمل و نقل کشور است اظهار داشت: روزانه 600 خودروی سواری به تهران وارد و خارج می‌شود در حالی که مورد بی‌توجهی واقع شده است.

پورسید‌آقایی ادامه داد: حمل و نقل حومه‌ای یکی از راه‌های جدی بهبود وضع آلایندگی و کاهش حجم تردد است چرا که حجم زیادی از ترافیک تهران ناشی از خودروهایی است که از اطراف وارد این شهر می‌شود لذا کاری که در راه‌آهن باید صورت گیرد این است که حمل و نقل حومه‌ای به عنوان محور اساسی برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی باشد که اگر این اتفاق بیفتد تصادفات و آلاینده‌ها کاهش یافته و میزان دو میلیارد و  700 میلیون لیتر یعنی 13.5 درصد در پایان برنامه صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای اقتصادی شدن راه‌آهن باید بار و مسافر کشش طبیعی داشته باشد تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه وقتی جواب می‌دهد که آثار اقتصادی و بسته‌های تشویقی که برای آن لحاظ کرده‌ایم اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات اجرایی شدن برجام بر حمل  و نقل ریلی گفت: مهمترین تاثیر برجام آزاد شدن منابع دولت و بانک مرکزی است و به این ترتیب منابع ارزی وارد دولت شده و صادرات نفت نیز افزایش می‌یابد به طوری که طبق دستور وزیر نفت از امروز دستور صادرات 500 هزار بشکه صادر شد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 95 میزان صادرات به 2 میلیون و 300 هزار بشکه برسد که ارزی که از این محل حاصل می‌شود در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: اما آنچه مشخص است اینکه کشورهایی که 9 برابر صادر می‌کنند 9 برابر نیز ضرر می‌کنند بنابراین جنگ انرژی به ضرر آنها تمام می‌شود اما ایران با افزایش صادرات می‌تواند کاهش قیمت نفت را جبران کند ولی این کشورها امکان افزایش صادرات ندارند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ورود فاینانس‌های خارجی از جمله دیگر آثار پساتحریم است، اظهار داشت: اکنون بسیاری از کشورهای خارحی برای تامین فایناس به ایران مراجعه کرده‌اند همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی نیز ازجمله دیگر آثاری است که طی اجرایی شدن برجام نصیب ایران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترانزیت مسیری جدی برای کسب درآمد در کشور است گفت: با توجه به اینکه کشورهای شمالی ایران محسور در خشکی هستند و کشورهای هند، کره و چین برای ورود به اروپا به ایران نیاز دارند ما می‌توانیم از این موقعیت ژئوپلتیک استفاده کرده و اکنون که تحریم‌ها لغو شده است از مزایای ترانزیت نیز در کشور استفاده کنیم ضمن این که اکنون چین مسیر خشکی را به عنوان آلترناتیو جدی دنبال می‌کند تا خود را به اروپا متصل کرده وبتواند خود را از دریاهای تحت کنترل ناتو رهایی بخشد لذا ایران می‌تواند ازاین مزیت به درستی بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف بالای انرژی در ایران می‌تواند یکی از مزیت‌های بزرگ کشور تلقی شود اظهار داشت: تاکنون نگاه‌ها اینگونه بود که مصرف انرژی در کشور بالاست و ضرر دارد اما امروز مصرف بالای انرژی را می‌توان یک مزیت قلمداد کرد چراکه وقتی ما 4.5 میلیون بشکه انرژی مصرف می‌کنیم این مصرف زیاد می‌تواند اهرم حرکت ما در پساتحریم باشد یعنی ایران می‌تواند به شدت روی کاهش مصرف انرژی کار کرده و از این محل 4.5 میلیون بشکه صرفه‌جویی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی با قانون مترقی می‌تواند پتانسیل حرکت و جهش اقتصاد ایران در سال‌های 94 و 95 باشد و اگر سرمایه‌گذاری خارجی نیز جذب کنیم می‌توانیم در بخش کاهش مصرف انرژی تزریق کنیم.

وی اظهار داشت: جایی که نمی‌خواهیم منبع جدیدی جذب کنیم و یا به درآمد فروش نفت متکی باشیم می‌توانیم از طریق سرمایه‌گذاری در بخش صرفه‌جویی مصرف انرژی آنچه را که می‌خواهیم بدست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اولویت توسعه کشور روی سرمایه‌گذاری کاهنده باشد می‌توانیم بازگشت سرمایه داشته باشیم و میزان سوخت صرفه‌جویی شده را صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت یکی از راه‌های تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد است اظهار داشت: راه‌آهن و حمل و نقل ریلی جایی است که می‌تواند بیشترین کاهش مصرف انرژی را داشته باشد به طوری که شدت مصرف انرژی در این بخش می‌تواند به یک‌هفتم کاهش یابد.

پورسیدآقایی نیروی کار ارزان و متخصص در ایران را دیگر مزیت اقتصاد کشور برشمرد و افزود: پایین بودن دستمزد و همچنین وجود نیروی متخصص زیاد در کشور ازجمله پتانسیل‌هایی است که ایران را نسبت به دیگر کشورهای منطقه متمایز می‌کند.

کد خبر : ۳۳۹۱۶۵