خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با ایلنا تشریح کرد :

سونامی بحران سیستم بانکی در سال ۹۵

تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه داده‌اند قفل شده و متقاضیان نمی‌توانند پولی که دریافت کرده‌اند را برگردانند زیرا این تسهیلات یا تبدیل به مسکن شده و یا ساختمان و برج شده که به دلیل رکود بازار به فروش نرفته است.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: مهم‌ترین مسئله در خصوص اعلام این حجم نقدینگی (۹۰۰ هزار میلیارد تومان) به شرایط اقتصادی فعلی و رکود موجود برمی گردد.

وی ادامه داد: به این مفهوم که ۵۰ درصد این نقدینگی هم اکنون قفل شده است و بازپرداختی هم صورت نمی‌گیرد و میزان نقدینگی در جریان تنها ۵۰ درصد از این میزان اعلام شده یعنی رقمی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه آمارهایی که تحت عنوان اعطای تسهیلات مطرح می‌شود روشن نیستند گفت: بانک مرکزی هفته گذشته میزان ارائه تسهیلات و وام‌های ارائه شده طی ۸ ماهه ابتدای سال ۹۴ را رقمی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد این در حالی است که این میزان تسهیلات به صورت تفکیک شده که چه میزان از این تسهیلات جدید و چقدر از آن‌ها استمهال هستند عنوان نشده است.

وی گفت: این تسهیلات ارائه شده جدید نیستند و بسیاری از آن‌ها در سال‌های گذشته به بنگاه‌های اقتصادی داده شده این در حالی است که بانک مرکزی باید این موضوع را به صورت شفاف بیان کند و تصویر روشنی از این تسهیلات و وام‌های ارائه شده بیان کند.

مستخدمین حسینی افزود: همچنین بخشی از این میزان نقدینگی قفل شده بدهی دولت به نظام بانکی در قالب اوراق مشارکت و خرید تضمینی و بخش دیگر مربوط به کالاهایی است که در انبار‌ها باقی مانده و به فروش نرفته است نظیر۲۵۰ میلیون تن سیمان و یا۴۰ میلیون مترمربع کاشی وسرامیک و ۳ میلیون تن فولاد در کارخانجات نورد و فولاد که به فروش نرفته است، درنتیجه این میزان نقدینگی در دست مردم و بنگاههای اقتصادی نیست که در بازار احساس شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ سال بحران بانک‌ها است افزود: تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه داده‌اند قفل شده و متقاضیان نمی‌توانند پولی که دریافت کرده‌اند را برگردانند زیرا این تسهیلات یا تبدیل به مسکن شده و یا ساختمان و برج شده که به دلیل رکود بازار به فروش نرفته است.

این کار‌شناس ارشد اقتصادی افزود: این بنگاه‌ها به هر حال تسهیلاتی گرفته‌اند که کالا‌هایشان هم به فروش نرفته است و اصل مبلغ را نمی‌توانند برگردانند و در انبارهای شرکتهای تولیدی حبس شده‌اند وعمدتا بانک‌ها نیز به جای وثیقه ملک دریافت کرده‌اند و خود بانک‌ها هم نمی‌توانند این ملک‌ها را به فروش برسانند.

مستخدمین حسینی گفت: مجموع این عوامل باعث این حجم از نقدینگی در بازار و نیز کاهش نرخ تورم شده است که در شرایط رکود کاهش تورم نه تنها مثبت نیست بلکه فاجعه به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۳۵۴۰۵