خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش نوسانات ارز با راه اندازی بازار مشتقه ارز

بازار ارز نیازمند شفاف سازی و واقعی سازی قیمت ها است؛ چرا که در حال حاضر نرخ تورم در ارز لحاظ نشده و این موضوع درکنار تحریم های موجود سبب می شود تا نوسانات بزرگی در بازار ارز رخ دهد.

حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: بازار ارز نیازمند شفاف‌سازی و واقعی سازی قیمت‌ها است؛ چرا که در حال حاضر نرخ تورم در ارز لحاظ نشده و این موضوع درکنار تحریم های موجود سبب می شود تا نوسانات بزرگی در بازار ارز رخ دهد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران افزود: در این بین راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالا می تواند علاوه بر واقعی شدن نرخ ارز از نوسانات فعلی ارز جلوگیری کند که این موضوع به طور مستقیم بر آرامش اقتصادی تاثیر می گذارد.

صالحی با تاکید براین که ما باید از ابزارهای نوین مالی برای ثبات و شفافیت اقتصادی بهره بیشتری ببریم، اظهار کرد: در حال حاضر معاملات آتی یکی از ابزارهای مالی در اقتصاد کشورهای دیگر برای شفافیت بازار است که باتصویب شورای عالی بورس راه اندازی این بازار در بورس کالا به جریان افتاده است.

به گفته دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، راه اندازی بازار مشتقه ارز و به طور مشخص معاملات آتی آن، می تواند پاسخ های خوب و موثری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد، به طوریکه آنها می توانند ریسک نوسانات نرخ ارز را پوشش دهند که این امر برای سرمایه گذارن به خصوص خارجی ها حائز اهمیت است.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با راه اندازی معاملات آتی ارز، سفته بازان به جای خلل به بازار نقدی و فیزیکی به سمت بازار مالی می روند و اقتصاد واقعی در امان بخش بزرگی از سفته بازی ها می ماند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شناور در بازار ارز نیاز است، گفت: ارز شناور در برنامه های سوم، چهار و پنجم توسعه دیده شده است و نیاز است که به آن سو حرکت کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با رشد ناشی از درآمدهای صنعتی و صادرات غیرنفتی می توان قیمت ارز را واقعی سازی کرد، به این ترتیب پول ملی تقویت خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۵۹۹۹