خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

وابستگی 50 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری به نفت / سقف بودجه عمرانی 60 میلیارد تومان تعیین می‌شود

ندیمی گفت: طی مذاکراتی با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته‌ایم بودجه عمران از کف قیمت ۳۰ هزار میلیارد تا ۶۰هزار میلیارد تومان تعیین خواهد شد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کاهش قیمت نفت و ورود به کانال ۳۰ دلار و مشکلاتی که در بودجه حادث خواهد شسد، گفت: دو روش در بودجه نویسی وجود دارد که یک روش قیمت بشکه‌ای و دیگری کف برداشت است لذا در مواردی که نوسان قیمت زیاد باشد ما به جای اعلام قیمت، میزان برداشت را مشخص می‌کنیم.

وی ادامه داد: مثلا تعیین می‌کنیم که بودجه چقدر به نفت متکی می‌شود بنابراین اداره بودجه کار دشواری نیست به تعبیر دیگر می‌گوییم که حداکثر فروش و برداشت چه میزان باشد و مازاد نیز به صندوق می‌رود.

ندیمی تصریح کرد: نوسانات قیمت نفت مشکلی در بودجه نویسی بوجود نمی‌آورد چرا که به جای تعیین قیمت بشکه‌ای می‌توانیم میزان برداشت کل را در نظر می‌گیریم.

وی یادآور شد: البته بودجه همواره به نفت و در کنار آن به مالیات و فروش اوراق مشارکت متکی است بنابراین در بودجه سال جاری نیز ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به نفت متکی می‌شود و بقیه نیز از طریق مالیات و دیگر راه‌ها تامین می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه درباره افزایش بودجه عمرانی نیز اظهار داشت: طی مذاکراتی با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته‌ایم بودجه عمران از کف قیمت ۳۰ هزار میلیارد تا ۶۰هزار میلیارد تومان تعیین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بنا بر افزایش بودجه عمران است چرا که یکی از راه‌های رونق اقتصادی و خروج از رکود فعالیت عمرانی است البته منابع آن نیز متفاوت است.

کد خبر : ۳۲۸۵۲۱