خبرگزاری کار ایران

دبیر المپیاد ملی بهره‌وری:

37 سال اطلاعات موثقی از میزان بهره‌وری نداشتیم / بهره‌وری واژه گمشده‌ای فقط در حد شعار

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۲۲۲

بهره‌وری واژه گمشده ای است که فقط در حد شعار بوده هر چند پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که سبب شد 102 میلیون تن تولید داشته باشیم هر چند که از این مقدار 20 تا 25 درصد به عنوان ضایعات از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری المپیادملی بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، علیرضا بزرگی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: رویکرد ما امروز ماموریت و رسالتی است که در همه ارکان بخش کشاورزی و سازمان‌ها و تشکل‌ها وجود دارد و آن هم ارتقا بهره‌وری است.

وی افزود: بهره‌وری با نام‌هی مختلفی همچون توسعه بازار و نگهداری پایه نام برده می‌شود اما مهم این است که ما به دنبال بهره‌وری در بخش کشاورزی هستیم.

بزرگی با اشاره به اهمیت بخش کشاروزی گفت: تمام مسئولیت عالیرتبه نظام به اهمیت کشاورزی واقف هستند اما باید دید در عمل آیا به این حرف‌ها و شعارها عمل شده است یا خیر.

دبیر المپیاد ملی بهره‌وری  تصریح کرد: از 23 میلیون نفر روستایی  و یا 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار  آیا از وضعیت خود راضی هستند؟ آیا آنها می‌توانند با شرایط موجود معیشت خود را تامین کنند؟

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی  افزود: وضعیت این صنعت به حدی رسیده است که حتی متخصصین نیز از این شرایط ناراضی هستند و حتی مصرف‌کنندگان نیز که هر روز از این محصولات استفاده می‌کنند از شرایط موجود ناراضی هستندضعف در این حوزه را می‌توان در کمبود غذا، گرانی و عدم سلامت غذایی دید.

وی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: وقتی رشد اقتصادی کشور منفی است پس اشتغال ایجاد نشده است و روستایی مجبور شدند به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که این خود یکی از عوامل آسیب‌های اجتماعی در آینده است.

وی در خصوص عدم بهره‌وری و پایین‌بودن آن در کشور گفت: بهره‌وری نیز در حوزه آب 40 درصد است  و ضایعات مواد غذایی از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده بسیار زیاد است. همین عوامل باعث شده است هزینه تولید بالا برود که تمام این مشکلات به سبب میزان بهره‌وری پایین است.

بزرگی تصریح کرد: بهره‌وری واژه گمشده ای است که فقط در حد شعار بوده هر چند پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که سبب شد 102 میلیون تن تولید داشته باشیم هر چند که از این مقدار 20 تا 25 درصد به عنوان ضایعات از بین خواهد رفت.

دبیر المپیاد ملی بهره‌وری ادامه داد: با توجه به تنوع ژنتیکی که ما داریم و وجود خاک حاصلخیز و مراکز علمی  در مقایسه با سایر کشورها از بهره‌وری بسیار پایینی برخوردار هستیم.

وی مهمترین دلیل پایین بودن بهره‌وری را در این حوزه عدم تعریف استاندارد در حوزه کشاورزی  و سنتی کار کردن عنوان کرد و گفت: بر همین اساس یک سازمانی که از جایگاه قانونی برخوردار باشد و از کارشناسان تشکیل شده باشد به اسم سازمان نظام مهندسی کشاورزی شکل گرفت که در اساسنامه این سازمان در بهره‌وری تاکید شده است.

وی هدف از برگزاری المپیاد بهره‌وری را ایجاد رقابت ملی دانست و گفت: در کنار این المپیاد می‌توانیم یک الگوی مناسب بهره‌وری برای فعالین این حوزه ایجاد کنیم. ما برای تبیین شاخص‌های سنجش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی 600 ساعت کار کارشناسی انجام دادیم و سعی کردیم با استفاده از این شاخص‌ها در این المپیاد برترین  ها را انتخاب کنیم.

بزرگی ادامه داد: ما در این 37 سال اطلاعات موثقی برای میزان بهره‌وری  در کشور نداشتیم و بر همین اساس این المپیاد را تشکیل دادیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به برنامه این سازمان  بعد از المپیاد اشاره کرد و گفت: ما بعد از این المپیاد و بررسی اطلاعات به دست آمده می‌توانیم  شکاف ایجاد شده در بخش کشاورزی و بهره‌وری را پیدا کنیم و برای پر کردن این شکاف برنامه‌ریزی خود را شروع خواهیم کرد. ضمن آنکه برای اولین بار در کشور اطلاعات آماری ما نیز کامل خواهد شد.

وی افزود: شاخص‌های ما در این المپیاد بر اساس متغیرهای جهانی تبیین شده است و به علت این که سطح ما نسبت به سایر کشورهای دنیا پایین است مجبور شدیم یک استاندارد ملی تعریف کنیم که این استانداردها در روز ملی مهندس  از کتاب‌های ایرانگرد و سایر کتاب‌هایی که در این روز رونمایی شد استخراج شده است. این المپیاد با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی،صنعت، معدن و تجارت، تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی ، معاونت علمی رئیس جمهور و معاونت محیط زیست و با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی مانند اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز