خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

حامد چمن‌رخ: تشکل‌های فرش به جای تعامل با دولت می‌خواهند بار خود را بر دوش دولت بیاندازند / نبود آمار از معضلات فرش دستبافت است

در حال حاضر در بخش زیرساخت‌ها واقعا ضعیف هستیم. امروز دیگر نمی‌توانیم مسیر را با سرعت لازم حرکت کنیم. برداشتن تحریم اینگونه نیست که اصلا تاثیری نداشته باشد اما دردی را آنچنان هم دوا نخواهد کرد چون مشکلات ما در جایی دیگر به جز مشکلات تحریم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد چمن‌رخ ، مسئول کمیته آموزش اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران در نشست تخصصی "چشم‌انداز هنر -صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: واقعیت این است که تحریم بخشی از مشکلات امروز ماست. بخش اعظم مشکلات ما به دوران قبل از تحریم بازمی‌گردد. مشکلاتی از قبیل کاستی‌های زیرساخت‌های ما، نوع برخوردهای ما، نوع مدیریت و عملکردهای ما باعث شده است که به غلط مسیری را طی کنیم که امروز در وضعیت نامطلوب فعلی قرار بگیریم. الآن در دوران پساتحریم قرار گرفته‌ایم خوب طبعا در دوران پساتحریم نیز اگر بخواهیم به مسیر نادرست گذشته ادامه بدهیم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. صرفا یک مانعی را از جلوی راه ما برداشته‌اند الآن تازه ما باید آغاز کنیم تا در مسیر و راه درست قرار بگیریم اما پرسش این است که چگونه و با چه وسیله‌ای؟

چمن رخ با اشاره به کاستی‌های موجود و کمبود امکانات، اظهار داشت: در حال حاضر در بخش زیرساخت‌ها واقعا ضعیف هستیم. امروز دیگر نمی‌توانیم مسیر را با سرعت لازم حرکت کنیم. برداشتن تحریم اینگونه نیست که اصلا تاثیری نداشته باشد اما دردی را آنچنان هم دوا نخواهد کرد چون مشکلات ما در جایی دیگر به جز مشکلات تحریم است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که دولت آن توجه ویژه‌ای که لازم است به فرش دستبافت داشته باشد را ندارد. فرش ماشینی ما در سال گذشته حدود 315 میلیون دلار صادرات داشت اما فرش دستبافت در بدترین سال صادرات خودحدود 325 میلیون دلار فرش دستبافت صادر کرد یعنی این نکته بسیار مهمی است که باید بررسی شود تا ببینیم مقدار سرمایه‌گذاری در بخش فرش ماشینی و بخش فرش دستبافت چقدر بوده و میزان بازده و صادرات این دو بخش نسبت به سرمایه‌گذاری صورت گرفته چقدر است.

مسئول کمیته آموزش اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران، گفت: حمایت دولت از صنعت فرش ماشینی چقدر است و از فرش دستبافت چگونه است؟ حمایت دولت از واردات ماشین‌آلات در فرش ماشینی چقدر است و از کارگر و بافنده در فرش دستبافت چقدر است؟ در تولید فرش دستبافت از نیروی انسانی استفاده می‌شود و فرش دستبافت با یک فرآیند انسانی تولید می‌شود که این یک فرآیند طبیعی و دوستدار محیط زیست است اما پرسش این است که دولت از فرش دستبافت چقدر حمایت می‌کند؟

باید ببینیم بودجه مرکز ملی فرش ایران چقدر است و با این بودجه چقدر می‌توان از فرش دستبافت حمایت کرد. با این شکل از حمایت فرش دستبافت ایران نمی‌تواند مسیر درست را طی کند. فرش دستبافت ایران تنها کالایی است که مستقیما ارزآوری را به روستاهای کشور می‌آورد.

چمن رخ افزود: در این میان اگر تشکل‌های اصلی ما نقش خودشان را درست ایفا کنند و  اگر تشکل‌های ما با دولت تعامل کنند بسیاری از مشکلات که ناشی از تصمیمات دولت است ایجاد نمی‌شود. مشکل فعلی ما این است که تشکل‌های اصلی ما به جای تعامل با دولت می‌خواهند بار خود را بر دوش دولت بیاندازند یعنی هم به دولت می‌گویند که حمایت کن و هم بار ما را حمل کن این رویکرد باید تغییر کند. تشکل‌های ما باید بدانند که وظایف خود را  ، باید خودشان انجام بدهند و از دولت توقع بیهوده نیز نداشته باشند. این طبیعی است که دولت نمی‌تواند و نباید به جای ما تصمیم‌گیری کند. حمایت دولت به معنی تصمیم‌گیری به جای تشکل‌ها نیست بلکه به معنی مساعد کردن زمینه فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای است یعنی دولت باید در کنار تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی باشد.

وی در پایان  یکی دیگر از معضلات بزرگ فرش دستبافت را نبود آمار در این حوزه دانست و اذعان داشت : معتبرترین منبع آماری ما آمار گمرک ایران است که آن هم از نظر ما صددرصد دقیق نیست. نه میزان ورودی (فرش مرجوعی) به کشور دقیق است و نه میزان صادرات فرش دستبافت که برای آن نیز باید چاره اندیشی شود .

کد خبر : ۳۳۵۹۹۵