خبرگزاری کار ایران

اقتصاددان ارشد فائو در ایران:

تقویت ارزش دلار و فراوانی عرضه عامل افت قیمت جهانی محصولات غذایی در سال 2015 شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد، در پی کاهش رشد اقتصادی جهان در سال 2015، بهای مواد غذایی اصلی برای چهارمین سال متوالی در مقایسه با سال 2014 کاهشی 9.1 درصدی داشت، این در حالی است که قیمت انرژی و فلزات نیز با افت قابل ملاحظه ای در سال گذشته میلادی روبه رو شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، شاخص بهای مواد غذایی فائودر سال 2015، به طور متوسط به رقم 164.1 واحد رسید، به طوری که با پایان این سال در ماه دسامبر ( 10 آذر الی 10 دی، 1394) شاخص مذکور  با سیری نزولی عدد 154.1 واحد را تجربه کرد.

 شاخص بهای مواد غذایی در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل (نوامبر) به میزان 1.0 درصد کاهش را نشان می دهد. به گونه ای کهافت قیمت گوشت، لبنیات، غلات و حبوبات از عوامل تاثیر گذار در این روند بود. حال آنکه پایین آمدن قیمت شکر و روغن های گیاهی نیزاز مهمترین عوامل این سیر نزولی قملداد می شود.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددانارشدایرانیفائو گفت: عرضه فراوان مواد غذایی در مقابله با کاهش تقاضای جهانی و همچنین تقویت ارزش دلار، از دلایل اصلی کاهش بهای مواد غذایی در سال  2015 محسوب می شود.

شاخص بهای مواد غذایی فائو براساس شاخص وزن تجاری پنج گروه اصلی کالایی شامل حبوبات و غلات، روغن های گیاهی، لبنیات، گوشت و شکر ارزیابی می شود.

ملایم شدن قیمت ذرت؛ رشد صعودی بهای شکر

تشدید رقابت صادرات در میان تولید کنندگان ذرت در کنار انتظار تامین گندم و ورود به بازارهای جهانی پس از برداشته شدن مالیات صادرات در آرژانتین، موجب شد تا بهای غلات در ماه دسامبر 1.3 درصد در مقایسه با ماه نوامبر کاهش یابد. در این میان سایر زیر شاخه های این شاخصاز جمله

بهای برنج در سال 2015 به طور متوسط 15.4 درصد نسبت به سال گذشته میلادی کاهش پیدا کرد.

شاخص بهای لبنیات نیز در ماه دسامبر در حالی با 1.0 درصد کاهش مواجه شد که در طول سال 2015، رقم این شاخص به 28.5 درصد  پایین تر از سطح متوسط خود در سال 2014 رسید و بدین ترتیب بیشترین کاهش را در میانمحصولات غذایی رقم زد.

به گزارش فائو، شاخص بهای گوشت در ماه پایانی سال 2015به میزان  2.2 درصد کاهش یافت. این سقوط در پی افزایش خروجی گوشت خوک در اروپا و کاهش تقاضا برای گوشت گاو در آمریکا اتفاق افتاد. بهای گوشت در طول سال 2015، به طور متوسط 15.1 درصد ارزانتر از سال 2014 بود.

همچنین عدم قطعیت تولید سویا در برزیل باعث شد تا شاخص بهای روغن های گیاهی در ماه دسامبر 2.1 درصد کاهش یابد. اما در مجموع، این شاخص در سال 2015، با کاهش 19 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.

شایان ذکر است گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران در پایان می افزاید، شاخص بهای شکر در ماه دسامبر 6.0 درصد رشد داشت اما رشد این شاخص در سال 2015 و در مقایسه با سال گذشته، به طور متوسط 21 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

 

کد خبر : ۳۳۷۵۶۲