خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

سموم چینی بازار داخلی را راکد کرد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم قیمت برخی از سموم چینی که کیفیت پایینی دارند را نصف قیمت سموم تولید داخل عنوان کرد.

فرید رحمتی- عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم- در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت تولید سموم در کشور بیان داشت: در سال جاری شرکت‌هایی که مواد اولیه را برای تولید سموم وارد می‌کنند افت نسبی را شاهد بوده‌اند؛ از طرفی سال زراعی پرباران نبوده است و به دلیل خشکسالی نهاده‌های کشاورزی کمتری استفاده شد و از طرف دیگر واردات با قیمت بسیار پایین با کیفیت سوال برانگیز سموم از چین تولید داخلی این محصولات را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: اجناس چینی مانند هر جنس چینی دیگری تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است چراکه رقابت با جنس‌های بی‌کیفیت و البته ارزان چینی برای تولیدکنندگان مشکل شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم تاکید کرد: سموم جدیدی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است که جدید، کم خطر و کم مصرف هستند و این سموم با نظارت سازمان حفظ نباتات وارد بازار می‌شود و ثبت این سموم موجب شده که مصرف سموم پر خطر کاهش یابد.

وی در خصوص فاصله قیمتی سموم داخلی و چینی بیان داشت: سم‌ها متفاوتند؛ فاصله قیمتی در برخی مواقع تا ۴۰ درصد هم هست اما کودهای چینی بطور متوسط ۱۵ تا ۳۰ درصد از قیمت کودهای داخلی ارزان‌تر است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم در خصوص علت ارزان‌تر بودن سموم چینی گفت: یکی از دلایل ارزان بودن سموم چینی این است که کشور چین برای صادرات محصولات خود امتیازاتی به صاردکننده می‌دهد که به جرات می‌توان گفت قیمت سموم در چین از قیمت محصول صادراتی بالا‌تر است؛ از طرفی مواد اولیه که در ایران برای تولید استفاده می‌شود طبق قوانین و زیر نظر سازمان حفظ نباتات است و به همین خاطر سموم با کیفیت ما گران‌تر از سموم وارداتی است.

وی در پایان با اشاره به نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی که در تاریخ ۶ بهمن ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود بیان داشت: این نمایشگاه از ششم تا نهم بهمن در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه تولیدکننده سموم و همچنین شرکت‌های واردکننده بذر و سم و نهاده‌های کشاورزی فعالیت خواهند داشت تا کشاورزان با شرکت‌هایی که نهاده‌های آنان را تامین می‌کنند آشنا شوند.

کد خبر : ۳۳۶۶۳۹