خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغازیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا :

کاهش قیمت‌ها با تورم منفی و استمرار آن به وجود می‌آید

تا زمانی که نرخ تورم منفی نشود تغییری در قیمت‌ها بوجود نخواهد آمد.

آلبرت بغازیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه مانند شمشیر دو منظوره است زمانی که تورم کم می شود به آن استناد می کنند و زمانی هم که وضع تورم بد می شود باز هم به تورم نقطه به نقطه استناد می کنند.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه گفته می شود نرخ تورم 10 درصد نسبت به سال گذشته تغییر کرده اما قیمتها پایین نیامده است درست است ، زیرا قیمت کالاها نه تنها ارزانتر نشده گرانتر هم شده است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم کنونی با رکود کنترل شده است خاطر نشان کرد: تا زمانی که نقدینگی به اقتصاد تزریق نشود این تقاضا در خرید و فروش نخواهد رفت و تورم نیز رشد نخواهد شد.

بغازیان افزود: عددی که در مورد تورم نقطه به نقطه اعلام شده عدد درستی است و تا 2 ماه پیش هم نرخ تورم دو رقمی بود اما نه تنها آهنگ قیمتها کم نشده بلکه تا 10 درصد گرانتر هم شده است.

وی افزود: تا زمانی که نرخ تورم منفی نشود تغییری در قیمتها بوجود نخواهد آمد.

این اقتصاددان تصریح کرد: سیاست به گونه ای است که تورم غیررکودی دیده نمی شود و تنها زمانی که نرخ تورم منفی شود و این موضوع استمرار پیدا کند مردم شاهد کاهش قیمتها خواهند بود.مردم یک بار در دولت گذشته تاوان تورم 35 درصدی را داده اند و مسلما نرخ ها باید کاهش پیدا کند.

وی افزود: البته زمانی که نرخ تورم منفی شود حقوق و دستمزدها به میزان کمی مثلا 8 درصد افزایش خواهد یافت و دیگر همانند سال گذشته دستمزدها 15 درصد رشد نخواهد کرد و ممکن است در این مورد هم سرو صدا از سوی حقوق بگیران ایجاد شود.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۳۳۰۹۲