خبرگزاری کار ایران

ولی الله افخمی‌راد:

توان عملیاتی بنادر ایران پایین‌تر از استانداردهای جهانی است

در بندر شهید رجایی هزینه‌های بندری به 43 دلار می‌رسد در حالی که در راس الخیمه 13 دلار در فجیره 13 دلار و در بندر صلاله عمان 7 دلار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی فرصت‌ها و چالش‌ها که در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه حمل و نقل در کالاهای صادراتی نقش به سزایی دارد گفت: اگر بخواهیم هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی را در ایران با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هزینه ما با توجه به اینکه انرژی در کشور ارزان است نسبت به سایر کشورهایی که این مزیت ندارند از قیمت بالاتری برخوردار است.

ولی‌الله افخمی‌راد افزود: وقتی حجم تجارت یک کشور بالا می‌رود هزینه‌ها نیز در بخش‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند و قیمت حمل و نقل نیز ارزان‌تر تمام می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: سهم حمل و نقل در کالاهای نیمه فراوری شده 18 تا 25 درصد قیمت تمام شده است و در کالاهای 100 درصد خام 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده محاسبه می‌شود یعنی از هر یک دلار برای صدور کالاهای خام 35 سنت برای حمل و نقل اخذ می‌شود در حالی که در کشورهای صنعتی حداکثر این سهم 18 درصد یا به ازای هر دلار 18 سنت است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم حمل و نقل ایران را با دو شریک اول تجاری خودمان مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که توان عملیاتی بنادر ایران پایین‌تر از استانداردهای جهانی است. به طوری که در سال 2014 توان عملیاتی ما 5 میلیون و 163 هزار TEU بوده است. در حالی که همین رقم در امارات 21 میلیون و چین 180 میلیون بوده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: کشور امارات متحده عربی که از نظر شرایط جغرافیایی نسبت به ایران متفاوت است 4 برابر ظرفیت عملیاتی ایران را در بنادر خود جای داده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه هزینه‌های بندری در جنوب ایران قابل مقایسه با سایر بنادر دنیا نیست گفت: در بندر شهید رجایی هزینه‌های بندری به 43 دلار می‌رسد در حالی که در راس الخیمه 13 دلار در فجیره 13 دلار و در بندر صلاله عمان 7 دلار است.

افخمی‌راد تصریح کرد: زمان تخلیه و بارگیری در بنادر ایران نسبت به سایر بنادر بسیار بالا بوده است به‌ طوری که در بندرعباس این زمان معادل 4 روز و 9 ساعت و 45 دقیقه است و در 6 کشوری که ما مورد مطالعه قرار داده‌ایم این زمان در مجموع این کشورها به 10 ساعت می‌رسد که طبیعی است این مدت زمانی هزینه‌ها را بالا می‌برد به‌طوری که هزینه‌ها در بندرعباس از کشورهای مورد مطالعه 250 درصد بالاتر است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این زمان را با کشورهایی همچون تایوان و مالزی مقایسه کنیم تایوان با مدت زمان 5 ساعت بارگیری، مالزی 3 ساعت، جبل علی 4 ساعت از زمان کمتری نسبت به بندرعباس برای تخلیه و بارگیری صرف می‌کنند.

افخمی راد یکی دیگر از معضلات حمل و نقل صادراتی را خودمالک بودن کامیون‌دارهای ایرانی عنوان کرد و گفت: به علت نبود شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی که به سبب تحریم‌ها در کشور حضور ندارند بازار رقابتی از بین رفته است. در حالی که اگر این شرکت‌ها در ایران وجود داشتند هزینه‌ها و خدمات‌دهی برای کالاهای ایرانی کمتر می‌شد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درخصوص حمل و نقل هوایی گفت: متاسفانه ناوگان هوایی ما در این زمان به دلیل تحریم‌ها چنان فرسوده شده است که نمی‌توانیم حتی آن را با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنیم.

وی در پایان با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین چین در احیای جاده ابریشم بر لزوم حضور ایران و نقش پررنگ آن در این سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

کد خبر : ۳۳۴۹۱۸