خبرگزاری کار ایران

رجبی در گفت‌وگو با ایلنا:

تمامی تفاهم‌نامه‌ها و تئوری‌ها در اجلاس توسعه علوم و فناوری اجرایی خواهد شد/ چهره‌های مهم علمی و اقتصادی در اجلاس دی ماه حضور خواهند داشت

فناوری‌هایی که در اجلاس مطرح خواهد شد علاوه بر حوزه IT و اطلاعات در مبحث فرآورده‌های نفتی و گازی و کلاً منابع طبیعی مطرح خواهد بود و تمرکز ما بر این است که علوم و فناوری که قابلیت خلق ثروت در این حوزه‌ها بعلاوه حوزه محیط زیست، آب و خاک و حتی هویت نرم و مسائل فرهنگی و همچنین صنعت حلال را دارند؛ در این روند مورد نظر قرار گیرند.

«فرشید رجبی» رئیس بخش تحقیق و توسعه دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به لزوم تجاری‌سازی و ثروت‌سازی از طریق علم اظهار داشت: متوسط رشد علمی کشور ایران حدود 11 تا 13 برابر متوسط رشد جهانی است که هر ساله این آمار اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این موضوع شتاب و روند علمی کشور سنجیده می‌شود. چند ماه قبل مقام معظم رهبری هم نسبت به یک خلاء و کاهش رشد علمی هشدار دادند که باید این موضوع را جدی بگیریم. اما باید نوجه داشت که دولت به تنهایی نمی‌تواند این شکاف را پُر کند و در اینجاست که یکسری موسسات و نهادهای پشتیبان به میدان بیایند تا به عنوان مکمل و بازوی کمک‌رسانی این خلاء را پر کند.

وی ادامه داد: دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با اشراف بر این موضوع از مدتها پیش بر مبنای اینکه چگونه می‌توان این شکاف را ترمیم کرد؛ اتاق فکری تشکیل داد و نظریه پردازی‌هایی طرح‌ریزی شد تا بر اساس داده‌های موجود بتواند به عنوان یک مکمل گامهای مهمی را بردارد. لذا پتانسیل مشترکی که در بین کشورهای اسلامی وجود داشت؛ به عنوان یک محرک؛ موجب شد تا اشتراکات فی‌مابین که سالیان سال نمود آن در قالب کنفرانس وحدت اسلامی به جهان مخابره می‌شود، توان این را دارد تا در زمینه اقتصاد و علم و کمک به تجاری‌سازی دانش ضمنی گام موثری بردارد.از اینرو با رایزنی‌های و جلساتی که شکل گرفت، دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی توانست یک پل ارتباطی بین کشورهای اسلامی به وجود آورد و بر اساس همان احساس خلاء و فقدان یک نهاد کمکی ساختار و سازمان خود را شکل داد که در ادامه هم نسبت به اصلاح و حتی تکمیل آن اقدامات گسترده‌ای را صورت داد که در دل این موضوع کارگروه‌هایی مانند تحقیق و توسعه،ستاد نخبگان و جوانان، کارگروه توسعه صادرات، کارگروه تامین مالی و بخشهای مختلفی که تمامی آنها به شکل زنجیره‌ای سعی دارند این بار را به دوش بکشند.

رئیس بخش تحقیق و توسعه دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی ضمن تاکید بر برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی بیان داشت: نمای عملیاتی اقدامات دبیرخانه را در تاریخ ششم، هفتم و هشتم دی ماه سال جاری در قالب اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی خواهیم دید که افتتاحیه آن در سالن اجلاس سران و پس از آن در هتل استقلال در قالب پنلهای تخصصی و نمایشگاه مربوطه برگزار خواهد شد. علاوه بر چهره‌ها و شخصیتهای سیاسی و حکومتی که در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی حضور خواهند داشت؛ افراد مرتبط با حوزه علوم و فناوری و مقامات تاثیرگذار دولتی و بخش خصوصی کشورهای مختلف که می‌توانند شبکه‌سازی مد نظر در قالب اهداف دبیرخانه را عملیاتی کنند؛ در اجلاس مربوطه حضور خواهند داشت.

وی افزود: قصد داریم تا در در اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی از چند پروژه مهم به صورت کامل یا در حد اطلاع‌رسانی رونمایی کنیم که می‌توانیم به پرتال جامع تبادل فناوری کشورهای اسلامی و رایزنی‌های صورت گرفته برای تشکیل پایانه‌های صادرات در مناطق آزاد که به صورت بالقوه وجود دارد اشاره کرد. همچنین درصدد مطرح کردن صندوق سرمایه‌گذاری توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در این اجلاس هستیم. قطعاً تفاهم‌ نامه‌هایی که در این مدت به امضاء رسیده است در این اجلاس معرفی و حتی قسمتی از آن اجرایی خواهد شد تا بتوانیم علاوه بر جنبه شکلی؛ بحث ماهوی این تفاهم‌نامه‌ها را هم پیگیری و اجرایی کنیم تا بتوانیم شبکه‌سازی مهمی را که در این جهت صورت داده‌ایم عملاً به ورطه اجرایی شدن بگذاریم.

رجبی با تاکید بر اهمیت اجلاس مربوطه و لزوم تبیین سند همکاری منسجم همه جانبه در این راستا خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای الامی تنها یه واقعه 3 روزه نیست؛ بلکه شروع و اعلامی است که پس از این اجلاس جنبه عملیاتی و اجرایی شدن آن باید پیگیری شود تا بتوانیم تمامی تئوری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در این مدت صورت گرفته را به شکل اجرایی دربیاوریم. فناوری‌هایی که در اجلاس مطرح خواهد شد علاوه بر حوزه IT و اطلاعات در مبحث فرآورده‌های نفتی و گازی و کلاً منابع طبیعی مطرح خواهد بود و تمرکز ما بر این است که علوم و فناوری که قابلیت خلق ثروت در این حوزه‌ها بعلاوه حوزه محیط زیست، آب و خاک و حتی هویت نرم و مسائل فرهنگی و همچنین صنعت حلال را دارند؛ در این روند مورد نظر قرار گیرند.

وی در پایان گفت:در اجلاس دی ماه؛ برنامه‌ای که خواهیم داشت برگزاری و برپایی نمایشگاهی خواهد بود که شرکتها و کشورهای حاضر در آن جنبه‌های مختلف از فناوری و حتی توانمندی‌های خود را بتوانند نشان دهند. علاوه بر این نمایشگاه مسئولان و حاضرین از کشورهای مختلف به انضمام شرکت کنندگان داخلی در پنلهای مختلف حضور خواهند داشت تا علاوه بر تشریح ایده‌ها و مسائل مربوطه بتوانند زنجیره و شبکه مد نظر را تقویت و و به تبادل نظر در حوزه علوم و فناوری بپردازند. به دلیل گستردگی در حوزه علم و فناوری کشورمان، مدعوین مهمی در این حوزه خصوصاً از دانشگاه‌های داخلی خواهیم داشت تا بتوانیم از تجارب آنها و ظرفیت کشورهای اسلامی در جهت پیش برد اهداف استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۳۰۸۰۲