خبرگزاری کار ایران

بیانیه دوم انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران؛

خواستاران تحول در اتاقها چه می گویند و چه می خواهند؟

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۸۰

انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که با دیدگاه تحول طلبانه به اتاقها و نقش آنها در اقتصاد ملی می نگرد، رویکرد خود به اتاقها را بر بنیاد تجربه و تلاش طولانی تحول خواهان استوار نموده است. انجمن بر این باور است که تجربه بیش از یک دهه گذشته از منظر تحول و تعالی اتاق پروژه ای ناتمام و نیمی از راه تحول بوده و این تجربه نیازمندتداوم و پیوستگی است.

ایلنا: انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که با دیدگاه تحول طلبانه به اتاقها و نقش آنها در اقتصاد ملی می نگرد، رویکرد خود به اتاقها را بر بنیاد تجربه و تلاش طولانی تحول خواهان استوار نموده است. انجمن بر این باور است که تجربه بیش از یک دهه گذشته از منظر تحول و تعالی اتاق پروژه ای ناتمام و نیمی از راه تحول بوده و این تجربه نیازمندتداوم و پیوستگی است. ما تأکید می کنیم آنچه می گوئیم وآنچه خواهان آنیم بر شالوده منشور خواستاران تحول در سال ۱۳۸۱شکل گرفته و این منشور که مانیفست ما به شمار می آید با توجه به تحولات فضای بین الملل، تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، تجربه ها و دستاوردها، و تحلیل فرصت های پیش رو بازنگری شده است.

ما چه می گوییم؟

ما می گوییم که دخالت و مشارکت فعالانه مردم در زندگی اجتماعی خود، اصلی ترین وسیله حل دشوا ریها و مؤثرترین ابزار پیشرفت و رشد است.

ما می گوییم اتاقهای بازرگانی نقشی ویژه و برجسته ای جهت نهادینه کردن مشارکت فعالان اقتصادی و بنگاهها را در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها فراهم می کنند.

ما می گوییم سختی های راه برای دستیابی به حقوق و انجام وظایف قانونی نباید مایه دلسردی و گوشه نشینی شود.
ما می گوییم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) به عنوان بزرگترین و مهمترین تشکل فعالان اقتصادی کشور حق دارد و موظف است با حضور و مشارکت و اظهار نظر در کلیه عرصه ها و زمینه های اقتصادی و صنعتی و بازرگانی، نه تنها موجودیت و نقش کارساز خود را به اثبات برساند بلکه به پیشرفت و تکامل و رفاه جامعه کمک نماید.

ما می گوییم در چارچوب قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ قانون اتاق، قانون خصوصی سازی و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و سایر قوانین و مقررات وظائف سنگینی به عهده بخش خصوصی و اتاق گذاشته شده و فرصت هایی برای آنها پدید آمده است که به رغم برخی تلاش ها و دستاوردهایمفید، به نحو مطلوب از این فرصت ها استفاده نشده است.

ما می گوییم در راستای بهره گیری از این فرصتها و ایفای مأموریت تاریخی اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و اتاق ایران نیاز به تجدید سازمان و تجهیز و بسیج همه جانبه دارند.

ما می گوییم انتخابات هیئت نمایندگان اتاق تهران و اتاق های شهرستان، تأثیر تردید ناپذیر بر کیفت عملکرد اتاق ایران خواهد داشت و انتظارها و آرمان های ما درباره اتاق تهران از انتظارها و آرمان های ما درباره اتاق ایران جدا نیست.
ما چه می خواهیم؟

ما می خواهیم اتاق ایران به عنوان عالی ترین و مهم ترین نهاد مدنی بخش خصوصی کشور به نحو گسترده تر وموثرتری مورد مشورت قوای مقننه، مجریه و قضائیه قرار گیرد تا در تصمیم سازی هابتواندبه سهم خود گره از مشکلات پیچیده، بگشاید.

ما می خواهیم اتاق برای بهره مند شدن از نظرات و دستاورد های پژوهشی اساتید و کارشناسان ورزیده و نقطه نظرات و پیشنهادات فعالین بخش خصوصی همه ظرفیت ها وامکانات خود را به نحو شایسته و کامل به کار گیرد.

ما می خواهیم اتاق در کمک به پایدار نمودن جریان خصوصی سازی و شکل دادن به یک اقتصاد رقابتی سالم و پرتحرک و بازار شفاف و به دور از رانت و تبعیض پیشگام باشد و از تمامی ظرفیت ها، منابع علمی و تجربی و از هر اندیشه نو، استفاده کند. در این میان، ارتباط با بخش های دولتی و تعاونی نه بر پایه و اساس جدائی و بیگانگی، بلکه با انگیزه هم افزایی و همدلی در نیل به هدف های متعالی خصوصی سازی و مقررات زدایی باید به وجود آید و کیفیتی نقادانه و پربار پیدا کند.

ما می خواهیم اتاق در تشکیلات سازمانی و موضع گیری های خود صرفاً شایسته سالاری را مد نظر قرار دهد و فقط به اعتلاء و توسعه اقتصاد کشور و بهروزی و تحکیم استقلال کشور عزیزمان بیندیشد و از سیاسی کاری و فرقه گرایی پرهیزکند.

ما می خواهیم اتاق در سلسه مراتب مدیریت و تصمیم گیری ها، شیوه نوینی را بکار گیرد که نتیجه بهره جوئی از مشارکت و هم اندیشی اعضاء و مدیران و خبرگان صنعت و اقتصاد است. ما می خواهیم تک روی و تصمیم گیری های فردی در مدیریت اتاقها، جای خود را به تصمیم گیری های سنجیده و بر اساس خرد جمعی بدهد که بر هم اندیشی اعضاء اتاق و وکلای آنان در هیئت نمایندگان اتاقها استوار باشد.

ما می خواهیم هیأت نمایندگان اتاق ایران، به عنوان مجمع اتاق ها، نقش پویا تر و نیرومند تری در تصمیم گیری ها و تدوین خط مشی ها و نظارت بر عملکرد و نحوه مدیریت هیئت رئیسه داشته باشد. دستاوردها را پاس بدارد و کاستی ها را به نقد بکشد.

ما می خواهیم هیئت نمایندگان با استفاده از ابزار جدید ارتباطی پیوسته در تصمیم گیری های اتاق قرار داشته و از انجام وظیفه خطیر خود باز نماند و به عنوان نماینده متعهد و چشم بینای موکلان خودبا قاطعیت عمل کند.

ما می خواهیمروال کنونی جلسات هیات نمایندگان تغییر کند و طرحی نو برای کارائی بیشتر جایگزین شود.

ما می خواهیم هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق، دربرابر اعضاء پاسخگو بوده و عملکرد خود را به طور شفاف و دقیق به آگاهی آنان برسانند، از نقدها و پرسشگری نهراسند و در رفع کاستی ها بکوشند.

ما می خواهیم اتاق در پایان هر سال کارنامه دستاوردها و عملکرد خود را ملزم به حسابرسی قانونی دانسته و در اختیار اعضاء قرار دهد.

ما میخواهیم کسانی مسئولیت عضویت در هیئت رئیسه اتاق را بپذیرند که دلیستگی و توان و تبحر و به ویژه وقت کافی برای انجام وظیفه خطیر و حساس خود داشته باشند و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود ترجیح دهند.
ما می خواهیم هیأت رئیسه در انجام وظایفی که قانون و هیأت نمایندگان بر عهده آنان قرار داده است، مشترکاً تصمیم گیری کنند و اختیارات روسای اتاق تا آنجا که منع قانونی ندارد به هیئت رئیسه واگذار شود.

ما می خواهیم اعتبار و جایگاه اتاق را با تلاش های سازنده و عملکرد ارزشمند خود تا بالاترین سطح کشور ارتقا دهیم و با تمام توان در راه اصلاح سیاست های اقتصادی نا کارآمد بکوشیم و نقشی فزاینده در ترقی تولید و تجارت و ایجاد زمینه برای اشتغال فراگیر بر عهده گیریم.

ما می خواهیم به یاری چهره های نو و شاداب و خوشفکر، همراه با مدیران با سابقه و پر توان، نظم مدیریتی علمی نوینی را در اتاق ها مستقر سازیم و اتاق را در مسیری قرار دهیم که با نیاز های اقتصاد ملی و همچنین حضور در اقتصاد جهانی سازگارتر باشد.
ما می خواهیم در کنار اهداف اقتصادی و تجاری مسئولیت اجتماعی کار آفرینان در ارتباط با پاک نگه داشتن محیط زیست، رعایت حقوق مصرف کننده کالا و خدمات، قانون گرایی، احترام به حقوق شهروندی، عدالت محوری، خودداری از بهره کشی، نفی تبعیض جنسیتی، قومی و عقیدتی و تلاش برای ارتقای برابری و رفاه اجتماعی نهادینه شود.

ما می خواهیم ساختاری در اتاق حاکم شود که با ارج نهادن به تلاش کارکنان صدیق و مبتکر و کوشش برای بهبود وضع معیشتی آنان، از کادر اداری خود به بهترین شکل و با هماهنگی تمام عیار برای دستیابی به اهداف متعالی استفاده بهینه کند و همکاری صمیمانه و احترام آمیزی میان مدیریت و کارکنان و اعضاء اتاق به وجود آید.

ما میخواهیم ابزار و امکانات و تسهیلات لازم برای بهره وری بیشتر در اختیار کارکنان اتاق قرار گیرد.

ما می خواهیم محیطی امن، سالم، و پویا و به دور از تملق و تشویش در محیط اداری اتاق داشته باشیم.
ما میخواهیم اتاقی قوی و توانمند، کارآمد، چابک و بدون اسراف و ریخت و پاش، داشته باشیم.

تحقق آنچه می گوئیم و می خواهیم نیازمند طرح ها و برنامه هائی است که در چند روز آینده به آگاهی همگان خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز