خبرگزاری کار ایران

ربیعی در جمع خبرنگاران خبر داد :

فاینانس ۵ میلیارد دلاری برای طرح‌های کشتیرانی و نفت‌کش

وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: می‌توانیم مسائل مربوط به آب، محیط‌زیست، صندوق‌ها و بیکاری و اشتغال و رونق را با الگوی برجام حل کنیم.

به گزارش ایلنا ، علی ربیعی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره تاثیر برجام بر فعالیت‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: امروز با یک دعوت ساده ۲۹۴ شرکت از سراسر جهان که به ۲۲ شرکت نیز اروپا هستند با هزینه خودشان و داوطلبانه به ایران آمدند که این رویه می‌تواند علامت خوبی باشد.

وی از پیشنهاد فاینانس ۵ میلیارد دلار برای طرح‌های کشتیرانی و نفت‌کش از سوی بانک چینی خبر داد و گفت: امروز این پیشنهاد از سوی کشور چین داده شد که مقرر شد مذاکرات صورت گرفته و تمهیدات بعدی برای سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران آماده شود.

ربیعی اظهار داشت: در همایش امروز شرکت‌های بیمه‌ای، نفت و گاز و بانکی حضور داشتند که ورود این شرکت‌ها به ایران فردای برجام علامت و نشانه خوبی است.

وی اظهار داشت: کشور ما علاوه بر لغو تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف نیاز به ۸ درصد رشد داریم که هر یک درصد رشد ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و با توجه به اینکه سرمایه‌داخلی کفایت این میزان رشد را ندارد باید از سرمایه‌گذاری خارجی نیز بهره‌مند شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استراتژی ما همانگونه که مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف کرده‌اند این است که بازار مصرف نباشیم لذا با توجه به سرمایه‌گذاری که صورت خواهد گرفت دوران رشد ما شتابان خواهد شد و از طرف دیگر می‌دانیم که مجموعه‌های صندوق بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی وزارت کار، صندوق بازنشستگی نفت و نیروهای مسلح وزن اقتصادی بالایی دارند که طی مباحث امروز مشخص شد که صندوق‌ها تضمینی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌های موجود و شرکت‌های جدید خواهند بود.

وی با بیان اینکه برجام حاصل تلاش جمعی و‌‌ همان تعبیری است که مقام معظم رهبری امسال را با آن نام‌گذاری کرده‌اند بوده است اظهار داشت: برجام روح تلاش جمعی دولت، ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است.

وی ادامه داد: برجام در واقع برگرفته از دو واژه مقاومت و عقلانیت است که ما توانستیم با صبر و عقلانیت و هزینه‌هایی که دادیم آن را به سرانجام برسانیم و این اتفاق برزگ را رقم بزنیم که با الگوی برجام بسیاری از مسائل پیش‌ رو در داخل کشور را می‌توانیم حل کنیم. الگویی که برمبنای همدلی و مقاومت، عقلانیت، سخت‌کوشی و تدبیر وگفتگو است.

وی تصریح کرد: ما همچنین می‌توانیم مسائل مربوط به آب، محیط‌زیست، صندوق‌ها و بیکاری و اشتغال و رونق را با الگوی برجام حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصور نمی‌شد این تعداد شرکت خارجی آمادگی حضور در ایران را پیدا کنند اظهار داشت: ظرف دیروز و امروز پیشنهادهای همکاری زیادی به ما ارائه شده که می‌تواند علامت خوبی باشد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها امیدواریم که ساختار‌ها نیز مناسب شود چرا که ما نیازمند اصلاحاتی بر ساختار‌ها پس از برجام هستیم در این راستا دولت در نظام بانکی کار خود را آغاز می‌کند و در سرمایه‌گذاری مسائل بیمه‌ای نیز شرکت‌ها و صندوق‌ها آماده هستند.

ربیعی خاطر نشان کرد: در مجموع اگر ساختار داخلی متناسب باشد می‌توانیم جذب سرمایه داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور قدردانی کردکه با همدلی ملت توانستند موفقیت بزرگ را در تاریخ معاصر ایران رقم زده و توانستیم با گفتگو برمسائل غلبه کرده و صلح را برای جهانیان به ارمغان آوریم.

وی در ادامه گفت: کشور ما برخی مزیت‌هایی همچون مقام اول در گاز دنیا و مقام سوم و یا چهارم در نفت و همچنین ۴میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل فنی ومهندسی دارد ضمن اینکه از موقعیت‌ ژئوپلتیک و ثبات و امنیت نیز برخوردار است که می‌توان گفت ما به طرز عجیبی جزیره آرامی وسط منطقه هستیم ضمن اینکه جمعیت زیاد اطراف کشورمان و همچنین فرآیند عقلانیت در کشور از جمله دیگر مزیت‌های ایران است.

وی با بیان اینکه ثبات و امنیت در کشور ما ناشی از تدبیر مقام معظم رهبری است گفت: ما بعداز برجام با الگوی اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم آینده درخشانی را برای نسل‌های آتی و فرزندانمان رقم بزنیم.

ربیعی در ادامه در پاسخ به خبرنگاران ایلنا مبنی بر اینکه چه میزان از پول‌های بلوکه شده برای بازگشایی کارخانجات تعطیل تزریق خواهد شد اظهار داشت: بخشی از این پول‌ها توسط نظام بانکی هزینه شده و قطعا این پول‌ها به برنامه‌های دولت در زمینه تولیدو اشتغال کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از این پول‌ها جهت انجام پروژه‌های مربوط به آب، پروژه مکران و واحدهای تولیدی و مهم‌تر از همه احیای کارخانجات استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای احیای کارخانجات مهم‌ترین اقدام اتصالات بین‌المللی است ضمن اینکه بخشی از مشکل ما در زنجیره بودن تولید ما با اتصالات بین‌المللی بود که با وجود شرکت‌های معتبر بین‌المللی و جویند شدن رونق می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: همچنین اجرایی شدن برجام آثار زمانی نیز دارد و آن اینکه پول‌های غیرفعال در بازار به حرکت درخواهند آمد و چنانچه این سرمایه‌های غیرفعال به سمت بازار بورس روانه شوند می‌توانند بسیار تعیین کننده باشند و در صورتی که مردم به سمت بازار سرمایه میل پیدا کنند پول بیشتری به تولید تزریق شده و به رونق بیشتر کشور کمک خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: ما برای هر یک درصد رشد ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم تا بتوانیم کارخانجات خود را رونق بخشیم.

کد خبر : ۳۳۸۸۰۷