خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

فدراسیون جهانی توسعه علوم و فناوری کمتر از دوماه دیگر شکل می‌گیرد/ مرکز برندینگ اسلامی فعالیتهای خود را شروع کرده است

مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: متاسفانه در بحث برندینگ اسلامی خیلی از نهادها و ارگانها اعتقادی به این موضوع ندارند و حتی برخی از مسئولین هیچ اطلاعی از ارزش این موضوع ندارند.

مهدی کریمی، قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در تشریح فعالیت دبیرخانه مذکور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: روش و ساختار فعالیت دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی؛ بر حسب بستر سازی بین کشورهای حاضر در جهان اسلام از طریق نفوذ اقتصاد دانش بنیان در میان این کشورها و پیدا کردن روشهایی برای تعامل در حوزه علوم و فناوری و همچنین اقتصاد فناوری پایه گذاری شده است. به شدت به دنبال برقراری ارتباط با سازمانهای بین المللی و امضاء تفاهم‌نامه‌های مربوطه با آنها هستیم. کما اینکه تاکنون با سازمان همکاری اسلامی،دفتر تجارت بین‌الملل در مالزی تفاهم‌نامه مشترکی را به امضاء رساندیم و قرار شده تا همکاری و مناسبات خوبی را با یکدیگر داشته باشیم.

وی با توضیح در خصوص برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی که در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار خواهد شد،گفت: این اجلاس در در ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد و فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم توانایی‌های علمی و فناوری خود را به سایر کشورهای جهان اسلام معرفی نماییم که سالیانه برگزار خواهد شد. باید توجه داشت که فعالیت ما تنها بر پایه برگزاری نمایشگاه نخواهد بود چراکه در بحث توسعه فناوری به شدت در حال فعالیت هستیم و نمایندگی‌ها و دفاتر ما در کشورهای اسلامی در حال افتتاح هستند که این دفاتر با چهره‌های مطرح در حوزه علوم و فناوری در هر کشوری به صورت مستقیم ارتباط خواهد داشت.

کریمی با تاکید بر لزوم همسویی و همگرایی میان اقتصاد بین‌الملل و سیاست بین الملل اظهار کرد: بدون شک باید بگوییم که بحث اقتصاد و ساختار اقتصادی ما، ساختار بین‌المللی دارد و با سیاست بین الملل کشورمان همسویی خواهد داشت. لذا از این طریق می‌توان با سایر کشورهای جهان اسلام ارتباط برقرار کرد. به گونه‌ای که غربی‌ها و اروپایی‌ها از طریق معرفی برند‌های خود این ارتباط و نفوذ را صورت داده‌اند اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به خوبی وارد موضوع برند سازی شویم.از اینرو امسال اولین برند بین المللی ایرانی رونمایی خواهد شد. حتی در بحث فناوری‌های نرم و هویت ساز وارد شده‌ایم که این موارد برای کشورمان می‌تواند جایگاه‌های خوبی را دست و پا کند. باید به این مساله توجه داشت که نوع کسب و کارها در دنیا تغییر پیدا کرده و ما باید خودمان را با این مدل از کسب و کارها وفق دهیم و ایجاد ارتباط میان کشوهای اسلامی می‌تواند این امکان را برای ما به وجود آورد.

وی درباره تشکیل مرکز برند اسلامی در دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی ابراز داشت: ساختار این مرکز تایید شده و تا حدود زیادی فعالیتهای خود را شروع کرده است. محور اصلی این مرکز تجاری سازی این برندها و مشاوره در جهت تجاری شدن برندهای مورد نظر خواهد بود. همکاری مشترکی با کشورهای اسلامی در جهت تجاری سازی برندهای مورد نظر آنها و مورد تایید ما صورت گرفته است. اولین کنفرانس برند اسلامی هم در سال جاری برگزار خواهد شد و از تمامی برندهای موجود در کشورهای اسلامی برای حضور در این کنفرانس دعوت بعمل خواهد آمد و ارتباط ما با آنها مستقیم خواهد بود.خاصیت برندسازی، به ما این امکان را می‌دهد که ضریب نفوذ خود در کشورهای دیگر را بالا ببریم چراکه این برند به کالای تجاری تبدیل خواهد شد. لذا باید بگوییم اگر که ما به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید به موضوع برندینگ اسلامی ورود کنیم و این موضوع به عنوان کلید ورود ما به بازارهای جهانی خواهد بود و مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خودشان در باب اقتصاد مقاومتی چنین سخنی را ارائه کرده‌اند که از این طریق می‌توانیم در بازار جهانی ماندگار بمانیم.

قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث برندینگ اسلامی خیلی از نهادها و ارگانها؛ اعتقادی به این موضوع ندارند و حتی برخی از مسئولین هیچ اطلاعی از ارزش این موضوع ندارند اما با تمامی این مشکلات؛ دبیرخانه همچنان برای محقق شدن نظر مقام معظم رهبری خصوصاً در بحث اقتصاد مقاومتی، این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند که در این راستا از ظرفیت جوانان کشورمان هم استفاده‌های زیادی صورت گرفته است تا آنها هم بتوانند سهمی در این مساله مهم داشته باشند. در این مبحث بازار هدف ما؛ بازار کشورهای اسلامی خواهد بود اما باید بگویم که ما کالای تمام شده از این کشورها نمی‌خواهیم و تمام این اصول را بر پایه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی پایه گذاشته‌ایم و باید توجه داشت که راه رهایی کشورمان از زیر بار فشارهای اقتصادی موجود، اتخاذ رویکردی مناسب در محور فناوری خواهد بود. قطعاً ما نمی‌توانیم با اروپایی‌ها مقابله کنیم اما این موجب نمی‌شود که ما صرفاً مصرف کننده باشیم بلکه باید به تجاری سازی فناوری خود و ورود به کشورهای دیگر روی بیاوریم که در این راستا کارگروه توسعه صادرات دبیرخانه هم به این بحث ورود پیدا کرده است.

وی در پاسخ به اینکه در کدامیک از کشورها دفاتر دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی افتتاح شده؛ عنوان کرد: دفتر دبیرخانه در کشورهای عمان، ترکیه،قزاقستان و لبنان راه‌اندازی شده است. در کشورهای سی.آی.اس هم استقبال خوبی از دبیرخانه و فعالیتهای آن شده است و آنها مایل به عضویت و برقراری مناسبات و ارتباطات با ما هستند که این موضوع در حال بررسی از سوی دبیرخانه است. تعاملاتی با کشورهای آفریقایی مانند سنگال،کنیا و نیجریه برای برقراری و شروع ارتباطات صورت گرفته و سعی بر این است تا این ارتباط محقق شود. دفتر مالزی هم با همکاری سازمان همکاری اسلامی و سازمان تجارت بین‌الملل راه‌اندازی شده که تفاهم نامه‌ای هم به امضاء رسیده است. در مجموع باید گفت در مدت کوتاهی که از تشکیل این دبیرخانه صورت گرفته است گام‌های بزرگی برداشته شده است.

کریمی در ادامه افزود: در اجلاسی که قرار است در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شود؛ دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی به «فدراسیون جهانی توسعه علوم و فناوری» تبدیل خواهد شد که به رای و اذعان اکثریت ایران رئیس این فدراسیون خواهد شد.البته این فدراسیون فعلاً با حضور 10 تا 15 کشور تشکیل خواهد شد و پس از آن کشورهای دیگر هم وارد و به عضویت این فدراسیون در می‌آیند.

وی در پایان با اشاره به لزوم تحکیم و تعامل با نهادها و مجموعه‌های اقتصادی داخلی تصریح کرد:در صدد تفاهم با اتاق اصناف، اتاق‌های بازرگانی کشور و سازمان همکاری‌های اسلامی هستیم تا بتوانیم یک سازمان توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورهای اسلامی با محوریت ایران را راه‌اندازی کنیم. در بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط؛ ایران بیش از دو میلیون بنگاه دارد و اتحاد این موضوع در قالب یک سازمان توسعه‌ای به ما کمکهای بزرگی خواهد کرد و به احتمال زیاد اتاق اصناف ایران ریاست این سازمان را به عهده خواهد گرفت و دبیرخانه توسعه علوم و فناوری یکی از اعضاء این سازمان خواهد بود و کشورهای دیگر هم به این موضوع ورود خواهند کرد که مجدداً ایران محوریت این بحث را به عهده خواهد داشت.      

 

کد خبر : ۳۲۴۸۶۴