خبرگزاری کار ایران

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تاثیر پدیده ال‌نینو بر افزایش حجم آب سدها

عرب گفت: به دلیل پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی بارش های ناشی از پدیده ال نینو تاثیر چندانی در افزایش ذخایر آب سدها ندارد.

داوودرضا عرب مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر بارش های ناشی از پدیده ال نینو بر افزایش حجم آب سدها گفت: ال نینو پدیده ای جوی و اقیانوسی است و رابطه خوبی با نیمه جنوبی کشور و محدوده زاگرس دارد و اگر قوی باشد به نیمه شمالی کشور کشور هم کشیده می شود.

وی افزود: طبق محاسبات پدیده ال نینو قوی خواهد بود و انتظار بارش های خوبی حداقل در پاییز خواهیم داشت اما اینکه بارشها در افزایش ذخایر سدها تاثیر داشته باشد وابسته به این است که الگوی بارشها چگونه باشد.

عرب تصریح کرد: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته رودخانه ها تخلیه شونده بوده اند، از لایه های اطراف تغذیه می شدند اما در گذشته  زاینده بودند.

وی یادآور شد: اکنون رودخانه ها تغذیه کننده هستند و با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی ها بخشی از آبی که در آنها جاری می شود وارد سفره های آب زیرزمینی می شود.

این کارشناس مسائل آب خاطرنشان کرد: بارش رابطه ای مستقیم با روان آبها دارد یعنی در گذشته اینگونه بود که هر چه باران می بارید تبدیل به روان آب می شد و بخشی نیز صرف تغذیه سفره های آب زیرزمینی می شد اما اکنون به دلیل نقصانی که در آبهای زیرزمینی داریم آب کمتری به سدها می رسد.

وی با اشاره به اینکه بارشهای آتی تا حدی در افزایش حجم آب سدها تاثیر دارد، گفت: افزایش حجم آب سدها بستگی به این دارد که بارندگی در حدی باشد که نقصان آب زیرزمینی را که رودخانه ها جبران می کنند بتواند به سدها برساند علاوه بر این الگوی بارش نیز مهم است یعنی اگر بارندگی باشد که شدت آن کم باشد عمدتا به روان آب تبدیل نمی شود در هر صورت لزوما اینگونه نیست که بارندگی ها به آب پشت سد تبدیل شود زیرا ما در آبهای زیرزمینی نیز کمبود داریم که انباشته شده است.

عرب با اشاره به اینکه ال نینو در برخی نقاط دنیا منجر به ترسالی و در برخی نقاط منشاء خشکسالی می شود، اظهار داشت: پدیده ال نینو نقطه مقابل لانینو بوده و در ایران منجر به وقوع ترسالی در برخی نقاط خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۹۹۶۷