خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیور در امور اقتصادی و برنامه ریزی مطرح کرد:

افزایش 8000 مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور طی دو سال آینده

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی طرح‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو را تشریح کرد و گفت: هدف ما اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره‌وری در عرضه و تقاضای آب و برق است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا دائمی معاون وزیر نیور در امور اقتصادی و برنامه ریزی در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، برگذار شد، با اشاره به پیشینه اقتصاد مقاومتی که از بهمن ماه 92 با ابلاغ مقام معظم رهبری  با هدف اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره‌وری در عرضه  و تقاضای آب و برق شکل گرفت، گفت: افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات انتقال و توزیع و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق، توسعه صادرات برق و مبادلات منطقه‌ای، اصلاحات اقتصادی و مدیریتی بخش برق و افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در سبد انرژی از جمله سیاست های بخش برق کشور است.

وی ادامه داد:  مدیریت تقاضای آب، اصلاح ساختار تأمین منابع آب، اصلاح الگوی مصارف آب و توسعه بازار آب و ارتقای بهره‌وری آب نیز از جمله سیاست های کشور در بخش برق است.

دائمی با بیان اینکه در بخش تکمیل سیکل بخار تبدیل واحدهای گازی به سیکل‌ترکیبی با احداث بخش بخار انجام شده است، گفت: برای احداث هر واحد در حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و  در حال حاضر 103 واحد گازی بزرگ سیکل باز در کشور وجود دارد که‌ برای احداث بخش بخار آنها نیاز به 25 هزار میلیارد تومان منابع مالی است که با احداث این واحدها راندمان نیروگاه‌ها بیش از 5 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید حدود 8000 مگاوات طی دو سال بدون افزایش سوخت، به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود،ادامه داد: در بخش افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه ها، نصب تجهیزات و بهینه سازی سیستم‌های نیروگاهی که باعث افزایش راندمان واحدهای تولیدی انرژی الکتریکی خواهد شد، به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

وی درباره بحث کاهش تلفات گفت: میزان تلفات برق در کل سامانه تامین، انتقال و توزیع شبکه برق کشور از 14.8 درصد به حدود  11 درصد کاهش یافته که کاهش آن به 10درصد در طی برنامه ششم توسعه در دستور کار وزارت نیرو است.

دائمی عدم نیاز به سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید به میزان 2100 میلیون دلار، کاهش انتشار سالانه 1.8 میلیون تن گاز دی اکسید کربن، کاهش  انتشار سالانه 17 هزار تن سایر آلاینده ها، کاهش مصرف سالانه  660 میلیون لیتر نفت و گاز و کاهش هزینه صرفه‌جویی سالانه  460 میلیون دلاری از محل کاهش سوخت مصرف را از جمله دستاوردهای سالانه کاهش تلفات  به ازای هر یک درصد در شبکه توزیع عنوان کرد.

وی درخصوص حجم مبادله و انتقال برق بین کشورهای همسایه گفت: در سال 1393 به میزان 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه به مبلغ 902 میلیون دلار صادر شده است و در شش ماهه نخست سال 1394 بیش از 5 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است.

 

کد خبر : ۳۳۴۶۸۵