خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری کیش در گفت‌وگو با ایلنا:

کیش به هاب مالی در منطقه تبدیل می‌شود

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تعداد در خواست‌ها برای تاسیس بانک خارجی در جزیره کیش بسیار زیاد است گفت: با تصویب آیین‌نامه چگونگی فعالیت بانک‌های برون‌مرزی در مناطق آزاد بسترهای قانونی برای ورود بانک‌های خارجی فراهم شده است و شروع فعالیت بانک‌های خارجی در کیش منوط به تاییدو تصویب بانک مرکزی است.

علی جیرفتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برگزاری اولین همایش «ااقتصاد ایران در پساتحریم؛ کیش دروازه ورود در جزیره کیش» گفت: طبق سال‌های گذشته دو نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بانک، بورس، بیمه و خصوصی‌سازی تقویم نمایشگاهی از 18 تا 21 آبان‌ماه در جزیره کیش برگزار می‌شوند که امسال همزمان با این دو نمایشگاه همایش اقتصاد ایران درپساتحریم؛ کیش دروازه ورود به کشور برگزار خواد شد.

وی ادامه داد: در دو نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بانک، بورس، بیمه و خصوصی‌سازی صاحبان فکر در حوزه اقتصاد و بانک، بازار سرمایه‌و پول و همچنین متخصصان خصوصی‌سازی گردهم می ‌آیند و آخرین وضعیت اقتصادی کشور در این شاخص‌ها را بررسی می‌کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: حال با توجه به پذیرش برجام در اولین همایش اقتصاد ایران در پساتحریم، موضوعات، موانع، مشکلات و راهکارهای اقتصادی کشور در شرایط پسا تحریم بررسی خواهد شد.

جیرفتی با بیان اینکه در این همایش تصویری از اقتصاد ایران در شرایط پسا تحریم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد می‌شود ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری این همایش افزایش قدرت پیش‌بینی فضای اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است در این همایش سعی می‌شود فضای اقتصادی ایران در شرایط ثبات و راهکارهای خروج از رکود با حضور مسئولان اقتصادی و نهادهای اقتصادی کشور ارائه شود.

این مقام مسئول با اشاره به 4 محور مهم و اصلی این همایش گفت: این همایش حول 4 محور اصلی سرمایه‌گذاری، محور توسعه تجارت، محور مناطق آزاد و بازار پول و سرمایه برگزار خواهد شد. در این همایش 7 پنل تخصصی و ویژه با محوریت اقتصاد کلان و اقتصاد مناطق آزاد ارائه می‌شود.

جیرفتی با بیان اینکه کیش باید به هاب مالی در منطقه تبدیل شود گفت: باید فضای مناطق آزاد به سمتی رود که تمام بانک‌های بین‌المللی، موسسات مالی و بیمه‌ای بین‌المللی بتوانند  در مناطق آزاد کشورمان در چارچوب قوانین کشور خدمات پولی و مالی ارائه دهند.

وی ادامه داد: از دیگر محورها اولین همایش ااقتصاد ایران در پساتحریم؛کیش دروازه ورود در جزیره کیش ارائه راهکارهای بین‌المللی شدن بازار سرمایه کشور ادامه داد: در این همایش راهکارهای اتصال بازار پولی و سرمایه کشور به بازارهای بین‌المللی ارائه خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر درخواست بانک‌های بین‌المللی و خارجی برای حضور در مناطق آزاد گفت: تعداد در خواست از بانک‌های خارجی برای ارائه فعالیت در کیش بسیار زیاد است و در حال حاضر تمام درخواست‌ها بررسی و برای تایید نهایی به شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌روند.

جیرفتی ادامه داد: تمام فعالیت‌های بانک‌های برون مرزی خدمات ارزی خواهد بود و این بانک‌ها نمی‌توانند خدمات ریالی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به تصویب آیین‌نامه چگونگی بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد گفت: این آیین‌نامه به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است و در حال حاضر بسترهای قانونی برای ورود بانک‌های خارجی مهیا است.

جیرفتی درباره توافقی شدن نرخ سود بانکی در مناطق آزاد اظهار کرد: این موضوع در حد ایده و طرح است اما تجربه اجرایی شدن آن را در کشور خودمان و کشورهای خارجی داریم.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در مناطق آزاد باید به صورت باشد که خللی در نظام بانکی در سرزمین اصلی ایجاد نکند گفت: معتقدیم باید نرخ سود بانکی در مناطق آزاد متفاوت از سرزمین اصلی باشد اما این تفاوت نرخ نباید خللی در نظام بانکی سرزمین اصلی ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۳۱۹۸۶۷