خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای:

افزایش 50 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته / نیاز 150 میلیارد تومانی پروژه‌های آب و فاضلاب در تهران

خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری ضمن تشریح وضعیت بارندگی در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری میزان بارندگی درسطح استان تهران 100میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 65 میلی‌متر بود حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری ضمن تشریح وضعیت بارندگی در سال آبی جاری گفت: در سال آبی جاری میزان بارندگی درسطح استان تهران 100میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 65 میلی‌متر بود حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد و نسبت به دراز مدت که میزان بارندگی 85 میلی‌متر بوده 16 درصد افزایش داشته‌ایم که در مجموع این ارقام بیانگر آن است که پاییز خوبی به لحاظ بارندگی داشته‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت مخازن سدهای پنجگانه در مقایسه با سال گذشته افزود: وضعیت سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته مطلوب‌تربوده است به طوری که طبق آمار حجم غیر مفید سدهای پنجگانه تهران 544 میلیون مترمکعب و حجم مفید آن نیز 400 میلیون مترمکعب بوده است.

ارتقایی حجم آب سد امیرکبیر را 127 میلیون مترمکعب، سد لتیان 54 میلیون مترمکعب، لار 30  میلیون مترمکعب، طالقان 199 میلیون مترمکعب، ماملو 133 میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد:درمقایسه با سال گذشته حجم ذخایر سدها در عدد 170 میلیون مترمکعب مثبت است البته همچنان نسبت به دراز مدت منفی 60 میلیون مترمکعب هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه زمستان خوبی به لحاظ بارندگی داشته باشیم گفت: تاکنون در سال آبی جاری صد میلی‌متر متوسط بارندگی بوده که این میزان باید به 340 میلی‌متر برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه به طرح‌های در دست اجرا اشاره و اظهارداشت: یکی از پروژه‌های آب منطقه‌ای جلوگیری از فرار آب سد لار است که باید بتوانیم در چندماه باقی‌مانده سال 94 عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم چرا که بعد از گذشت 33 سال از زمان بهره‌برداری از این سد هنوز نتوانسته‌ایم از حق‌آبه آن استفاده کنیم.

وی افزود: با اجرایی شدن پروژه جلوگیری از فرار سد لار پیش‌بینی شده که میزان آب سد تا 110 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو سوم آب این سد فرار می‌کند و یک سوم آن وارد تهران می‌شود لذا در پروژه جدید باید یک سوم دیگر از آب این سد وارد تهران شده و یک سوم باقی‌مانده نیز صرف مصارف زیست‌محیطی و حق‌آبه پایین دست شود.

ارتقایی گفت: اجرایی شدن این پروژه در شرایط بحرانی به ما کمک می‌کند که اطمینان‌بخشی در تامین آب شرق شهر تهران و همچنین شهرهای شرقی استان بالابرود.

وی میزان هزینه اجرایی شدن این پروژه را 300 میلیارد تومان برآورد کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها بخش غیر دولتی باید جهت عملیاتی شدن آن سرمایه‌گذاری کند البته 60 میلیارد تومان نیز در قالب خرید تضمینی آب از سوی بخش دولتی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصفیه‌خانه شماره 7 تهران را نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجرا یاد کرد و اظهار داشت: تاکنون آب سد ماملو برای کشاورزی استفاده می‌شد اما از سال گذشته که جنوب تهران با مشکل کم‌آبی مواجه شد تصفیه‌خانه شماره 7 تهران وارد مدار شد و طی روز های آتی نیز به بهره‌بردای کامل خواهد رسید.

وی افزود: این تصفیه‌خانه قادر است دو و نیم متر مکعب در ثانیه آب را تصفیه کرده و به این ترتیب بخشی از مشکلات شهرهای جنوب شرقی و جنوب تهران رفع می‌شود.

ارتقایی گفت: 100 میلیون مترمکعب آب سد ماملو جهت شرب فرستاده می‌شودکه از این میزان 70 میلیون مترمکعب جهت مصرف در شهر تهران و 30 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف شهرهای جنوبی تهران ارسال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین به طرح ساماندهی آب‌های تهران اشاره و اظهارداشت: یکی از وعده‌‌هایی که از سال‌های گذشته وجود داشته احرایی شدن طرح ساماندهی آب‌های تهران بوده که دراین طرح 200 میلیون مترمکعب به آب‌های رها شده در جنوب تهران را که 140میلیون مترمکعب آن از 8 رودخانه جاری است جمع‌آوری می‌شود به این ترتیب که در دو مسیر ابتدای بهشت‌زهرا(س) و مسیر رودخانه سرخه‌حصار تصفیه‌خانه ساخته شده و جمعا 10مترمکعب در ثانیه  آب فاضلاب غیر خانگی تصفیه شده و به مصارف کشاورزی پایین‌دست خوهد د رسید.

وی میزان اعتبار این طرح را نیز 800 میلیارد تومان اعلام کردکه با مشارکت بخش‌خصوصی اجرایی خواهد شد و در سفری که رئیس جمهور به جنوب تهران خواهد داشت در قالب خرید تضمینی پسآب از سرمایه‌گذار خریداری خواهد شد.

ارتقایی اجرایی شدن روان‌آب‌ها و فاضلاب غیر خانگی را یکی از بزرگترین طرح‌های زیست‌محیطی پایتخت عنوان کگردو افزود: با اجرای ساماندهی آب‌های جنوب تهران اقدامی زیست‌محیطی و استفاده بهینه از پسآب محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه به برنامه‌ها جهت احیای سفره‌های آب زیرزمینی اشاره و اظهار داشت: دو دشت ورامین وشهریار به عنوان پایلوت جهت احیای سفره‌های آب زیرزمینی پیش‌بینی شده که این دشت‌ها 80 تا 85درصد استان را شامل می‌شود.

وی همچنین از مسدود شدن 650حلقه چاه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و تصریح کرد: در کل باید دو هزار حلقه چاه مسدود شده و هزار کنتور نیز در چاه‌های مجاز نصب شود.

ارتقایی با پیشرفت قابل توجه در زمینه انسداد چاه‌های تهران در سال جاری گفت: به طور متوسط هر سال 350 حلقه چاه را می‌بستیم اما از ابتدای امسال تاکنون میزان مسدود شدن سدها دو برابر شده است.

ارتقایی میزان اعتبارات استان تهران جهت اجرایی شدن طرح‌ها را 150میلیاردتومان اعلام کرد که از میزان تاکنون 90 میلیارد تومان یعنی 65 درصد تخصیص داده شده.

وی درادامه خاطر نشان کرد: ما در دشت‌های نه‌گانه هر سال به طور متوسط 150میلیون مترمکعب تسریع داشته یعنی بیش از میزان مقرر برداشت داشته‌ایم لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مازاد برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را طی برنامه 20 ساله به صفر برسانیم. یعنی تسریع آب خوان‌ها و میزا آب برداشتی کاهش یافته و سفره‌ها به  حالت تعادل برسند.

ارتقایی گفت: استان تهران در مقایسه با استان‌هایی مانند خراسان و فارس که در شرایط بحرانی‌تری به لحاظ منابع آبی قرار دارند وضعیت بهتری داشته لذا اگر درست برنامه‌ریزی شود طی مدت 10 سال به تعادل خواهیم رسید البته این قضیه ارتباط مستقیم با بارندگی دارد ضمن اینکه باید گفت در صورت بکار بستن تمامی تمهیدات همچنان نمی‌توانیم به شرایط منابع آبی 50 سال گذشته برگردیم.

ارتقایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا با توجه به بارندگی‌های مناسب سال جاری پروژه‌هایی که خهت عبور از کم آبی همچون باروری ابرها پیش‌بینی شده بود اجرایی خواهد شد یا خیر توضیح داد: باروری ابرها پرهزینه است اما مطالعات ان همواره در دستور کار وزارت نیرو قراردارد.

وی افزود: بارور کردن ابرها در شرایط مساعد و باران‌زا بودن 10 تا 15 درصد بارندگی را منجر خواهد شد اما در هر صورت به دلیل تنگناهای مالی که تا سال 94 داشته‌ایم اجرایی نشده.

وی در خصوص پروژه‌های جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها نیز گفت: ماباید حوزه‌های جاجرود و حریم رودخانه طالقان را پاکسازی کنیم که در این راستا 200 هزار سازه در حریم روخانه جاجرود وجوددارد که تاکنون توانسته‌ایم هر سال 100 تا 150 مورد را تخریب کنیم و اگر اعتبارات افزایش پیدا کند این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی میزان اعتبار تخصیص داده شده جهت آزادسازی حریم رودخانه‌ها را در سال جاری دو میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیشنهاد کردیم که میزان اعتبار برای سال‌آینده به ده میلیارد تومان برسد.

ارتقایی میزان فرونشست زمین‌های تهران را به طور متوسط 37 سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: از طریق احیای سفره‌های آب ز یرزمینی و اقداماتی همچون تغذیه مصنوعی باید از فرونشست جلوگیری کنیم.

ارتقایی مبلغ فروش آب و فاضلاب تهران را 30 تا50 تومان برای هر مترمکعب آب خام اعلام کرد وگفت: با توجه به میزان هزینه‌ای که آب منطقه‌ای متقبل می‌شود میزان فرو.ش آب خام به بخش ‌آب و فاضلاب باید به 40 تا 80 تومان برسد.

کد خبر : ۳۳۲۰۲۴